سهم ۸۹ درصدی ذوب آهن اصفهان در صادرات

بررسی وضعیت تولید و صادرات ذوب آهن اصفهان نشان میدهد که این واحد تولیدی در میزان تولید و صادرات تیرآهن جایگاه قابل توجهی در کشور دارد و این موفقیت علیرغم محدودیت مواد اولیه به دست آمده است.  به گزارش اختصاصی رصد روز، اخذ عوارض سنگین صادرا...

بررسی وضعیت تولید و صادرات ذوب آهن اصفهان نشان میدهد که این واحد تولیدی در میزان تولید و صادرات تیرآهن جایگاه قابل توجهی در کشور دارد و این موفقیت علیرغم محدودیت مواد اولیه به دست آمده است. 

به گزارش اختصاصی رصد روز، اخذ عوارض سنگین صادراتی از برخی محصولات زنجیره فولاد بسیاری از شرکتهای تولیدی را در شرایطی دشواری قرار داده تا جاییکه می توان تخمین زد حجم صادرات این گروه در پایان سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل با کاهش قابل توجه روبرو شود. این سیاست که به گفته مدیران متولی در جهت تعدیل بازار و قیمتها صورت گرفت عملاً ضربه مهلکی بر میزان ارزآوری شرکتها خواهد داشت اما سایه سنگین قیمت گذاری دستوری از یک سو و عدم کنترل تورم در قیمت پایه مواد اولیه از سوی دیگر شرایط بغرنجی را در زنجیره محصولات فولاد ایجاد کرد.

در عین حال برخی واحدهای تولیدی مانند ذوب آهن اصفهان با وجود شرایط تحمیل شده ناشی از این وضعیت همچنان در مسیر توسعه محصولات و ایجاد تغییرات کیفی قرار دارند. ذوب آهن اصفهان که برای اولین بار در نیم قرن اخیر توانسته ۳ درصد از برنامه تولید واقعی ۳ میلیون تنی جلو باشد در ۵ ماهه نخست سال ۹۹۶ هزار و ۶۷۰ تن محصول برای بازارهای داخلی و خارجی تولید کرد.

این واحد تولیدی توانست در ۵ ماهه فروردین تا مرداد ماه سال جاری ۵۱۳ هزار و ۴۵۷ تن از محصولات خود را در بازارهای صادراتی و ۴۶۰ هزار و ۶۸۷ تن از محصولاتش را در بازار داخلی به فروش برساند.

سایر بررسی ها نشان میدهد که از میزان ۱۶ هزار تن صادرات تیرآهن کشور در سه ماهه نخست سال ذوب آهن اصفهان با صادرات ۱۶ هزار تنی این محصول  سهم ۸۹ درصدی در این میزان داشته که رقم قابل توجهی از سبد محصولات تیرآهن کل کشور را شامل می شود.

ذوب آهنی ها که در تولید تیرآهن نیز سهم ۶۹ درصدی از کل تولیدات کشور را در اختیار دارند در صادرات شمش فولادی و میلگرد به ترتیب سهم ۱۵ و ۶ درصدی را مال خود می بینند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط