آغاز پرداخت وام مشاغل خانگی

بیش از ۹۵ درصد مجوزهای صادره در حوزه مشاغل خانگی به شکل ثبت محور بوده و طرح‌های متقاضیان مشاغل خانگی در نوبت پرداخت وام قرار گرفته است. به گزارش رصد روز،چهل و هفتمین نشست ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی و دومین جلسه ستاد در دولت سیزد...

بیش از ۹۵ درصد مجوزهای صادره در حوزه مشاغل خانگی به شکل ثبت محور بوده و طرح‌های متقاضیان مشاغل خانگی در نوبت پرداخت وام قرار گرفته است.

به گزارش رصد روز،چهل و هفتمین نشست ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی و دومین جلسه ستاد در دولت سیزدهم، با حضور وزیر کار و دستگاه‌های عضو ستاد برگزار شد؛ جلسه‌ای که خروجی آن ۱۲ مصوبه داشت و پرداخت وام به متقاضیان مشاغل خانگی و افزایش تعداد رشته‌های جدید مشاغل خانگی از مهمترین آنها بود.

اشتغال خانگی یکی از شیوه‌های موثر اشتغالزایی به شمار می‌رود که امروزه در بسیاری از کشورها به منبع مهمی برای درآمد خانوارها تبدیل شده است؛ افراد با کار در خانه در کنار دیگر اعضاء علاوه بر افزایش سطح درآمد و توسعه کسب و کار به افزایش رفاه و اقتصاد خانواده نیز کمک می‌کنند.

در حال حاضر تمرکز بر موضوع مشاغل خانگی یکی از برنامه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه ایجاد اشتغال به شمار می‌رود و آنطور که وزیر کار گفته ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد اشتغال خانگی در بودجه ۱۴۰۱ اختصاص یافته است.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی اخیرا از معرفی طرح‌های متقاضیان مشاغل خانگی به بانک‌های عامل خبر داده و گفته است: طرح‌های مشاغل خانگی به ارزش ۱۷۰۰ میلیارد تومان به بانک ها ارسال شده و در نوبت پرداخت قرار دارد و در این راستا ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات نیز پرداخت شده است.

در راستای توسعه و تقویت هر چه بیشتر مشاغل خانگی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مدت زمان صدور مجوزهای فعالیت این دسته مشاغل را به سه روز کاهش داد تا ضمن حل موانع تولید در بخش اشتغال خانگی، متقاضیان کسب و کارهای خانگی با انگیزه بیشتر به این حوزه ورود کنند. مشاغل خانگی ضمن ایجاد اشتغال پایدار موجب درآمدزایی برای صاحبان این نوع کسب و کارها شده است.

متقاضیان مشاغل خانگی در نوبت دریافت وام

برابر آمارها،‌ از زمان استقرار دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۱۳۰ هزار فقره مجوز مشاغل خانگی صادر شده که ۷۰ هزار فقره مجوز تنها در هفت ماهه امسال و از پنجم فروردین تا پنجم آبان صادر شده است.

پیش از این محمود کریمی بیرانوند معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار با اشاره به همکاری بانک مرکزی در زمینه تامین منابع برای اشتغال خانگی گفته بود: اعتبارات خوبی در این زمینه جذب و به بانک‌های عامل ابلاغ شده و اعتبارات نسبت به سال قبل دو برابر افزایش داشته است.

وی همچنین از ۱۰ برابر شدن صدور مجوزهای کسب و کار در دولت سیزدهم خبر داده و گفته بود: بیش از ۹۵ درصد مجوزهای صادره در حوزه مشاغل خانگی به شکل ثبت محور بوده است و تنها یک سوم از مجوزها سه روزه‌اند که نهایتا ظرف سه روز کارشناس مربوطه بررسی‌های لازم را انجام داده و مجوز صادر می شود.

به زودی ۳۱ تعاونی مشاغل خانگی تامین نیاز در هر استان تشکیل و به یک تعاونی کشوری تبدیل خواهند شد تا بازوی اجرایی معاونت اشتغال وزارت کار در حوزه مشاغل خانگی باشند.

گفتنی است، کارشناسان معتقدند مشاغل خانگی از بهترین شیوه‌های کسب و کار برای اشتغال افراد جویای کار به ویژه زنان به شمار می‌رود که ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، زمینه رشد اقتصادی و کاهش بیکاری در کشور را فراهم می‌کند.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: علاوه بر مناطق روستایی، برای ساکنان شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر هم وام ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن پرداخت می‌شود.

اکبر نیکزاد روز پنجشنبه ۲۶ آبان ماه در بازدید از مناطق روستایی شهرستان خوشاب خاطرنشان کرد: ارائه تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن با سود ۵ درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله با ضمانت زنجیره‌ای است.

وی از در حال احداث بودن ۳۰۰ هزار واحد مسکن در شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر و روستاهای کشور خبر داد و افزود: روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن به خوبی در حال انجام است.

نیکزاد تصریح کرد: به منظور تسریع اجرای طرح‌های هادی روستایی خراسان رضوی یک هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات محرومیت زدایی که در اختیار شورای برنامه ریزی استان قرار دارد اختصاص یافته است.

وی همچنین گفت: برای شتاب بخشی طرح‌های هادی روستایی ۸درصد از اعتبارات استانی و نیز اعتبارات ملی در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در کنار سهمیه قیر لحاظ شده است.

آغاز عملیات اجرایی درمانگاه شبانه روزی شهر نوده انقلاب خوشاب بخشی از برنامه‌های رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این شهرستان بود.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط