آیا دود اسپند تاثیری در مهار ویروس کرونا دارد؟

نجفی گفت: بسیاری از باورهای طب سنتی درست بوده و به جای خودش توصیه می‌شود اما اکنون چون ما اطلاعات ناقصی از آن داریم به صورت نابجا استفاده می کنیم.

به گزارش رصد روز ، دکتر محمد حسن نجفی عضو هیئت علمی دانشکده طب ایرانی اردکان در گفت و گو با خبرگزاری علم و فناوری؛ گفت: این روزها برخی باورهای نادرست در مورد طب سنتی در زمینه مقابله با کرونا در فضای مجازی منتشر شده است. حتما مطالبی در مورد استفاده از بعضی مواد غذایی، افشانه ها، مواد عطری و باورهای نسبت به آن شنیده اید. برخی نیز به خاطر باور غلطی که وجود دارد به اشتباه از آن استفاده می کنند.

وی اظهار کرد: ما در طب سنتی ایرانی مبحثی به نام مصلحات داریم. مصلحات به این معنی است که کاری انجام دهیم که یک روند نادرست اصلاح شود و اگر قرار است مشکل ایجاد کند آن را اصلاح کنیم. از جمله این ها بیماری عفونی است یا بیماری هایی که در طب سنتی به آن بیماریهای وبایی گفته می شد.

نجفی ادامه داد: در طب ایرانی اصطلاحی داریم به نام “هوای وبایی” که منظور آلودگی هوا با میکروارگانیسم ها آلودگی باکتریایی، ویروسی و قارچی  است. در قدیم این هوا را به ظن خود اصلاح می‌کردند و کاری می‌کردند که هوا برای افراد در معرض بیماری قرار می گیرند اصلاح شود.

وی تاکید کرد: اطبای طب سنتی در ابتدا تاکید داشتند در چنین حالتی بهتر است افراد بیشتر در داخل منازل بمانند و هوای داخل منازل را اصلاح کنند. بدین منظور خانه ها باید سقف بلند داشته و پنجره باز باشد تا هوا گردش داشته باشد. همچنین از بعضی از مواد از جمله گلاب، اسپند و سرکه استفاده می کردند اما واقعیت این است که اصلاح هوا صرفاً به معنای ضد عفونی کردن نبوده است.

 

وی ادامه داد: به عنوان مثال گلاب مفرح است و ایجاد نشاط و شادابی می کند. به خاطر همین در مراسم ختم و عزاداری ها از همین افشانه استفاده می‌کنند. در این شرایط نیز به دلیل این استفاده می شود که وقتی مجبور هستید در داخل منزل بمانید فضایی که تنفس می کنید دلچسب باشد.

نجفی اظهار داشت: فلسفه استفاده از اسپند نیز همین عامل است. البته یک مقدار خاصیت ضدعفونی هم دارد.

وی در پایان تاکید کرد: باید دانست این باورها، باورهایی درست بوده و به جای خودش توصیه می‌شود اما اکنون چون ما اطلاعات ناقصی از آن داریم به صورت نابجا استفاده می کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

برنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار