گرانی کالاهای اساسی در یکسال / مرغ و برنج در صدر افزایش قیمت

بررسی ها در آلمان که بیشترین حجم صادرات کشور در بین کشورهای اروپایی را دارد نشان می دهد که در یکسال گذشته قیمت گوشت بیش از 5 یورو و 40 سنت نبوده و نوسان قیمتی را تجربه نکرده است و البته در برخی روزها شاهد کاهش این قیمت نیز هستیم.

به گزارش اختصاصی رصد روز ، افزایش قیمت کالاهای اساسی خصوصا در ۱۵ ماه اخیر تأثیر خود را روی سفره های مردم نشان داده. افزایش قیمتها در مقابل افزایش حقوق و دستمزد تراز منفی مردم در تأمین کالاهای مورد نیاز را نشان می دهد. ستاد تنطیم بازار و اتحادیه ها در این باره مهمترنی نهادهایی هستند که باید در زمینه گرانی های غیرموجه پاسخگو باشند. موضوع گرانی کالاهای اساسی زمانی بیشتر به چشم می آید که می بینیم در کشورهای منطقه و برخی از کشورهای اروپایی که مراوده تجاری با کشور دارند اصلا چنین مواردی به چشم نمی خورد. به عنوان مثال بررسی ها در آلمان که بیشترین حجم صادرات کشور در بین کشورهای اروپایی را دارد نشان می دهد که در یکسال گذشته قیمت گوشت بیش از ۵ یورو و ۴۰ سنت نبوده و نوسان قیمتی را تجربه نکرده است و البته در برخی روزها شاهد کاهش این قیمت نیز هستیم. قیمت برنج در یکسال گذشته در این کشور به طور متوسط ۲ یورو بوده و مرغ کامل نیز قیمت هرکیلویی بیش از ۴ یورو را پشت نگذاشته است. عدم نوسان قیمتی و گران نشدن کالاهای اساسی در کشورهایی مانند آلمان حکایت از نظام مالی شفاف و چرخه اقتصادی مدیریت شده می دهد. ساختار مالیاتی در این کشورها یکی از مهمترین موضوعاتی است که مانع از بی انضباطی های این چنینی می شود.

 

گرانی کالاهای اساسی

 

طبق آماری که وزارت صمت منتشر کرده مرغ ، برنج و شکر بیشترین افزایش قیمت را در بین کالاهای اساسی از فروردین ۹۹ تا فروردین ۱۴۰۰ داشته اند. در این میان برنج پاکستانی باسماتی درجه طی این بازه زمانی از ۱۲ هزار و ۴۹۴ تومان به ۲۴ هزار و ۵۲۷ تومان رسیده است که ۹۶ درصد افزایش قیمت را نشان می دهد. شکر سفید با ۸۴.۷% جهش قیمتی ۵ هزار و ۴۶۰ تومانی را پشت سر گذاشت و به ۱۱ هزار و ۹۱۰ تومان رسید. در میان مرغ با ۱۲۱.۳% رکورد افزایش قیمت کالاهای اساسی را در اختیار دارد و از ۱۱ هزار و ۱۶۰ تومان به ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.

 

قیمت کالاهای اساسی طی یکسال

 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار