پشت پرده پاندمی استعفای مدیران و سکوت ابهام برانگیز دستگاههای نظارتی

اردیبهشت ماه سال جاری نیز رضا رحمانی  وزیر صمت استعفا داد که البته باید گفت مجبور به استعفا شد رضا رحمانی طی نامه ای از تماسهای هشدار دهنده و تهدیدآمیز رئیس دفتر روحانی در خصوص حمایت از طرح وزارت بازرگانی گفت. در واقع شرط ماندگاری رضا رحم...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، مرداد ماه ۹۷ بود که میعاد صالحی از صندوق بازنشستگی کنار گذاشته شد و نعمت الله ایزدی جانشین او در این صندوق شد. برکنار میعاد صالحی به این دلیل بود که مدرک تحصیلی او مرتبط با جایگاهی که در اختیار داشت نبود و البته این موضوع زمانی مطرح شد که میعاد صالحی زمینه خوبی را برای افشا شدن حقوق و دستمزد مدیران صندوق بازنشستگی و شرکتهای تابعه فراهم کرد که برای اولین بار همه می توانستند در سایت صندوق بازنشستگی آن را مشاهده کنند. اما انتصاب ایزدی چند شائبه به همراه داشت اول اینکه طبق تصویب نامه شورای عالی اداری در تاریخ ۳۱ تیرماه ۹۸ حداکثر سن برای مدیران سطوح ارشد ۵۰ سال در نظر گرفته شده بود و ایزدی ۶۲ ساله بود و دوم اینکه قانون منع بکارگیری بازنشستگان مسئله پیدایی بود که تنها با استناد به آن نباید دست به چنین انتصابی زده می شد. موضوع استعفای مدیران و یا برکناری مدیران امری عادیست اما مسئله ای که باید در داخل کشور به آن اشاره کرد زمینه های برخی از استعفاها و برکناریهاست که در ادامه مثالهای بیشتری از آن بیان می شود.

اردیبهشت ماه سال جاری نیز رضا رحمانی  وزیر صمت استعفا داد که البته باید گفت مجبور به استعفا شد رضا رحمانی طی نامه ای از تماسهای هشدار دهنده و تهدیدآمیز رئیس دفتر روحانی در خصوص حمایت از طرح وزارت بازرگانی گفت. در واقع شرط ماندگاری رضا رحمانی به عنوان وزیر حمایت از وزارت بازرگانی بود که در نهایت رحمانی عطای وزارتخانه را به لقایش بخشید و رفت.

چند روز پیش حکمی عجیب در مورد مدیریت صندوق ضمانت صادرات صادر شد و عبدالله سجادی به صندلی مدیریت این صندوق تکیه کرد. اما بررسی مدرک تحصیلی سجادی حکایت نا امیدکننده ای دارد. لیسانس علوم ارتباطات آخرین مدرک دانشگاهی سجادی است و با این مدرک به صندلی یکی از مهمترین ارگانها تکیه کرد.

رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز از سمت خود استعفا داد و این درحالیست که که در نامه استعفای خود اعتراض شدید الحنی به وزیر بهداشت داشت و تلویجاً وزیر بهداشت را به ناکارآمدی محکوم کرد اما چندساعت بعد از این استعفا از راهروهای مجلس خبر رسید که ۴۰ شکایت از او به کمیسیون اصل نود رسیده است و عده ای از نمایندگان خواهان پاسخگویی رضا ملک زاده هستند.

در تمام اتفاقات استعفای مدیران و یا برکناری آنان در چند وقت گذشته در مواردی که گفته شد مباحثی وجود دارد که خلأ نظارتی در مورد بخشهای مهمی را نشان می دهد. این خلأها آنقدر زیاد است که هزاران شائبه در موردش می تواند وجود داشته باشد. اول اینکه واکنش این دستگاهها به چنین استعفاها و برکناریهایی چه بوده؟

دوم اینکه چقدر از ادعاهای افراد مستعفی و برکنار شده صحت دارد؟ که اگر صحت داشته باشد باید علامت سؤالهای زیادی را کنار انتخابها و انتصابهای صورت گرفته گذاشت زیرا افکار عمومی به شدت بارشهای مطالبه گرایانه ای خواهند داشت.

سوم اینکه در طول مدت فعالیت چنین دستگاههایی چه فیلتری برای رصد دقیق آنان وجود دارد؟  در هر صورت آنچه که روی داده و آنچه که باور کردنی نیست سکوت دستگاههای نظارتی است که در حال حاضر نیاز به حضورشان بیش از هروقت دیگر احساس می شود.

برکناری مدیران در همه جای دنیا امری مرسوم و پذیرفتنی است اما شرایطی که درباره این مسائل در کشور رخ داده نیاز به واکاوی و رمزگشایی دارد تا مدیران اهمال گر نسبت به کیفیت عملکردشان پاسخگو باشند.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

درخواست شائبه برانگیز عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از وزیر نفت + سند

انکار استفاده از واژه تعلیق در برجام عدم اشراف روی محتوای سند مهم بین المللی یا تحریف واقعیت + فیلم

سوتی کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با واکنش فعالان فضای مجازی همراه شد + فیلم

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار