احتمال وقوع سیل در برخی مناطق ایران

بر اساس پیش‌بینی تازه موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو برای هفته جاری، وقوع بارشهای قابل ملاحظه در سـواحل دریای خزر، شـمال شـرق و نواحی مرکزی کشـور پیش بینی میشــود.

به گزارش رصد روز، بر اساس پیش‌بینی تازه موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو برای هفته جاری، وقوع بارشهای قابل ملاحظه در سـواحل دریای خزر، شـمال شـرق و نواحی مرکزی کشـور پیش بینی میشــود.

 با توجه به چشم‌انداز بارش پیش‌بینی شده برای هفته دوم منتهی به ۵ آذرماه، وقوع بارش‌های قابل توجه در نواحی شمالی، شمال غرب و جنوب غربی کشور مورد انتظار است که برای حوضه‌های آبریز جنوب غربی کشور (شامل کرخه، کارون و زهره و جراحی) با ریسک وقوع سیلاب همراه خواهد بود.

برپایه این گزارش، در هفته جاری در حوضه آبریز دریای خزر متوسط بارش ۱۴.۸ میلیمتر و بیشینه آن ۱۱۴ میلیمتر بارندگی پیش‌بینی شده است.

برای حوضه آبریز دریاچه ارومیه متوسط ۱.۱ میلیمتر و بیشینه بارش ۱۰.۷ میلیمتر بارندگی پیش‌بینی می‌شود. همچنین حوضه آبریز فلات مرکزی دارای متوسط بارشی ۵.۸ و بیشینه ۲۸.۶ میلیمتر بارندگی خواهد بود. در حوضه آبریز قره‌قوم متوسط بارش ۱۰.۲ و بیشینه ۲۲.۴ میلیمتر خواهد بود و در حوضه آبریز مرزی شرق با متوسط بارشی ۲ و بیشینه ۱۹ میلیمتر پیش بینی شده است.

همچنین برای حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان متوسط بارش ۳.۷ و با بیشینه ۳۹.۸ میلیمتر بارندگی پیش بینی شده است. بر این اساس، متوسط و بیشینه بارش‌ها در هفته دوم منتهی به ۵ آذرماه در حوضه آبریز دریای خزر به ترتیب ۲۳.۲ میلیمتر و ۸۱.۱ میلیمتر پیش‌بینی شده است.

طبق اعلام وزارت نیرو، برای حوضه آبریز دریاچه ارومیه متوسط بارش ۲۳.۶ و بیشینه ۸۴.۱ میلیمتر بارندگی پیش‌بینی می‌شود و حوضه آبریز فلات مرکزی دارای متوسط بارشی ۵.۷ و بیشینه ۷۰.۱ میلیمتر بارندگی خواهد بود.

اما در حوضه آبریز قره قوم متوسط بارش ۷.۵ و بیشینه ۳۲.۹ میلیمتر بارندگی خواهد بود. همچنین در حوضه آبریز مرزی شرق با متوسط بارشی هشت دهم و بیشینه ۱۰.۸ میلیمتر بارندگی پیش بینی شده است.

برای حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان، متوسط بارشی ۱۶.۸ و بیشینه ۲۰۵.۴ میلیمتر بارندگی پیش بینی شده است. حوضه‌های آبریز اصلی ایران شامل دریای خزر، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، قره قوم، مرزی شرق و خلیج فارس و دریای عمان است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار