آیا خرید “سدبیر” در قیمت‌های ۷.۰۰۰ تومانی توجیه علمی دارد؟

شاید برای شما هم سؤال باشد که حتی در روز‌هایی که روند بسیاری از سهام بازار سرمایه کشور به‌واسطه اخبار ناشی از جنگ نوار غزه، روندی منفی با ریزش‌های قیمتی محسوس بود، مبنای رشد هر روزه سهام شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران چیست؟

به گزارش رصد روز، آیا پتانسیل‌های خاصی در سودآوری و یا حتی دارایی‌های با ارزشی، در مالکیت این شرکت وجود دارد که ارزش سهمی با سودی تنها ۲۲ تومانی به ازای هر سهم در سال مالی ۱۴۰۱ و ۸۶ تومان در ۶ ماهه نخست سال مالی ۱۴۰۲، به بیش از ۷.۰۰۰ تومان افزایش یافته است؟ آیا همچنان شاهد افزایش قیمت شرکت‌های فعال در بازار فرابورس، آن‌هم به‌واسطه سرمایه‌های اندک (تعداد سهامی محدود) هستیم؟

در این گزارش، با اشاره به ضعف نهاد‌های نظارتی و کمیته‌های تخصصی شرکت فرابورس در درج و اعطای مجوز معاملات شرکت‌های کاغذی، سؤالاتی در خصوص چرایی و چگونگی رشد‌های غیرمنطقی و حباب گونه سهام این شرکت‌ها مطرح کردیم.
علی‌رغم استقبال گسترده و واکنش‌های دلگرم‌کننده شما خوانندگان و مخاطبان رسانه بورس‌نیوز، بااین‌حال شرکت فرابورس با انتشار بیانیه‌ای، با چشم‌پوشی از ضعف‌های نظارتی موجود و عدم توجه به فهوای مطالب ارائه شده، این رسانه را با اتهاماتی عجیب خطاب قرار داد.
ضمن تشکر از تلاش‌های این دوستان در شرکت فرابورس، لازم به یادآوری است، صرف اشتباه رخ‌داده در انتخاب کلمه کمیته درج (زیر نظر معاونت پذیرش – شامل مدیرعامل فرابورس و دو عضو به انتخاب ایشان و تأیید هیئت‌مدیره فرابورس) به‌جای هیئت پذیرش در گزارش، نمی‌توان نافی محتوای ضعیف و فیلتر‌های سطحی دستورالعمل‌های پذیرش شرکت‌ها در بازار پایه و تحمیل ریسک‌های بالا به سرمایه‌گذاران عمدتاً آماتور در بازار سرمایه شد.
رسانه بورس‌نیوز به پشتوانه حمایت‌های چشمگیر خوانندگان گزارش چهارشنبه‌های داغ، همچنان پر قدرت به بررسی شرکت‌های درخواستی از سوی فعالین بازار سرمایه کشور خواهد پرداخت و انتقاد، شفافیت و توجه به حقوق سرمایه‌گذاران را، حق مسلم یک رسانه مستقل می‌داند.
در این راستا در هفته‌های گذشته درخواست‌هایی از شما خوانندگان محترم مبنی بر بررسی شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان دریافت کردیم و تصمیم گرفتیم چهارشنبه‌های داغ این هفته را به بررسی این شرکت اختصاص دهیم.
شاید برای شما هم سؤال باشد که حتی در روز‌هایی که روند بسیاری از سهام بازار سرمایه کشور به‌واسطه اخبار ناشی از جنگ نوار غزه، روندی منفی با ریزش‌های قیمتی محسوس بود، مبنای رشد هر روزه سهام شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران چیست؟
آیا پتانسیل‌های خاصی در سودآوری و یا حتی دارایی‌های با ارزشی، در مالکیت این شرکت وجود دارد که ارزش سهمی با سودی تنها ۲۲ تومانی به ازای هر سهم در سال مالی ۱۴۰۱ و ۸۶ تومان در ۶ ماهه نخست سال مالی ۱۴۰۲، به بیش از ۷.۰۰۰ تومان افزایش یافته است؟
آیا همچنان شاهد افزایش قیمت شرکت‌های فعال در بازار فرابورس، آن‌هم به‌واسطه سرمایه‌های اندک (تعداد سهامی محدود) هستیم؟ آیا در شرایط رکود و یا حتی افت بازار سرمایه، مجدداً شاهد ورود سفته‌بازان و به‌اصطلاح پروژه شدن سهام شرکت‌های کوچک هستیم؟
آیا در ماه‌های آتی شاهد شناسایی زیان‌های سنگین توسط عده‌ای از سهام‌داران و سرمایه‌گذاران عمدتاً آماتور در نماد‌هایی نظیر حرهشا، سدبیر، حفارس و… خواهیم بود؟ مسئولیت زیان‌های شناسایی شده احتمالی سرمایه‌گذاران در این نماد‌ها با چه کسانی است؟ سرمایه‌گذاران یا ناظران بازار سرمایه؟

 

نگاهی به روند سودآوری شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان:

 

باتوجه‌به ماهیت سرمایه‌گذاری این شرکت، تنها محل درآمد‌ها و سودآوری این شرکت در طول سال، یا سود‌های دریافتی در مجامع شرکت‌های موجود در پرتفو است و یا سود و زیان ناشی از خریدوفروش سهام.
به روند سودآوری این شرکت در سال‌های اخیر نگاه کنید. به جز سال ۱۳۹۹ که مصادف با رشد چشمگیر قیمت سهام در بازار سرمایه کشور گردید، سود خالص این شرکت از ۲۴ میلیارد تومان در سال عبور نکرده است.
لازم به ذکر است بخش عمده‌ای از همین سود‌های شناسایی شده در سال ۱۳۹۹ نیز ناشی از فروش سهام بوده است و نه سود تقسیمی در مجامع شرکت‌ها

آیا خرید

همچنین باتوجه‌به سود بسیار پایین این شرکت در سال‌های گذشته، شاهد تقسیم سود‌های بسیار پایین در مجمع‌عمومی این شرکت (به‌عنوان‌مثال تقسیم تنها ۴ میلیارد تومان در انتهای سال مالی ۱۴۰۱) بوده ایم.
حالا شما بگویید آیا ارزش شرکتی با تنها ۶ میلیارد تومان سود خالص در سال ۱۴۰۱، می‌بایست ۱۶۰۰ میلیارد تومان باشد؟
بی‌تردید، طبق روال عادی سال‌های گذشته بازار، اولین چیزی که به ذهن خواننده خطور می‌کند، احتمال توجیه ارزش ۱.۶۰۰ میلیارد تومانی شرکت با ارزش دارایی هایش است.
سود و ارزش‌گذاری بر اساس سود خالص شرکت که نتوانست ارزش بالای این شرکت را توجیه نماید، بیاید از دارایی‌های شرکت برآوردی داشته باشیم تا اضافه ارزش در سهام این شرکت بیش‌ازپیش آشکار گردد.

 

آیا مجموع کل دارایی‌ها در حد ۱۶۰۰ میلیارد تومان ارزش بازار شرکت است؟

باتوجه‌به ماهیت سرمایه‌گذاری این شرکت، مجموعه دارایی‌های شرکت به پرتفوی بورسی و غیر بورسی و همچنین دارایی‌های ثابت مشهود نظیر زمین و ساختمان تقسیم می‌شود.

 

پرتفوی بورسی و غیر بورسی شرکت:

پرتفوی بورسی:

بر اساس آخرین گزارش عملکرد ماهانه این شرکت در مهرماه، مجموع ارزش کل پرتفوی بورسی این شرکت در انتهای مهرماه حدود ۱۴۲ میلیارد تومان بوده است. (با توجه به شرایط بازار در دو هفته گذشته احتمالا این ارزش دچار کاهش نیز بوده است)

آیا خرید

پرتفوی غیر بورسی:

اما مهم‌ترین سهام پرتفوی غیر بورسی این شرکت و به‌نوعی بخش عمده ارزش پرتفوی غیر بورسی شرکت مربوط به ۱۰۰ درصد سهام شرکت‌های ابتکار پویای ایرانیان (با مجموع حدود ۲۳ میلیارد تومان کل ارزش سهام بورسی و غیر بورسی) و ۱۵ درصد سهام کارگزاری مبین سرمایه است.
به عبارتی کل ارزش پرتفوی غیر بورسی شرکت، به شرح جدول ذیل است:

آیا خرید

*اما در خصوص ارزش کارگزاری مبین سرمایه:

همان گونه که می‌دانید باتوجه‌به ماهیت نوسانی درآمد‌ها و سودآوری شرکت‌های کارگزاری در دوران رکود و رونق بازار سرمایه (البته یکی از مهم‌ترین دلایل مخالفت سازمان بورس باعرضه کارگزاری‌ها در بازار سرمایه نیز همین مورد بود)، نمی‌توان در خصوص ارزش‌گذاری کارگزاری‌ها از روش‌های سودآوری و یا دارایی‌ها، تحلیلی دقیق داشت.
به طور مثال در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ سود خالص این کارگزاری به ترتیب ۸۰ و ۱۱۲ میلیارد تومان بوده است و در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ شاهد اعلام سودی ۱۲۵ میلیارد تومانی از این شرکت بوده ایم (که با توجه به شرایط بازار این سود در ۶ ماهه دوم محقق نخواهد شد)
بااین‌وجود حتی با فرض خوش‌بینانه ارزش بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومانی کارگزاری مبین سرمایه هم نمی‌توان ارزش سهام “سدبیر” را از محل سهام کارگزاری بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد.

دارایی‌های مشهود (زمین و ساختمان):

بنا بر اعلام تنها دارایی مشهود شرکت باتوجه‌به اعلام این شرکت در سامانه کدال، آپارتمانی ۵۰۰ متری در خیابان یوسف آباد است.

آیا خرید

با جستجوی ساده‌ای در سایت‌ها و جستجوی قیمت واحد‌های مشابه در یوسف‌آباد تهران، به نظر نمی‌رسد قیمت کل ساختمان شرکت، در خوش‌بینانه‌ترین حالت ارزشی بیش از ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان داشته باشد.
به عبارتی کل ارزش دارایی‌های شرکت اعم از پرتفوی بورسی و غیر بورسی، سهم در کارگزاری و ساختمان این شرکت در بهترین حالت و بدون درنظرگرفتن احتمال کاهش قیمت سهام و یا درآمد‌های کارگزاری، در حال حاضر حدود

آیا خرید

همان گونه که در جدول فوق نیز مشاهده می‌نمایید، دارایی‌های شرکت نیز نمی‌تواند ارزش بیش از ۱۶۰۰ میلیارد تومانی و قیمت بیش از ۷.۰۰۰ تومانی به ازای هر سهم را توجیه نماید.

۳۰۰ درصد رشد ارزش شرکت تنها با تغییر مدیریت!

یعنی بازار ما به چنان بلوغی رسیده است (همانند بسیاری از کمپانی‌های بزرگ دنیا که بخشی از ارزش آن‌ها با نیرو‌های انسانی سنجیده می‌شود) که تنها با یک تغییر ساده، شاهد رشد ۳۰۰ درصدی ارزش سهام شرکت‌ها باشیم؟
حق بدید که دیدن رشد ۳۰۰ درصدی ارزش یک شرکت سرمایه گذاری در ماه‌های اخیر، آنهم در حالی که اکثر نماد‌های بازار با کاهش قیمت مواجه بوده اند، مشکوک باشد.

 

ما نیز همچون شما امیدواریم که رشد قیمت عجیب سهام این شرکت در سال گذشته (عدم تغییر جدی در عملکرد و یا شاخص‌های سودآوری) به‌واسطه امید به آینده شرکت باشد و نه توانایی‌های مدیران در بالا و پایین کردن قیمت سهام شرکت متبوعشان.

 

نیاز به بازنگری جدی در الزامات و دستورالعمل‌های پذیرش فرابورس:

 

در گزارش چهارشنبه‌های داغ هفته گذشته نیز اشاره شد که همواره شرکت‌هایی با سرمایه‌های پایین (۱.۵ میلیارد تومانی یا ۲۵ میلیارد تومانی)، به عنوان اولین اهداف سفته بازان و رشد‌های حباب گونه است.
صرف‌نظر از ارزش بازار شرکت، سرمایه بالای شرکت و افزایش تعداد سهام و سهام شناور، نقش بازدارنده‌ای در نوسانات قیمتی شدید و فعالیت‌های سفته‌بازانه خواهد داشت.
باتوجه‌به فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری فارس و خوزستان در بازار اول فرابورس، اشاره به ۲ بند دستورالعمل پذیرش شرکت‌ها در فرابورس، جالب توجه است:

 

۱- حداقل سرمایه ثبت شده شرکت ۵۰۰ میلیارد ریال باشد یا ارزش بازار سهام شرکت حداقل ۲۰۰۰ میلیارد ریال باشد. 

۲- ارزش بازار سهام شناور آزاد آن حداقل ۱۰۰۰ میلیارد ریال باشد و همچنین سهام شناور آزاد آن کمتر از ۵ درصد نباشد.

 

اولاً: شرکت سرمایه‌گذاری فارس و خوزستان با نماد سدبیر با آن که ارزش بازاری بیش از ۱۶۰۰ میلیارد تومان را به ثبت رسانده است، شرکتی با سرمایه‌ای ۲۵ میلیاردتومانی محسوب می‌گردد.
در شرایطی که قیمت برخی مدل‌های ماشین BMW و لندکروز در کشور به بیش از ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان هم رسیده، عجیب است که سرمایه شرکت و نمادی فعال نظیر “سدبیر” در تابلوی اصلی فرابورس تنها ۲۵ میلیارد تومان معادل یک دستگاه خودروی سواری باشد.
از آن بدتر الزامات سرمایه‌ای شرکت‌های بازار پایه است که به‌عنوان نمونه سرمایه شرکت ۴۵۰ میلیارد تومانی رهشاد سپاهان، معادل یک خودروی سواری چینی در حدود ۱.۵ میلیارد تومانی است.
بنابراین، لزوم بازبینی سرمایه‌ها و یا تصحیح جملاتی نظیر سرمایه‌ای ۵۰۰ میلیارد ریالی یا ارزش بازاری ۲۰۰۰ میلیارد ریالی بیش از پیش احساس می‌شود.
ثانیاً: باتوجه‌به تورم و بی‌ارزش شدن روزانه پول ملی، حداقل شناور ۵ درصدی سهام فعال در بازار سرمایه، اعطای مجوز سفته بازی و ورود فعالانه سوداگران به نماد‌های مختلف می‌باشد که به نظر می‌رسد این بند‌ها نیز نیاز به اصلاحی جدی دارد.
منبع:بورس نیوز

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار