تولید با اعمال شاقه / ذوب آهن اصفهان رکوردشکنی کرد / رستگاری در ریل محدودیت

[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””]در سال جاری صنایع معدنی از حساسیت دوچندانی نسبت به سالهای قبل برخوردارند دلیل این امر شرایط اقتصادی شکل گرفته در منطقه به واسطه بحران ...

[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””]در سال جاری صنایع معدنی از حساسیت دوچندانی نسبت به سالهای قبل برخوردارند دلیل این امر شرایط اقتصادی شکل گرفته در منطقه به واسطه بحران اوکراین، ارزان فروشی روسیه در مسئله نفت، تهاتر کشورهای عربی در حامل های انرژی و وضعیت افسارگسیخته ارزی در کشور است. وجه تسمیه همه این عبارات یعنی تمرکز بر نقاط قوتی که در اختیار همسایگان غربی و خاورمیانه ای نیست اما اگر برای همینقدر هم مانع ایجاد شود پرونده تولید در پایان سال ۱۴۰۱ معلوم نیست چطور بسته خواهد شد؟ [/box]

به گزارش اختصاصی رصد روز ، با آنچه که کوتاه گفته شد مشخص می شود که در چنین شرایطی تولید در بخش صنایع معدنی نقطه اتکاء و برتری ما نسبت همسایگان در منطقه بوده و شناسایی بازارهای جدید در این مقطع زمانی امکان پذیرست اما چند مسئله باعث خواهد شد تا از این فرصت به درستی بهره داری نشود. اولین و نگران کننده ترین مسئله به تعیین تکلیف بازار براساس بخشنامه مربوط می شود در حالیکه ماهیت بازار در همه دنیا براساس عرضه و تقاضا مشخص می گردد و سرکوب قیمتها در بورس کالا نیز تقریر اجرای دستوری قیمت گذاری هاست. دوم اینکه توزیع نابرابر مواد اولیه برای زنجیره محصولات فولادی هنوز سرانجامی کارشناسی شده ندارد و میزان مشارکت شرکتها در تأمین این مواد و بهره برداری از آنها هنوز محل تشکیک کارشناسان وزارت صمت است. سومین مسئله نیز که از واخر سال گذشته نگرانی های زیادی را ایجاد کرد مسئله تعرفه صادرات و تأثیرگذاری آن بر گردش مالی واحدهای تولیدی و شرکتهای زیرمجموعه آنهاست. در کنار سه موضوعی که گفته شد اذعان به این مسئله جالب به نظر می آید که انتظارات از واحدهای معدنی و فولادسازها نسبت به گذشته هیچ تغییری که نکرده که هیچ بلکه بیشتر شده!!!

عبور ذوب آهن اصفهان از رکورد خود

 

در عین حال واحدهای تولیدی مانند ذوب آهن اصفهان در بغرنج ترین شرایط ایجاد شده در چند دهه اخیر همچنان به تولید مشغولند و بررسی ها نشان میدهد که ذوب آهن اصفهان در سه ماهه امسال ضمن ثبت رکورد قابل توجه در تولید نسبت به سه ماهه سال قبل در موضوع فروش صادراتی هم عملکرد قابل قبولی داشت.

بررسی ها نشان میدهد ذوب آهن اصفهان در سه ماهه سال جاری ۴۱۱ هزار و ۱۰۲ تن محصول برای بازار داخلی تولید نمود که نسبت به سه ماهه سال قبل ۵۰ درصد افزایش را ثبت کرد. گفتنی است میزان تولید ذوب آهن اصفهان با همه آنچه که بیان شد نسبت به سه ماهه سال قبل تنها ۱۴ هزار و ۸۶۹ تن کاهش یافت و ۲۷۶ هزار و ۱۵۸ تن از محصولات ذوب آهن اصفهان در بازارهای بین المللی به فروش رفت.

بنابراین مجموع تولیدات ذوبی ها در بازار داخلی و صادراتی ۶۸۷ هزار و ۲۶۰ تن را نشان میدهد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ درصد افزایش داشت.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار