آداب غذاخوردن در روزهای امتحان، اجتناب از پرخوری و بدخوری

کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: باور نادرستی که در ذهن بیشتر خانواده‌ها وجود دارد این است که برای داشتن تمرکز بالا در ایام امتحانات به خوردن بیشتر نیاز است، اما باید توجه داشت که برای افزایش تمرکز در این ایام ن...

به گزارش رصد روز، معصومه تقی‌زاده اظهار کرد: بسیاری از دانشجویان گمان می‌کنند که اختصاص دادن زمانی برای تغذیه در طول مطالعه باعث از دست دادن زمان فراگیری دروس به ویژه در ایام امتحانات می‌شود در صورتی که تغذیه صحیح، بازدهی فکری را افزایش داده و عامل مهمی در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان به شمار می‌آید. از طرفی دیگر با تقویت سیستم ایمنی در دوران شیوع کرونا، سلامت دانشجویان تامین می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت نوشیدن مایعات در حفظ سلامتی، افزود: نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب از خستگی جلوگیری می‌کند بنابراین باید آب مورد نیاز بدن تامین شود که به این منظور می‌توان از سوپ، چای، شیر کم‌چرب و آبمیوه‌ها نیز استفاده کرد.

نقش تغذیه سالم در بهبود کیفیت خواب

این کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به توصیه‌های تغذیه‌ای برای شب امتحان، تصریح کرد: غذاهای نشاسته‌ای مانند ماکارونی، برنج و نان به دلیل تاثیر در بهبود کیفیت خواب، در شب امتحان مفید هستند. همچنین مصرف شیر و لبنیات در برنامه روزانه به دلیل دارا بودن کلسیم، اثر مطلوبی روی کارکرد سلول‌های عصبی دارد و این مساله باعث ایجاد آرامش در افراد می‌شود و واضح است که وجود آرامش در افزایش قدرت تمرکز تاثیر بسزایی دارد. به این منظور نوشیدن شیر در میان وعده و قبل از خواب توصیه می‌شود.

نقش صبحانه در افزایش یادگیری

تقی‌زاده ادامه داد: صبحانه نیز به عنوان مهم‌ترین وعده غذایی روزانه، نقش بسزایی در رشد و ارتقای آموزشی دانشجویان دارد. خوردن صبحانه، اثر قابل ملاحظه‌ای بر حافظه و فراگیری دارد. گنجاندن کربوهیدرات‌های پیچیده نظیر نان و غلات به ویژه انواع نان سبوس‌دار در وعده صبحانه موجب آزادسازی تدریجی قند خون و ثبات نسبی آن در طول روز می‌شود و کارایی حافظه را ارتقاء می‌دهد.

کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اهواز یادآور شد: استفاده از مواد غذایی سرشار از پروتئین در صبح روز امتحان مانند تخم‌ مرغ، شیر، پنیر و مصرف مغزی‌ها (مانند مغز گردو) در افزایش کارایی مغز و فراگیری بیشتر مؤثر است.

مواد غذایی که در ایام امتحانات نباید مصرف شوند  

وی در ادامه با اشاره به پرهیز از مصرف برخی مواد غذایی در ایام امتحانات، تاکید کرد: پرهیز در استفاده از قندهای ساده نظیر قند، شکر، مربا، نوشابه و شکلات در حفظ آرامش و تمرکز افراد تأثیر دارد. مصرف اینگونه مواد سبب بالا رفتن ناگهانی قند خون می‌شود که با بالا رفتن سطح انسولین، به دنبال آن افت قند خون، خستگی، بی‌حوصلگی و سردرد را در پی خواهد داشت. در نتیجه مصرف این مواد غذایی در ایام امتحانات به دانشجویان توصیه نمی‌شود. توصیه می شود به جای قندهای ساده، از مواد حاوی فیبر مانند خرما به عنوان منبع مناسب تأمین قند خون استفاده شود.

نقش تغذیه سالم در کنترل اضطراب در ایام امتحانات

کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: اضطراب از جمله معضلاتی است که دانشجویان در ایام امتحانات با آن درگیر می‌شوند بنابراین بهتر است برای مقابله با آن، از غذاهای مناسب استفاده کنند. برخی از خوراکی‌ها در کاهش اضطراب مؤثر هستند که در این میان تخم مرغ، ماهی، خشکبار، حبوبات، سویا و بعضی از سبزی‌ها از قبیل ریحان، نعناع، کاهو، سیب و همچنین خوردن عسل و نوشیدنی‌های حاوی عسل در کاهش اضطراب بسیار مفید هستند. توصیه می‌شود مقادیری متناسب از این مواد مغذی در رژیم غذایی روزانه فرد گنجانده شود.

یک باور تغذیه‌ای غلط در ایام امتحانات

تقی زاده با بیان اینکه باور نادرستی که در ذهن بیشتر خانواده‌ها وجود دارد این است که برای داشتن تمرکز بالا به خوردن بیشتر نیاز است، گفت: باید توجه داشت که برای فراگیری و افزایش تمرکز در فصل امتحانات نیازی به خوردن بیشتر و دریافت کالری اضافی نیست. حتی بالعکس، مصرف غذاهای سنگین و پرچرب می‌تواند اختلالات گوارشی و سوء هاضمه را در فرد ایجاد کند که بروز این مشکل، تمرکز فرد را نه تنها بیشتر، بلکه کمتر می‌کند.

وی ادامه داد: اگرچه با مصرف مواد غذایی میزان نیاز به گلوکز به عنوان تنها منبع انرژی سلول‌های مغزی در زمان مطالعه افزایش می‌یابد، اما این نیاز به حدی نیست که در باور عمومی جا افتاده است. متأسفانه برخی از دانشجویان، در دوران مطالعه به پرخوری روی می‌آورند که این امر در کنار بی‌تحرکی این دوران، اضافه وزن و چاقی را برای آن‌ها به ارمغان خواهد آورد که می‌تواند دردسرساز شود.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید   

 

 

 

 

 

خبر آنلاین

مطالب مرتبط