کلاف سر درگم کارخانه فولاد نگین اردکان یزد

تنها نگاهی به تابلوی ورودی اردکان مهمترین ابهام را ایجاد می کند که بر آن نوشته شده "اردکان نگین کویر ایران" آیا علم به این موضوع کافی نبود تا در دادن مجوز استقرار به چنین صنعتی بیشتر تأمل می شد؟ 

به گزارش اختصاصی رصد روز ، عدم اجرای ماده ۵۹ قانون ۵ ساله چهارم مبنی بر ارزش گذاری تولید همچنان محل گلایه بسیاری از فعالان زیست محیطی است. موضوعی که به خوبی نشان از اهمیت جایگاه محیط زیست و حفظ منابع طبیعی می دهد. موضوعی که در این ماده قانون باید به آن اشاره کرد نگاه کلان به هزینه و فایده راه اندازی صنایع است. در این بین فرقی بین صنایع مولد و غیرمولد نمی توان گذاشت زیرا موضوعی که در هر دو مورد اتفاق می افتاد محیط زیست را درگیر می کند. به عبارت دیگر ممکن است یک صنعت برای مدتی مشکلات و چالش های برخی از بخشهای کشور و استانها را در زمینه هایی مانند تولید و اشتغال برطرف کند اما در دراز مدت هزینه هایی که باید برای جبران خسارت های وارده به محیط زیست و منابع طبیعی پرداخت کرد بسیار بیشتر از فایده هایی است که در کوتاه مدت حاصل می شود. موضوعی که این روزها در شهرستان اردکان یزد محل بحث بسیاری از فعالان اجتماعی و اقتصادی است به موضوع فعالیت کارخانه نگین فولاد اردکان یزد بر می گردد.

در سال ۹۲ کارخانه فولاد نگین اردکان یزد مجوز استقرار گرفت و این مسئله به معنی این است که مجوزهای محیط زیستی لازم را جهت شروع به کار دریافت کرده است تا همینجا با این مسئله روبرو هستیم که یک صنعت آب بر به نام فولاد در یک منطقه کویری چطور مجوزهای محیط زیستی را دریافت کرده است؟ آیا صادرکنندگان این مجوز در آن زمان از وضعیت موجود در استان یزد با خبر نبودند؟ تنها نگاهی به تابلوی ورودی اردکان مهمترین ابهام را ایجاد می کند که بر آن نوشته شده “اردکان نگین کویر ایران” آیا علم به این موضوع کافی نبود تا در دادن مجوز استقرار به چنین صنعتی بیشتر تأمل می شد؟

کلاف سر درگم فولاد نگین اردکان یزد

 

به تازگی خبر می رسد که مجوز این کارخانه تمدید شده و بحثی که در این زمینه بین محیط زیست و سازمان صمت وجود دارد می تواند محل چکش کاری  باشد. از طرفی سازمان محیط زیست مدعی است که برای تمدید مجوز به موافقت نامه این سازمان نیاز است و از طرفی سازمان صمت نیز ادعا دارد کارخانه ای که یکبار مجوز استقرار دریافت کرده برای تمدید فعالیت نیازی به اجازه محیط زیست ندارد. در این میان یکی از شرطهایی که برای تمدید مجوز نیاز است گزارش پیشرفت کار است که به گفته برخی از فعالان این گزارش پیشرفت باید از سال ۹۲ باشد. در این زمینه با آقای علمدار رئیس سازمان صمت استان یزد تماس گرفتیم تا در مورد این مسئله توضیحاتی را برای تنویر افکار عمومی در اختیار بگذارند که موفق به گفتگو با ایشان نشدیم بدون شک توضیحات آقای علمدار می تواند در موضوع کارخانه نگین فولاد اردکان یزد بسیار مبین باشد.

 

بیشتر بخوانید:

۵۰۰ میلیون پاداش برای اعضای هیئت مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران + سند

از ۵ نفر اعضای کمیته حسابرسی ذوب آهن تنها یکنفر تحصیلات حسابداری دارد + سند

فراتر از پاداش در مجتمع صنایع و معادن احیاء سپاهان + سند

 

مطالب مرتبط