اجرای طرح «یاس» برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در مناطق محروم

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: طرح یاس با همکاری هلال احمر و کمیته امداد برای به ‌کارگیری افراد تحت پوشش کمیته امداد در خانه‌های هلال و ارائه آموزش‌های امدادی، اجرا می‌شود.

به گزارش رصد روز ، کریم همتی، در جلسه ویدئوکنفرانس با مدیران کل کمیته امداد امام خمینی (ره) به منظور رونمایی از طرح «یاس» که با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اجرایی می‌شود، افزود: اینکه یکی از سازمان‌های انقلابی با توان بالا و شایسته کشور در این طرح ملی، هلال احمر را همراهی می‌کند مایه افتخار است و امیدواریم این طرح که نام نیک و اهداف برجسته ای دارد، برای مردم کشور منشاء خیر باشد.

وی در ادامه به هفتاد و سومین سالروز تاسیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر نیز اشاره و ضمن تبریک این مناسبت تاکید کرد: اعضای این سازمان چه در خوشی و چه در ناخوشی‌ها، سالهاست در کنار مردم بوده‌اند؛ از جمله در دوران شیوع بیماری کرونا و در روزهای اخیر با اجرای طرح «آمران سلامت» که با تلاش و همراهی جوانان هلال احمر و بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر ورود داوطلبان به موضوع رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه، به اجرا درآمد.

همتی گفت: هلال احمر بدون اینکه مخاطب مستقیم فرمایشات مقام معظم رهبری باشد، در این موضوع ورود کرد چرا که اعتقاد داریم حتی اگر بتوانیم جان یک نفر از هموطنان را از مرگ نجات دهیم، کار ارزنده‌ای انجام داده‌ایم.

رئیس جمعیت هلال احمر افزود: سازمان جوانان جمعیت هلال احمر بیش از یک میلیون نفر عضو دارد و انرژی و انگیزه جوانان، محور اصلی کار در این سازمان است. این سازمان، سیاسی نبوده و به هیچ جریانی وابستگی ندارد و همواره بدون در نظر گرفتن هرگونه منفعتی در خدمت مردم بوده است. ترجیح جوانان هلال احمر؛ بودن در کنار مردم در ایام ناخوشی بوده و به همین دلیل، در طرح آمران سلامت بیش از ۱۳ هزار جوان و در بیش از ۴ هزار پایگاه در کمتر از ۲۴ ساعت آماده خدمت به مردم شدند. این انرژی باعث می‌شود که سازمان جوانان همواره به دنبال طرح‌ها و ایده‌های نو باشد.

طرح یاس؛ نویدبخش خدمت شایسته ۲ ارگان به مردم محروم و نیازمند

وی در ادامه با ابراز امیدواری از اینکه، طرح جدید «یاس» می‌تواند با موفقیت اجرایی شده و به کار خود ادامه دهد، خاطرنشان کرد: همکاری هلال احمر و کمیته امداد در اجرای طرح یاس و به‌کارگیری افراد تحت پوشش کمیته امداد در خانه‌های هلال و ارائه آموزش‌های امدادی به آنها می‌تواند نوید بخش خدمت موثر به مردم و دنبال کردن کار به شکل اجرایی باشد. اجرای این طرح حتی اگر باعث نشاندن لبخندی بر لب یکی از هموطنان شود، مایه آرامش و نشاط خواهد بود.

همتی در تشریح مسئولیت و وظیفه خانه‌های هلال نیز گفت: بعد از وقوع زلزله دماوند در استان تهران، رئیس جمهوری از جمعیت هلال احمر سوال داشتند که اولین تیم‌هایی که به منطقه زلزله زده ورود کردند کدام تیم‌ها بودند، چه زمانی برای ورود تیم‌ها به منطقه طول کشید و همچنین میزان آمادگی هلال احمر در این زمینه تا چه حد بوده است که ما بعد از مطالعاتی که انجام دادیم، گزارشی به رئیس جمهور ارائه و طرحی مطرح شد که اگر در حین وقوع حوادث، ساکنان منطقه حادثه دیده بتوانند اولین کسانی باشند که خدمات امدادی مقدمانی را ارائه می‌کنند تا حد بسیار زیادی از میزان خسارات احتمالی حادثه کاسته خواهد شد.

وی افزود: ایده خانه‌های هلال از سال ۹۴ در هلال احمر مطرح اما عملیاتی نشده بود. ادامه راه اندازی این خانه‌ها در سال جاری مبنای کار قرار گرفت چراکه راه اندازی این خانه‌ها هیچ هزینه‌ای برای دولت ندارد و کار به شکل کاملاً داوطلبانه انجام و تمام خدمات هلال احمر از جمله، سازماندهی نیروها، مدیریت، دپوی اقلام امدادی، آموزش، توان افزایی و … در این خانه‌ها در مقیاس کوچک‌تر انجام می‌شود.

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: از ابتدای سال جاری حدود ۳ هزار خانه هلال راه اندازی شده است و مدیریت بسیار خوب و مقرر شده تا در تمام مناطقی که دهیاری داریم، این خانه‌ها افتتاح شوند. هلال احمر در مواقع حوادث از اعضای خانه‌های هلال که آموزش دیده‌اند، اطلاعات لازم در خصوص میزان خسارت حادثه و … را نیز به دست می‌آورد. اعضا و مخاطبان این خانه‌ها از ساکنان مناطق محروم و روستایی هستند که در کنار هلال احمر قرار می‌گیرند و ما نیز می‌توانیم با این قدم ارزشمند در کنار افراد نیازمند بوده و به آنها قوت قلب بدهیم که در اجتماع حضور موثرتری داشته باشند.

همتی با اشاره به اینکه اجرای طرح یاس، فرصتی است برای کنار هم بودن ۲ ارگان هلال احمر و کمیته امداد، تاکید کرد: با اجرای این طرح می‌توانیم هم افزایی داشته و با توانایی مضاعف و همدلی در خدمت مردم و جامعه بوده و نشان دهیم علیرغم تمام مشکلات، تحریم‌ها اثر چندانی در ارائه خدمات به مردم نداشته است.

در طرح ملی «یاس» با هدف کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، ۴۰ منطقه تحت پوشش کمیته امداد در سراسر کشور در حاشیه کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها مشخص شده که در هر نقطه ۵ خانه هلال فعال خواهد شد. مددجویان و افراد تحت پوشش کمیته امداد در این خانه‌ها؛ از آموزش‌های لازم برخوردار شده، سازماندهی و به‌کار گیری می‌شوند که می‌توان از این فرصت در بحران‌ها و بلایای طبیعی نیز استفاده کرد.

 

 

 

 

 

 

مهر

مطالب مرتبط

آخرین اخبار