آلودگی هوا، علت فشار خون بالا در کودکان

مطالعه محققان موسسه بهداشت جهانی بارسلونا نشان می‌دهد مادران بارداری که در هنگام بارداری در معرض آلودگی هوا قرار دارند ممکن است فرزندانشان در کودکی به فشار خون بالا دچار شود.

به گزارش رصد روز و به نقل از دیلی میل، محققان طی این مطالعه اثرات قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی مانند آلودگی هوا، سر و صدا و یک محیط پرجمعیت را بر روی نوزادان و قبل و بعد از تولد آنها مورد بررسی قرار دادند. متخصصان مادران و نوزادان مستقر در شش شهر اروپا از جمله شهر بردفور انگلیس را مورد بررسی قرار دادند.

آنها ارتباطی بین فشار خون بالا در دوران کودکی و قرار گرفتن در معرض سطح بالایی از آلودگی هوا و همچنین تراکم شهری، سر و صدا، مجاورت کم با فضاهای سبز و وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین یافتند. فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی خطر بیماری‌های قلبی عروقی، مانند بیماری عروق کرونر و حملات قلبی است.

“چارلین وارمبورگ”(Charline Warembourg) نویسنده مطالعه از موسسه بهداشت جهانی بارسلونا گفت: نتایج ما نشان می‌دهد که از زمان بارداری محیط شهری می‌تواند بر فشار خون کودکان تأثیر بگذارد. برای بررسی تأثیر قرار گرفتن در معرض آلودگی شهری بر روی کودکان، محققان داده های ۴ هزار و ۲۷۹ کودک بین چهار تا پنج سال را تجزیه و تحلیل کردند. این کودکان در یکی از شش شهر اروپایی(بردفور در انگلستان، پواتیه و نانسی در فرانسه، سابادل و والنسیا در اسپانیا و هراکلیون در یونان زندگی می‌کردند.

محققان جنبه‌های مختلفی از محیط کودکان را اعم از محل زندگی مادران در دوران بارداری و پس از آن خانه‌هایی که در آن کودکان رشد کردند را ارزیابی کردند. عوامل مورد مطالعه شامل محیط زندگی، فضاهای طبیعی، ترافیک، آلودگی هوا، سر و صدا، آب و هوا و سطح مشکلات اجتماعی و اقتصادی بود. تجزیه و تحلیل نتایج نشان داد که قرار گرفتن در معرض سطح بالاتری از آلودگی هوا، به ویژه در دو دوره اول بارداری با فشار خون بالا کودکان در دوران کودکی همراه است.

تحقیقات نشان داد که سایر ویژگی‌های محیط شهری نیز بر سلامت فرزندان در دوران کودکی تاثیر گذار است برای مثال تراکم شهری و سر و صدای زیاد با فشار خون بالاتر همراه بود. تراکم شهری موضوعی است که در برنامه‌ریزی شهری و طراحی شهری مورد استفاده قرار گرفته و در مورد تعداد افرادی است که در یک منطقه شهری شده ساکن‌اند. فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی در بروز بیماری‌های قلبی عروقی است، بیماری که در حال حاضر مهمترین علت مرگ در سراسر جهان است. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد محیطی که مادران در دوران بارداری و اوایل زندگی کودک در آنجا هستند چقدر می‌تواند بر سلامت کودک در بزرگسالی تاثیر بگذارد.

 

 

 

 

 

 

خبر فوری

مطالب مرتبط

آخرین اخبار