اثرات جانبی و خطرناک نوشیدنی‌های انرژی زا

بسیاری از افراد با هدف افزایش هوشیاری ذهنی، انرژی و عملکرد بدنی خود، نوشیدنی‌های انرژی زا مصرف می‌کنند، این موضوع به ویژه برای افرادی که قصد دارند ساعاتی از شب را بیدار باشند، برای امتحان درس بخوانند یا به هر دلیلی لازم است هشیارتر باشند،...

به گزارش رصد روز، بسیاری از افراد با هدف افزایش هوشیاری ذهنی، انرژی و عملکرد بدنی خود، نوشیدنی‌های انرژی زا مصرف می‌کنند، این موضوع به ویژه برای افرادی که قصد دارند ساعاتی از شب را بیدار باشند، برای امتحان درس بخوانند یا به هر دلیلی لازم است هشیارتر باشند، بسیاری رایج است، اما زیاده روی در مصرف نوشیدنی‌های انرژی زا خطرناک است.

 نوشیدنی‌های انرژی زا نوشیدنی‌هایی هستند که برای تولید انرژی بیشتر بدن، تولید می‌شوند. این نوشابه‌ها معمولا شامل محرک‌هایی مانند کافئین هستند، محرکی است که می‌تواند احساس انرژی بیشتری در افراد ایجاد کند. این نوشیدنی‌ها می‌توانند مقدار زیادی کافئین داشته باشند – از ۵۰ تا ۵۰۵ میلی گرم در هر وعده. برای مقایسه، یک فنجان قهوه استاندارد تقریباً ۱۰۰ میلی گرم کافئین، یک فنجان چای سیاه حاوی ۳۰ میلی گرم و یک قوطی نوشابه معمولی حاوی ۳۴ میلی گرم کافئین است.

اما زیاده روی در نوشیدن این نوع نوشیدنی ها، می‌تواند عوارضی جدی داشته باشد، برای مثال ممکن است زمینه ساز ناراحتی قلبی شود. ضربان قلب نامنظم یکی از نگرانی‌های معمول مصرف کنندگان منظم نوشیدنی‌های انرژی زا و مصرف کنندگان کافئین است؛ بنابراین اگر یک نوشیدنی انرژی زا با مقادیر بیش از حد انتخاب می‌کنید، ممکن است متوجه ضربان قلب خود شوید.

نوشیدن نوشیدنی‌های انرژی زا ممکن است باعث افزایش قند خون شود و یا خواب شما را مختل کند. افرادی که نوشیدنی‌های انرژی زا مصرف می‌کنند ممکن است در خوابیدن مشکل داشته باشند و خوب نخوابیدن می‌تواند باعث کندی فرد در روز بعد شود و وی را به جستجوی راه حلی برای کاهش مصرف انرژی سوق دهد.

مصرف نوشیدنی‌های انرژی زا با افزایش عصبی بودن ارتباط دارد. اگر به طور کلی فرد مضطرب تری هستید، ممکن است نوشیدن منظم این نوشیدنی‌ها بهترین گزینه برای شما نباشد. نوشیدن نوشیدنی‌های انرژی زا می‌تواند فشار خون سیستولیک را در مدت زمان کوتاهی پس از نوشیدن افزایش دهد.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

 

 

 

 

انتخاب

مطالب مرتبط