میانگین پرداخت ۱۳۴ میلیون تومان تسهیلات به بیش از ۱۲۸ هزار پرونده تسهیلاتی بخش تعاون توسط بانک توسعه تعاون

به گزارش اختصاصی رصد روز ، بیش از ۸۷ سال از شکل گیری بخش تعاون در کشورمان می گذرد و از آن زمان تاکنون شاهد پیدایش تعاونی های مختلفی در کشور بودیم که به دلیل نبود زیرساخت مناسب برخی از آنها منحل و برخی هنوز مشغول به فعالیت هستند. طبق آخرین...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، بیش از ۸۷ سال از شکل گیری بخش تعاون در کشورمان می گذرد و از آن زمان تاکنون شاهد پیدایش تعاونی های مختلفی در کشور بودیم که به دلیل نبود زیرساخت مناسب برخی از آنها منحل و برخی هنوز مشغول به فعالیت هستند. طبق آخرین آمار در شهریور سال گذشته ۹۴ هزار تعاونی فعال در کشور وجود دارند که نیازمند توجه جدی هستند زیرا در سال جدید نقش آنها در تحقق شعارسال و ایجاد NGO های دانش بنیان انکارناپذیرست.

بررسی ها نشان می دهد که عمده تعاونی های فعال در کشور در زمینه های کشاورزی، صنعت و ساختمان دیده می شوند و با توجه به سرمایه گذاری های صورت گرفته توسط دولت خصوصاً در زمینه مسکن ملی و توسعه زیرساختهای کشاورزی فرصت مناسبی جهت نقش آفرینی بیشتر آنان در کشور ایجاد شده.

کم و کیف ایجاد اشتغال در بیش از ۹۴ هزار تعاونی کشور بیانگر آن است که به طور میانگین هر تعاونی در کشور قادر خواهد بود حدود ۲۱.۲ نفر را زیر پوشش اشتغال خود داشته باشد. آمارها حکایت از آن دارد که حدود ۲ میلیون نفر در این تعداد تعاونی مشغول به کار هستند که در صورت ترمیم بدنه تعاونی کشور این مقدار تا حدود ۲ برابر قابل افزایش خواهد بود.

آنچه که در بخش تعاون نگران کننده به نظر می آید ضرب آهنگ کند میزان سرمایه آنهاست که از سال ۹۸ تا کنون کمتر از دو درصد نشان میدهد و این مسئله نقش بانکهای توسعه ای در حمایت از آنان را بیش از گذشته پررنگ می کند.

استانهای خراسان شمالی و جنوبی در سالهای گذشته از حیث افزایش تعداد تعاونی ها، نیروی کار و سرمایه جزو استانهای پیشرو کشور در بخش تعاون بودند و البته استانهایی مانند گیلان و زنجان نیز در حوزه ایجاد اشتغال خوب ظاهر شدند. این اتفاق در شرایطی می افتد که در حال حاضر ۳۱ استان کشور که هرکدام ظرفیت بخصوصی برای ارائه دارند می توانستند در بخش تعاون حضور پر رنگ تری داشته باشند اما عدم حمایت های لازم مانع از توسعه قابل انتظار شد.

در سند تعاون کشور، توسعه و ارتقای بخش تعاون به ویژه در بخش ایجاد اشتغال پیش بینی شده که ابلاغ بخشنامه در این باره اگرچه لازم است اما هرگز کافی نیست و باید منابع لازم برای چنین هدفی پیش بینی شود. 

بانک توسعه تعاون به عنوان پناهگاه بخش تعاون در سال گذشته بیش از ۱۷۳ هزار میلیارد ریال به بیش از ۱۲۸ هزار پرونده تسهیلاتی بخش تعاون تسهیلات پرداخت کرد که میانگین پرداخت ۱۳۴ میلیون تومان به این حجم از تقاضا آمار قابل توجهی است. گفتنی است ۵۴ درصد تسهیلات پرداختی بانک توسعه تعاون در بخش صنعت بوده و علاوه بر این بانک توسعه تعاون در جهت توسعه اشتغال روستایی بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تسهیلات ارائه داده که می تواند هزینه سربار خانواده ها برای مهاجرت به شهرهای بزرگ را کاهش دهد.

در پایان ذکر این نکته الزامی به نظر می رسد که اگرچه حضور بانک توسعه تعاون در بخش تعاون با میزان قابل توجه پرداخت تسهیلات قابل تقدیرست اما تأکیدات رهبر انقلاب مبنی بر حمایت هرچه بیشتر از شرکتهای دانش بنیان که قطعا در سال جدید مورد حمایت تعاونگران خواهند بود لزوم نقش آفرینی بیشتر بانکها از این بخش و نکاه ویژه دولت در حمایت از بانکهایی مانند توسعه تعاون را می طلبد. 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار