تیر خلاص مجلس به افزایش قیمت بنزین

فریدون عباسی با رد شایعات مربوط به افزایش قیمت بنزین اظهار داشت: یک جریان سیاسی خاص به اخبار مربوط به افزایش قیمت بنزین دامن می‌زنند و با انتشار شایعه گران شدن بنزین در صدد بهم زد جو جامعه هستند وگرنه نه دولت و نه مجلس هیچ برنامه‌ای برای ...

فریدون عباسی با رد شایعات مربوط به افزایش قیمت بنزین اظهار داشت: یک جریان سیاسی خاص به اخبار مربوط به افزایش قیمت بنزین دامن می‌زنند و با انتشار شایعه گران شدن بنزین در صدد بهم زد جو جامعه هستند وگرنه نه دولت و نه مجلس هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارند.

به گزارش رصد روز، در آبان ماه سال ۱۳۹۸، مجدداً سهمیه بندی بنزین اجرایی شد و بنزین دو نرخی شد.به تازگی طرح جدید یارانه جدید بنزین در کیش اجرایی شده است که سهمیه بندی بنزین جدیدی به همه افراد در کیش تعلق گرفته است.سهمیه‌بندی بنزین در ایران طرحی برای هدف‌مندی مصرف سوخت در کشور بود که از تیر ۱۳۸۶ تا خرداد ۱۳۹۴ اجرا شد.به همین منظور برای تمامی خودروها در ایران کارت هوشمند سوخت صادر گردید در سوم خرداد ۱۳۹۴، بنزین تک‌نرخی شد و به این ترتیب، سهمیه‌بندی بنزین متوقف شد. با این حال در ادامه به آخرین خبر از سهمیه بندی بنزین می پردازیم.

وی افزود: در بودجه ۱۴۰۲ هیچ بندی برای گران کردن حامل‌های انرژی دیده نشده است و اگر بنا بر گران کردن باشد دولت باید برنامه‌های خود را بر اساس نرخ جدید بنویسد، چنین چیزی تصویب نشده است، زیرا قبل از گران کردن دولت باید فکری برای درآمدهای مردم بکند، درآمد مردم باید به اندازه‌ای باشد که توان افزایش قیمت را داشته باشد اگر قرار است کالاها در کشور با نرخ دلار تعیین شود نظام حقوق و دستمزد هم باید دلاری باشد این کار منطقی نیست.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر لزوم صرفه‌جویی و تولید بیشتر برای پاسخگویی به رشد تقاضای بنزین گفت: باید به دنبال این باشیم که سیستم‌های خودروها در بازه زمانی مشخص طی ۵ تا ۱۰ سال اصلاح شوند و وسایلی را که بنزین و گازوئیل کمتری مصرف می‌کنند، جایگزین کنیم، البته رسیدن به این هدف نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

وی بیان داشت: راه‌حل اولیه اینکه مردم قبول کنند که باید صرفه‌جویی کنند تا مسئولین مربوطه به این مرحله برسند که هم تامین مالی کنند و هم بتوانند دستگاه‌های جدید بسازند و توان داخلی و دانشی که داریم اجازه دهد که ما سیستم حمل و نقل را اصلاح کنیم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در هر حال اگر قرار باشد قیمت حامل‌های انرژی همچنان پایین باشد قاچاق به خارج از مرزها تداوم خواهد داشت و درصدی از منابع ملی ما سر سفره کشورهای همسایه قرار می‌گیرد و این درست نیست. باید بپذیریم که قیمت‌ها باید واقعی شوند و قبل از آن باید درآمد مردم واقعی شود.

وی تاکید کرد: با شرایطی که در تولید خودرو دنبال می‌شود نباید دنبال کاهش مصرف سوخت باشیم، از طرفی هم نمی‌توان سفر مردم را محدود و چرخ اقتصاد را متوقف کرد، حمل و نقل جزء زیرساخت اصلی اقتصاد کشورها است بنابراین وقتی در مسیر پیشرفت هستیم و در نظر داریم که ضرایب رشد اقتصادی بالا را داشته باشیم. باید به حمل و نقل توجه کنیم اکنون اگر بنا بر این است که مصرف کاهش یاید باید موتورهای کم‌مصرف وارد و روی خودروهای داخلی تعبیه شود و یا اینکه در زمان کوتاه موتورهایی تولید شود که مصرف‌شان طبق استانداردهای جهانی باشد، به این ترتیب می‌توان مصرف را در خودروی جدید کاهش داد اما در مورد خودرهای قدیمی فعلا مصرف بالا باقی خواهد ماند زیرا مردم قدرت تعیوض خودروهای قدیمی را ندارند.

عباسی گفت: با روند کنونی مصرف و نحوه تولید خودرو در برنامه کوتاه‌مدت باید پالایشگاه‌ها بهینه‌سازی شده و تولید را افزایش دهیم و همچنین بنزین خارجی وارد کرده تا بتوانیم کسری‌ها را جبران کنیم.

وی یادآور شد: اگر قرار است مصرف به همین شکل روند صعودی را طی کند؛ مجبوریم تا حدی واردات داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اعلام آمادگی کامل برای تامین سوخت در تعطیلات نوروز درباره گران شدن بنزین در سال ۱۴۰۲ توضیحاتی داد.

جلیل سالاری با اشاره به اینکه در زمستان سال گذشته در سوخت رسانی در حوزه نیروگاه ۷ میلیارد سوخت را به نیروگاه‌ها از مسیر جاده‌ای منتقل کردیم، افزود: با این اقدام در شرایط ناترازی گاز امکان تامین پایدار سوخت نیروگاه‌ها فراهم شد و ظرفیت مخازن پشتیبان سوخت در نیروگاه‌ها ۵ میلیارد لیتر بوده است.

وی به تحویل مجموعا ۱۹ میلیارد لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌ها اشاره کرد و افزود: مصرف سوخت مایع در سایر بخش‌ها در سال جاری ۶۳ میلیارد لیتر بوده است که از مسیر جاده‌ای، ریلی و خطوط لوله منتقل شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته سرمای بی‌سابقه‌ای در کشور تجربه شد، افزود: مصرف سوخت مایع نسبت به سال گذشته ۲.۵ میلیارد لیتر افزایش داشته است که وظیفه توزیع آن بر دوش شرکت‌های حمل و نقل بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر اینکه در بودجه امسال هیچ افزایش قیمتی برای بنزین پیش‌بینی نشده است، ادامه داد: قیمت بنزین در سال ۱۴۰۲ تغییر نمی‌کند.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار