آموزش آنلاین و نقش موثر والدین در پیشرفت تحصیلی فرزندان

یک روانشناس گفت: در آموزش‌های آنلاین، والدین اغلب نقش معلم را به عهده می‌گیرند و مشارکت آنها نسبت به سایرین در پیشرفت تحصیلی کودکان موثرتر است.

به گزارش رصد روز ، حمید خاکباز متخصص روانشناس و مشاور خانواده اظهار کرد: با شیوع بیماری همه گیری ویروس کرونا مراکز آموزشی مجبور به برگزاری جلسات آموزشی به صورت آنلاین شدند. دانش آموزان از چارچوب نظام ساختار و آموزش مدرسه خارج شده و محل تدریس از مدارس به خانه تغییر پیدا کرده است.در این شرایط نقش والدین بسیار گسترده‌تر شده است.

خاکباز ادامه داد: در آموزش‌های آنلاین، والدین اغلب نقش معلم را به عهده می‌گیرند و حتی مشارکت والدین نسبت به سایرین در پیشرفت تحصیلی کودکان موثرتر شده است.

او افزود: از مهمترین وظایف والدین در زمان آموزش مجازی، میتوان به آمادگی و مشارکت آنها در کلاس‌های آنلاین به‌عنوان یک حامی اشاره کرد.

این روانشناس ادامه داد: والدین باید محیط آموزش فرزند خود را طبق خواسته آن‌ها فراهم کنند تا زمینه همکاری دو جانبه بین والدین و فرزندان فراهم شود. همچنین والدین باید به آموخته‌های دانش آموز خود دسترسی داشته باشند تا با فرآیند یادگیری فرزند خود بیشتر درگیر شوند.

خاکباز  گفت: درگیر کردن فرزندان در اجرای تکالیف مدرسه از جمله وظایف مهم والدین است که والدین باید در این زمینه نقش خود را به طور کامل ایفا کنند.

او با بیان اینکه والدین باید تقویت‌های مثبت و منفی برای دانش‌آموز خود در نظر بگیرند، گفت: برای مثال والدین بهتر است بعد از انجام تکلیف توسط فرزند، یک پاداش و جایزه برای او در نظر بگیرند و در مقابل برای تقویت منفی یعنی حذف یا کاهش تقویت مثبت در جهت انجام رفتار نامطلوب را مدنظر خود قرار دهند.

این روانشناس بیان کرد: والدین حتما در این شرایط با مدرسه در تماس و پیگیر تحصیل فرزند خود باشند. در واقع در شرایط ویروس کرونا و آموزش آنلاین، والدین ارتباط خود را با مدرسه قطع نکنند.

او افزود: میزان استفاده از اینترنت توسط فرزند خود را محدود به آموزش آنلاین قرار ندهید، بهتر است یک ساعت مشخص برای بازی کردن کودک با کنترل والدین در نظر بگیرید.

خاکباز تاکید کرد: والدین مراقب باشند با محدودیت‌های سختگیرانه، موجب دلزدگی دانش آموزان از تحصیل نشوند. در واقع فرزندان خود را در حالت شدید محدود نکنید.

این روانشناس در پایان تصریح کرد: در واقع تحصیل آنلاین با وجود تاثیر‌های مثبت، با معایبی رو به رو شده است. برای مثال دسترسی به اینترنت در تمام نقاط کشور به طور کامل امکان‌پذیر نیست و سرعت اینترنت با کاهش رو به رو می‌شود؛ یا برخی دانش آموزان به تلفن همراه هوشمند دسترسی ندارند. همچنین عدم حمایت کافی از دانش آموزان با خانواده‌های کم درآمد باعث شده است که با ترک تحصیل تعدادی از این گروه رو به رو شویم؛ بنابراین توصیه می‌شود حمایت‌های کافی از دانش آموزان برای جلوگیری از ترک تحصیل آن‌ها صورت بگیرد.

 

 

 

 

 

 

باشگاه خبر نگاران

مطالب مرتبط

آخرین اخبار