افزایش دو برابری واردات نفت ترکیه از روسیه

ترکیه امسال در راستای عزم آنکارا و مسکو برای گسترش همکاری‌های تجاری به ویژه در زمینه تجارت انرژی، واردات نفت از روسیه را دو برابر کرده است.

به گزارش رصد روز، ترکیه امسال در راستای عزم آنکارا و مسکو برای گسترش همکاری‌های تجاری به ویژه در زمینه تجارت انرژی، واردات نفت از روسیه را دو برابر کرده است.

تجارت میان ترکیه و روسیه از بهار که شرکت‌های ترکیه‌ای، همکاری‌های تجاری با همتایان روس خود را توسعه داده و خلاء به وجود آمده از خروج شرکتهای اروپایی از روسیه را پر کردند، رونق پیدا کرده است.

طبق آمار رفینیتیو، ترکیه، واردات نفت از روسیه از جمله گریدهای نفتی اورال و نفت سبک سیبری را از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، به بیش از ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داده است در حالی که میزان واردات در مدت مشابه سال ۲۰۲۱، تنها ۹۸ هزار بشکه در روز بود.

ترکیه از تحریم روسیه به دلیل جنگ در اوکراین خودداری و اعلام کرده که به واردات انرژی روسیه وابسته است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اوایل اوت دیدار و توافق کردند همکاری‌های تجاری دو جانبه را گسترش دهند.

بررسی آمار نشان می‌دهد شرکت دولتی توپراس ترکیه و شرکت سوکار جمهوری آذربایجان، خرید گریدهای نفتی اورال و نفت سبک سیبری را سال میلادی جاری به میزان قابل توجهی افزایش داده و خرید نفت دریای شمال و گریدهای نفتی عراق و غرب آفریقا را کاهش داده‌اند.

طی چند سال گذشته، پالایشگاه استار ترکیه، به دلیل بالا رفتن قیمت نفت روسیه، خرید نفت میدان یوهان اسوردراپ نروژ و گریدهای نفتی عراقی که کیفیتی مشابه نفت اورال دارند را افزایش داده بود. اما امسال قیمت نفت روسیه در پی تحریمهای گسترده غربی، به رکورد تاریخی پایینی در برابر نفت برنت کاهش پیدا کرد و همزمان، قیمت گریدهای نفتی دریای شمال و نفت عراق صعود کردند.

طبق آمار رفینیتیو، انتظار می‌رود پالایشگاه توپراس در فاصله ژانویه تا ماه اوت امسال، ۱۱۱ هزار بشکه در روز نفت از روسیه در مقایسه با ۴۵ هزار بشکه در روز در مدت مشابه سال گذشته خریداری کرده باشد.

بر اساس گزارش رویترز، یک معامله‌گر بازار نفت مدیترانه که مایل نبود نامش فاش شود، به رویترز گفت:‌ انتخاب پالایشگاه‌های ترکیه واضح است زیرا محدودیتی برای خرید نفت روسیه ندارند. حاشیه سود خوب پالایش نفت اورال روسیه، به بهبود سود پالایشگاه‌های ترکیه کمک کرده است.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط