تیشه به ریشه صنعت فولاد / تصمیمات محیرالعقول چه بر سر صنعت فولاد آورد؟ / آمارها روایت می کنند

در حالیکه رؤیای رسیدن به میزان ۵۵ میلیون تن تولید فولاد در سال بسیار وسوسه کننده است اما شواهد و قرائن از حال ناخوش صنعت فولاد حکایت دارد به گزارش اختصاصی رصد روز، در دو سال گذشته آنقدر شاهد بخشنامه و ابلاغیه و تصمیمات خلق الساعه در یکی ا...

در حالیکه رؤیای رسیدن به میزان ۵۵ میلیون تن تولید فولاد در سال بسیار وسوسه کننده است اما شواهد و قرائن از حال ناخوش صنعت فولاد حکایت دارد

به گزارش اختصاصی رصد روز، در دو سال گذشته آنقدر شاهد بخشنامه و ابلاغیه و تصمیمات خلق الساعه در یکی از بزرگترین صنایع کشور بودیم که نتایجش به وضوح در آمار قابل رؤیت است. نتایج زیانبار تصمیماتی مانند افزایش عوارض صادرات، عدم بازنگری در نرخ انرژی واحدهای تولیدی، عدم تأمین پایدار مواد معدنی زنجیره فولاد، سرکوب قیمتها در بورس کالا، محدودیت های انرژی، واسطه گری در موضوع حلقه های معدنی و… همگی بخشی از نمایش ضعیف مدیریتی است که میوه حاصل از چنین اقداماتی در نتایج ثبت شده واحدهای تولیدی گویای اتفاقات ناخوشایندیست.

محصولات فولادی روی نوار کاهش

براساس آمار ثبت شده میزان تولید محصولات فولادی در سال قبل حتی کمتر از سال ۹۸ بود. میزان تولید محصولات فولادی در مجموع سال قبل ۱۴ میلیون ۲۱۵ هزار تن بود که نسبت به سال ۹۹ کاهش ۷۴۴ هزار تنی را نشان می دهد و در مقایسه با سال ۹۸ نیز ۹۰ هزار تن کمتر تولید داشتیم.

تولید فولاد خام در سال ۹۹ به لحاظ وزنی ۲۲ میلیون و ۶۳۰ هزار تن بود که این مقدار در سال قبل به ۲۱ میلیون ۶۶۰ هزار تن کاهش پیدا کرد. آند مس در سال قبل ۸ هزار تن کمتر از سال ۹۹ تولید شد تا میزان تولید آن در سال ۱۴۰۰ بیشتر از ۳۴۸ هزار تن نباشد. تولید آلومینا در سال قبل حتی به آمار سال ۹۲ هم نرسید. آمارها نشان می دهد که بیشترین میزان تولید آلومینا در کشور مربوط به سال ۹۳ با ۲۵۱ هزار تن بود و سال ۹۲ این مقدار ۲۴۹ هزار تن ثبت شد. این در حالیست که در پایان سال قبل میزان تولید آلومینا در کشور با کاهشی قابل توجه نسبت به ۸ سال پیش۲۳۱ هزار تن بود.

در پایان سال قبل ۲۹ میلیون و ۸۷۱ هزار تن آهن اسفنجی در کشور تولید شد که این مقدار نسبت به سال ۹۹ کاهش ۳ میلیون و ۵۹۱ هزار تنی داشت.

به نظر می رسد با این اوضاع و احوال نمی توان به آینده ای با تولید ۵۵ میلیون تن امیدوار بوددر حالیکه صنایع معدنی و فولادسازی همواره جزو صنایع برتر کشور هستند و در روزهایی که با حمایت بیشتر می توانند سبب تحولات بزرگ باشند با چنین شرایطی در مخمصه ای خواهند بود که اولین نتایج و تبعاتش در پایان سال قبل خود را نشان داد و اگر در پایان ۱۴۰۱ این کمبود جبران نشود باید شمارش معکوس را برای صنعت فولاد متصور بود.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار