گزارش پایان بورس امروز شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ / افت ۱۲ هزار واحدی شاخص کل

گزارش پایان بورس امروز شنبه 29 مرداد 1401، بورس اوراق بهادار تهران اولین روز هفته را با روند ریزشی شروع کرد، به گونه‌ای که شاخص کل بازار در پایان معاملات امروز با کاهش 12 هزار و 592 واحد به رقم یک‌میلیون و 438 هزار و 811 واحد رسید.

به گزارش رصد روز، گزارش پایان بورس امروز شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱، بورس اوراق بهادار تهران اولین روز هفته را با روند ریزشی شروع کرد، به گونه‌ای که شاخص کل بازار در پایان معاملات امروز با کاهش ۱۲ هزار و ۵۹۲ واحد به رقم یک‌میلیون و ۴۳۸ هزار و ۸۱۱ واحد رسید.

گزارش پایان بورس امروز شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن با کاهش ۱۶۶۸ واحد به رقم ۳۹۷ هزار و ۴۱۰ واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۵ میلیون و ۴۳۴ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از ۶.۲ میلیارد سهام در قالب ۳۴۱ هزار فقره معامله و به ارزش ۳ هزار و ۲۳۳ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز همه شاخص های بورس قرمز بودند به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی – ارزشی ۸۷ صدم درصد کاهش یافتند. این دو شاخص با معیار هم‌وزن ۴۲ صدم درصد افت کردند.

بورس امروز 29 مرداد 1401

شاخص آزاد شناور ۷۹ صدم درصد کاهش یافت. شاخص بازار اول بورس ۹۵ صدم درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس ۷۷ صدم درصد کاهش یافت.

امروز نمادهای پتروشیمی خلیج‌فارس، چادرملو، ملی‌مس، گل‌گهر، مخابرات ایران، سرمایه‌گذاری غدیر و پتروشیمی نوری بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز با ۲۸ واحد کاهش به رقم ۱۹ هزار و ۱۶ واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و ۴۸ هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه شامل شرکت‌های اخراجی و شرکت‌هایی که هنوز قابلیت ورود به بازار پیدا نکرده‌اند به بیش از ۳۳۷ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از ۲.۷ میلیارد سهام در قالب ۱۶۲ هزار فقره معامله و به ارزش ۱۵ هزار و ۶۱۱ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

با این حساب ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس به نزدیک ۱۹ هزار میلیارد تومان رسید.

نقشه بورس امروز 29 مرداد 1401

امروز نمادهای بیمه پاسارگاد، پالایش نفت شیراز، پتروشیمی زاگرس و صنعتی مینو بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند و نمادهای آریا ساسول، سنگ‌آهن گهر زمین و بهمن دیزل بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

امروز گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فولاد مبارکه در فضای مجازی بحث داغ شده و حیف و میل ارقام نجومی در این شرکت بزرگ بورسی این سؤال را در ذهن ایجاد می‌کند که مگر قرار نبود شرکت‌های بورسی شفاف باشند و گزارش‌های حسابرسی شده و دقیق به سهامداران و ذینفعان خود ارائه کنند؟ حال چگونه در مقابل تعداد زیادی از سهامداران خود پاسخگوی تخلفات اعلام شده در این شرکت خواهند بود؟ اموال و دارایی‌های مردم در قالب سهام حق‌الناسی است که در اختیار مدیران شرکت‌ها قرار دارد و آنها حق ندارند به هر طریقی که دلشان خواست آن را هزینه کنند، بلکه باید در جهت منافع شرکت و رشد تولید هزینه صورت گیرد.

امروز همچنین خبر رسید یک شرکت لیزینگی از بازار اول بورس به بازار پایه اخراج شده است که آن هم به دلیل عدم شفافیت در حساب‌ها بوده است، بنابراین باید شرکت‌های بورسی و فرابورسی بیشترین شفافیت را داشته باشند.

همچنین حدود یک‌هزار میلیارد تومان از سودهای رسوب‌شده سهامداران در شرکت‌های بورسی و فرابورسی شناسایی شده است که این هم حق‌الناسی است که برعهده مدیران این شرکت‌هاست و طبق قانون باید هر چه سریع‌تر سودهای مردم به حساب‌شان واریز شود.

سرمایه‌گذاری در بورس همراه با ریسک و نوسان است، اما حقوق سهامداران باید از سوی همه عوامل و مدیران شرکت‌ها رعایت شود.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار