آغاز اجرای کشاورزی قراردادی گندم بر بستر پلتفرم مدیریت مالی زنجیره تامین

فرشید فرخ نژاد مدیرعامل بانک کشاورزی از تکمیل زیرساخت های الکترونیکی پلتفرم تامین مالی زنجیره ای و آغاز اجرای کشاورزی قراردادی گندم از ابتدای آذرماه در این بانک خبر داد. به گزارش رصد روز، به نقل از روابط عمومی بانک کشاورزی، فرخ نژاد با اش...

فرشید فرخ نژاد مدیرعامل بانک کشاورزی از تکمیل زیرساخت های الکترونیکی پلتفرم تامین مالی زنجیره ای و آغاز اجرای کشاورزی قراردادی گندم از ابتدای آذرماه در این بانک خبر داد.

به گزارش رصد روز، به نقل از روابط عمومی بانک کشاورزی، فرخ نژاد با اشاره به عاملیت بانک کشاورزی در خرید تضمینی بالغ بر ۷.۲ میلیون تن گندم به ارزش حدودی ۸۳۰ هزار میلیارد ریال از کشاورزان در سال زراعی جاری و پرداخت میلیارد ها ریال تسهیلات برای خرید نهاده های زراعی، بر اهمیت جایگزینی ابزارهای نوین تامین مالی تعهدی و اعتباری به جای روش های سنتی و نقدی تاکید کرد و اظهار داشت: در قالب کشاورزی قراردادی بر بستر پلتفرم مدیریت زنجیره تامین، کشاورز می‌تواند نهاده ها و خدمات مورد نیاز خود را به صورت اعتباری و بدون پرداخت وجه نقد، از سازمان های ذیربط تامین کند و پس از برداشت محصول و تحویل آن به دولت، این هزینه ها از محل وجوه خرید تضمینی محصول کسر می شود.

وی افزود: بانک کشاورزی در پی تجربه های موفق کشاورزی قراردادی در سنوات گذشته، در راستای سیاست های وزارت جهاد کشاورزی و بر اساس نقشه راه و شیوه نامه های بانک مرکزی، امسال اجرای کشاورزی قراردادی گندم و تامین مالی زنجیره ای را بر بستر پلتفرم مدیریت زنجیره تامین با رویکرد اعتباری و با استفاده از ابزارهای نوین تعهدی نظیر گواهی اعتبار مولد (گام)، کیف پول و کارت اعتباری، گشایش اعتبار ریالی و ضمانت نامه، در دستور کار قرار داده است.

فرخ نژاد تصریح کرد: مدل پیشنهادی تامین مالی بانک کشاورزی برای کشاورزی قراردادی، به صورت اعتباری و با کمترین اتکا به منابع نقدی انجام می شود و می تواند از طریق گردش جریان اعتباری، راهکار موثری برای جبران کمبود منابع مالی بانک ها برای حمایت از بخش کشاورزی و  نیز کمک بزرگی به تامین امنیت غذایی کشور به ‌واسطه افزایش پایداری تأمین نهاده‌ها باشد.

وی خاطر نشان ساخت: در این روش، از انعقاد قراردادهای کاغذی و مراجعات حضوری تا حد زیادی کاسته می شود و همچنین فاکتورهای خدمات و نهاده ها به صورت الکترونیک ایجاد و توسط بانک از محل اعتبار تخصیصی تسویه می شوند.

مدیرعامل بانک کشاورزی با بیان این که در حال حاضر خدمات ارائه شده بر بستر پلتفرم شامل بیمه محصولات و خرید کود است که با هماهنگی شرکت بازرگانی دولتی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و صندوق بیمه کشاورزی انجام می شود، گفت: پیش بینی می شود در سال های آتی خرید همه مواد اولیه و نهاده ها و ارائه کلیه خدمات مورد نیاز از جمله خرید سموم، انجام آزمایشات خاک، خدمات مکانیزاسیون، خدمات گیاه پزشکی، خرید بذر گواهی شده، خدمات آموزشی، فنی، توسعه‌ای، دانش‌بنیان،  تحقیقاتی و … بر بستر این پلتفرم انجام شوند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط