ابهام در قیمت بلیت اتوبوس نوروزی

وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: در نوروز امسال افزایش قیمتی برای بلیت قطار و هواپیما نداریم و افزایش بهای بلیت اتوبوس هم هنوز نهایی نشده است.

به گزارش رصد روز، پیش‌ازاین انجمن شرکت‌های هواپیمایی در نامه‌­ای به دولت، توافق خود را برای افزایش نیافتن قیمت بلیت هواپیما در سفر‌های نوروزی اعلام کرده بود و بعدازآن شرکت راه‌­آهن نیز اعلام کرد بعد از افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیت قطار از ۱۰ بهمن ۹۹، دیگر افزایش قیمتی برای بلیت­ قطار‌های نوروزی اعمال نمی‌شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی مسافربری‌های کشور، با اعلام خبر افزایش ۲۰ درصدی نرخ بلیت اتوبوس‌های بین‌شهری از ۲۵اسفند، می‌گوید: این اقدام طبق روال همه‌ساله، برای جبران هزینه‌های تردد یکسرخالی اتوبوس‌ها در ایام نوروز انجام شده است.

افزایش ۱۰۰ درصدی هزینه

صنعت حمل‌ونقل ایران به‌خصوص حمل‌ونقل جاده‌ای مسافر، جدای از اینکه در سایه یکه‌تازی تورم، با پدیده قیمت‌های لحظه‌ای مواجه شده، به‌خاطر شیوع کرونا در یک سال اخیر نیز از دو جهت تحت‌تأثیر قرار گرفته و دخل‌وخرج آن باهم نمی‌خواند. این صنعت از یک‌سو باید با کاهش متقاضیان سفر با افت درآمد مواجه شده و از سوی دیگر باید با رعایت توصیه‌های بهداشتی و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، با ظرفیت ۵۰ درصدی خدمات‌رسانی کند.

در این شرایط، نسبت هزینه به درآمد حمل‌ونقل به‌خصوص در حوزه اتوبوس‌های مسافربری به‌خاطر رشد هزینه نگهداری و کاهش مسافر وضعیت نامساعدی را تجربه می‌کند. حالا در آستانه نوروز ۱۴۰۰ فقط برای جبران تردد یکسرخالی اتوبوس‌ها بین مبدأ و مقصد، با افزایش سنتی قیمت بلیت آن‌ها فقط در محدوده تعطیلات نوروزی موافقت شده است که البته پاسخگوی هزینه‌های آن‌ها نخواهد بود.

احمدرضا عامری مدیرعامل اتحادیه تعاونی مسافربری‌های کشور  با اشاره به کاهش شدید سفر‌ها از زمان شیوع کرونا و الزام ستاد ملی مقابله با کرونا در فاصله‌گذاری اجتماعی، می‌گوید: اکنون فقط نیمی از صندلی‌های اتوبوس‌ها فروخته می‌شود و برای جبران ضرر رانندگان باید بهای بلیت حداقل ۲ برابر شود؛ اما برای رعایت حال مردم، طبق روال سال‌های قبل از ۲۵اسفند تا آخر تعطیلات نوروز برای جبران تردد یکسرخالی خودرو‌ها فقط ۲۰درصد به‌بهای بلیت افزوده می‌شود.

یک استثنا در رعایت پروتکل‌های بهداشتی

طبق توصیه‌نامه‌هایی که پیش‌ازاین از سوی ستاد مقابله با کرونا برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در صنعت حمل‌ونقل ابلاغ شده، شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند معادل حداکثر ۶۰ درصد از ظرفیت هواپیما، مسافر سوار کنند و این میزان برای قطار و اتوبوس از ۵۰ درصد فراتر نمی‌رود، اما از اظهارات مدیرعامل اتحادیه تعاونی مسافربری‌های کشور چنین برمی‌آید که این پروتکل‌ها در اتوبوس‌های بین‌شهری با یک استثنا اجرایی خواهد شد.

عامری می‌گوید: در جریان سفر‌های نوروزی، تمام شیوه‌نامه‌های بهداشتی ابلاغی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا نظیر ضدعفونی ناوگان، استفاده از ماسک و استفاده از محلول‌های ضدعفونی در ناوگان اتوبوس بین‌شهری رعایت می‌شود و هنگام سفر یک پک بهداشتی به مسافران تحویل داده خواهد شد.

او درخصوص طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در اتوبوس‌ها می‌افزاید: فعلا تردد اتوبوس‌ها با ظرفیت ۵۰درصد به‌دلیل رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در حال انجام است و فقط صندلی‌های کنار پنجره فروخته می‌شود؛ اما در سفر‌های نوروزی اقوام درجه‌یک می‌توانند در ۲ صندلی کنار هم بنشینند.

اگر مصوبه ممنوعیت سفر ابلاغ شود

همچنان اظهارات ضدونقیضی در مورد سفر‌های نوروز امسال وجود دارد و به‌واسطه خطر شیوع موج جدید بیماری کرونا، احتمال ابلاغ مصوبه جدید در ممنوعیت سفر یا بروز تغییراتی در برنامه‌های سفر بعید نیست.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی مسافربری‌های کشور با اشاره به اینکه هنوز مصوبه‌ای مبنی بر ممنوعیت سفر به برخی شهر‌ها و استان‌ها ابلاغ نشده، می‌گوید: بر همین اساس بلیت این شهر‌ها طبق روال عادی در حال فروش است و تلاش می‌کنیم همه مسافران را طبق تعهدی که داریم به مقصدشان برسانیم، اما اگر مصوبه‌ای مبنی بر ممنوعیت سفر به‌دلیل شیوع کرونا به شهر‌های قرمز، نارنجی یا زرد صادر شود برای ناوگان بین‌شهری لازم‌الاجراست.

عامری اظهار می‌کند: برای ایام نوروز تمام ناوگان مسافری فعال شامل ۱۴هزارو۵۰۰دستگاه اتوبوس، ۲۳هزار مینی‌بوس و ۴۶هزار دستگاه سواری کرایه آماده خدمت به مسافران هستند و با توجه به ظرفیت جابه‌جایی روزانه یک و نیم میلیون مسافر، می‌توان با رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی روزانه به ۷۵۰هزار نفر خدمت‌رسانی کرد.

او درباره پیش‌فروش بلیت‌ها نیز می‌گوید: با توجه به امکان خرید اینترنتی بلیت، همه امکانات برای فروش اینترنتی فراهم است و از این نظر مردم مشکلی ندارند و می‌توانند بلیت‌های خود را از طریق اینترنت و سایت‌های مشخص و مجاز و سایت شرکت‌های تعاونی دریافت کنند، ضمن اینکه مردم می‌توانند درصورت مشاهده تخلف، موارد را علاوه بر ناظران مستقر در پایانه‌های مسافربری، از طریق شماره تلفن ۰۲۱۶۶۷۰۹۰۳۲ به اتحادیه تعاونی مسافربری‌های کشور نیز اطلاع دهند.

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

 

همشهری آنلاین

مطالب مرتبط

آخرین اخبار