ارائه انسولین به بیمارن دیابتی از طریق سامانه اینترنتی و کد ملی

رئیس سازمان تدارکات پزشکی گفت: سامانه بر خطی ایجاد می‌شود که با ارائه کد ملی به بیمار دیابتی انسولین ارائه خواهد شد.

به گزارش رصد روز ، حسن صفاریه با بیان اینکه رسالت هلال احمر خدمت به مردم جامعه است، افزود: هلال احمر مثل سایر داروخانه‌های کشور در تماس با شرکت‌های پخش دارو است و سهمیه‌ها نیز زیر نظر سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت تأمین می‌شود.

رئیس سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر گفت: جمعیت هلال احمر جایگاه خاصی در نظام سلامت دارد و سعی می‌کند سبد دارویی خود را همیشه تکمیل نگه دارد به همین خاطر سبد دارویی ما کامل‌تر از سایر داروخانه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس مقررات وزارت بهداشت یک داروخانه هلال احمر در هر استان خدمت رسانی می‌کند، گفت: برای تأمین داروهای کمیاب نیاز به واردات دارو است و در این راستا شرکت پخش «سها کیش» اقلام دارویی را که در سبد دارویی کشور نیست با مجوز سازمان غذا و دارو وارد می‌کند. بخشی از داروهای هلال احمر وارداتی است که از طریق نظام دارویی کشور تأمین می‌شود و یک بخش نیز توسط کارخانه‌های داخلی تولید می‌شود که هلال احمر بخشی از آن را تولید می‌کند.

صفاریه در خصوص کمبود داروهای تولید داخل کشور نیز تاکید کرد: مواد اولیه بسیاری از داروهای تولید داخل هم از خارج کشور تهیه و در کارخانه‌های داروسازی استفاده می‌شود بنابراین تحریم‌ها بر این موضوع نیز تأثیرگذار است و اینکه گفته می‌شود دارو و تجهیزات پزشکی شامل تحریم‌ها نیست درست است اما انتقال منابع مالی برای تهیه مواد دارویی مشکل و تأمین نمی‌شود و یک بخش از تحریم‌ها در چرخه کار تأثیر گذار است.

رئیس سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه بخش سیاستگذاری و نیاز سنجی اقلام دارویی بر عهده وزارت بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو است، افزود: آنها برنامه ریزی هایی در این خصوص انجام می‌دهند اما با اعمال تحریم‌ها مشکلاتی در واردات دارو، تهیه مواد اولیه و محصول نهایی آن باعث ایجاد تلاطم در بازار دارویی کشور می‌شود.

صفاریه در پاسخ به این سوال که در صورت وارد نشدن دارو به کشور تکلیف بیماران چه خواهد شد؟ اظهار کرد: تولیدکنندگان مواد اولیه در دنیا حضور دارند و اگر نتوانیم از محصولات اروپایی استفاده کنیم، می‌توانیم از محصولات سایر کشورها استفاده کنیم، آنچه که برای ما اهمیت دارد تهیه و وارد کردن یک محصول مناسب و مطابق با استانداردها است.

وی با بیان اینکه اولین داروخانه هلال احمر ۷۰ سال پیش در شهر قزوین تأسیس شده است، افزود: هلال احمر برند مورد اعتماد مردم است و سال‌ها با مراجعه به داروخانه هلال احمر داروهای مورد نیازشان را تهیه کرده‌اند آنها با همین دقت نظر در تأمین برای تهیه داروهای کمیاب به هلال احمر مراجعه می‌کنند.

صفاریه با اشاره به شرایط کرونا و خطر ایستادن مردم در صف برای تهیه دارو گفت: بیمارانی که به ما مراجعه می‌کنند کسانی هستند که بیماری‌های لاعلاج و یا ضعف سیستم ایمنی بدن دارند و در گروه‌های سنی پرخطر قرار دارند بنابراین حضور آنها در فضای بسته داروخانه می‌تواند خطرساز باشد، طی ماه‌های اخیر زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری برخط دارو (ارائه درب منزل) تأمین شده است و به محض اخذ مجوز سازمان غذا و دارو ما آمادگی داریم داروی بیماران را بوسیله پیک، درب منزل تحویل دهیم.

وی با تاکید بر اینکه انسولین مورد نیاز بیماران دیابتی در داروخانه‌های هلال احمر موجود است افزود: در خصوص کمبود انسولین، سامانه بر خطی ایجاد می‌شود که فقط با ارائه کد ملی به بیمار ارائه خواهد شد. بنابراین بیماران دیابتی نیازمند انسولین کشور کاملاً مشخص می‌شود و دارو به دست مصرف کننده خواهد رسید.

رئیس سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر همچنین در خصوص تهیه داروهایی که در هلال احمر یافت نمی‌شود اما در بازار آزاد در دسترس است، افزود: پخش دارو در بازار به صورت‌های مختلف اتفاق می‌افتد، طی سال‌های اخیر و بخصوص با وجود سامانه «تی تاک» که از سوی سازمان غذا و دارو تهیه شده این مسئله به حداقل رسیده و امیدواریم بزودی این مشکل کاملاً تمام شود چون سامانه‌های دیگری هم در راه هستند.

صفاریه در خصوص قیمت دارو در داروخانه‌های هلال احمر گفت: قیمت تمامی دارو ها مصوب سازمان غذا و دارو است و قیمت دارو ها هنگام تحویل به مشتری مشخص است، هلال احمر در حوزه تمام دارو ها ورود پیدا می‌کند ولی با سود کم برای اینکه رسالت جمعیت هلال احمر خدمت رسانی به مردم است.

صفاریه در پایان یادآور شد: بیماران برای اطلاع از داروهای موجود در داروخانه‌های هلال احمر می‌توانند به سایت سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر مراجعه کنند و با تماس با شماره تلفن اپراتورهای ما که هر لحظه آماده پاسخگویی به مخاطبان هستند از اطلاعات دارویی آگاهی پیدا کنند. هدف ما به سوی نرم افزاری تر شدن برنامه‌ها است تا مردم به راحتی اطلاعات دارویی مورد نیاز را دریافت کنند.

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

مهر

مطالب مرتبط

آخرین اخبار