عدم حمایت دولتی‌ها از کارگران روزمزد/ مسئولین می‌گویند برای تعطیلی پایتخت بودجه نداریم

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: دلیل اصلی مخالفت با تعطیلی این است که اگر تهران تعطیل شود، مدیران دولتی باید از مردمی که حقوق‌بگیر نیستند و اقتصادشان روزمزد است، حمایت کنند. اما برخی دولتی‌ها نمی‌خواهند از کارگران روزمزد حمایت کنند.

به گزارش رصد روز ، رئیس سازمان نظام پزشکی از دلایل تعطیل نشدن ۲ هفته‌ای تهران گفته است. بخش‌هایی از این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

امکان بستری نداریم

– بیمارستان‌های دولتی پذیرش می‌کنند، اما ظرفیت پذیرش بیمارستان‌ها به حدی رسیده که دیگر امکان بستری وجود ندارد.

– امروز حدود ۶۲۰۰ تخت آی‌سی‌یو در بیمارستان‌های کشور، توسط بیماران کرونایی اشغال شده است و ۲۲۰۰ نفر از این بیماران اینتوبه (لوله‌گذاری داخل نای) هستند.

۸۰درصد مدیریت کار، پیشگیری است

– پیشنهاد من این است که به جای زیادکردن تخت‌های بیمارستانی، سرچشمه را درست کنند تا با کمبود تخت خالی روبه‌رو نشویم.

– در همه اپیدمی‌ها، ۸۰درصد مدیریت کار، پیشگیری است، نه درمان. آن سرچشمه‌ای که می‌گویم، همین کاهش ابتلاست. هر چه ابتلا به بیماری را عمل کنیم، مراجعه بیماران به بیمارستان و فشار به کادر درمان کاهش پیدا می‌کند.

حداقل باید ۱۰۰هزار تست در روز انجام شود

– براساس استانداردهای جهانی، حداقل باید ۱۰۰هزار تست در روز انجام شود. تا دو هفته پیش تعداد تست‌های ما ۲۵هزار تست بوده است. ترکیه که همسایه ماست، روزی ۱۵۰هزار تست کرونا از مردم می‌گیرد.

– اگر یک آمار تجمعی بگیریم، در ایران به ازای هر یک میلیون نفر، فقط ۵۰هزار تست انجام می‌شود. این عدد در امارات، یک میلیون و ۲۵۰هزار تست به ازای هر یک میلیون نفر است و این یعنی برای یک نفر، حتی بیشتر از یک بار، تست کرونا انجام شده است.

تست‌هایمان کافی نباشد، درصد تست مبتلاها بالا می‌رود

– اگر ما تعداد تست‌هایمان کافی نباشد، درصد تست مبتلاها بالا می‌رود. حالا شاهد هستیم که در متوسط اکثر شهرهای ما ۵۰درصد تست‌هایی که انجام می‌شود، مثبت است. شهری را داریم که ۸۰درصد از تست‌هایش مثبت است، این یعنی صورت کسر، نسبت به تعداد تستی که باید انجام شود، کافی نیست.

– میزان درصدی که بعد از تست باید مثبت باشد، براساس استاندارد جهانی، ۵ تا ۱۰درصد است، ولی برای ما عدد به دست آمده خیلی بالاتر است، چون تست‌های کافی انجام نمی‌دهیم.

– بیماران به قدر کافی شناسایی نمی‌شوند یا دیر شناسایی می‌شوند و بعد از تشخیص، با حال بد به بیمارستان مراجعه می‌کنند. به این شکل بار پیشگیری از بیماری، روی درمان می‌افتد. کنترل کرونا تنها با پیشگیری امکان دارد.

مشکلات اقتصادی مانع تعطیلی تهران است

-ما این حرف‌ها را به مسؤولان درجه یک زده‌ایم و از موضع خود هم عقب‌نشینی نمی‌کنیم. چرایی عملی نشدن پیشنهادهای ما به خاطر این است که اراده و عزم ملی برای اجرایی شدن این پیشنهادها وجود ندارد.

– توضیحات ما به آنها کامل است. آنها اما می‌گویند این ایده‌ها بودجه می‌خواهد و ما از نظر اقتصادی نمی‌توانیم آن را تامین کنیم.

– دلیل اصلی مخالفت با تعطیلی ۲ هفته‌ای پایتخت این است که اگر تهران تعطیل شود، مدیران دولتی باید از مردمی که حقوق‌بگیر نیستند و اقتصادشان روزمزد است، حمایت کنند. اما برخی دولتی‌ها نمی‌خواهند از کارگران روزمزد حمایت کنند.

– درست است که اگر دو هفته تهران تعطیل شود، به اقتصاد صدمه می‌زند، ولی با مدیریت درست، در بلندمدت به لحاظ اقتصادی رشد قابل قبولی به دست می‌آید، اتفاقی که در چین افتاد و با این ترفند، هم بیماری را کنترل کردند و هم به رشد اقتصادی رسیدند.

 

 

 

 

 

فارس

مطالب مرتبط

آخرین اخبار