افزایش عوارض تردد ترافیکی تهران تصویب شد

با تصویب اعضای شورای شهر تهران، عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک، کاهش تقاضای سفر و کنترل آلودگی هوا در سال ۱۴۰۰، ۲۵ درصد افزایش یافت.

به گزارش رصد روز، بررسی لایحه اصلاح مصوبه تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک، کاهش تقاضای سفر و کنترل آلودگی هوا برای سال ۱۴۰۰ در دستور کار شورای اسلامی شهر تهران قرار گرفت و محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر، در تشریح این موضوع به تغییرات نسبت به سال ۹۹ اشاره کرد و گفت:

در بحثی که در افزایش پایه عوارض تغییراتی نسبت به سال ۹۹ داشتیم، درحالی‌که لایحه شهرداری تنها ۲۰ درصد افزایش بهای عوارض را پیشنهاد داده بود، در کمیسیون مشترک به ۲۵ درصد افزایش یافت و نرخ عوارض از ۲۸ هزار ۷۰۰ تومان، ۳۵ هزار تومان شد.

افزایش خدمات بهای صدور مجوز سالانه تردد از ۱۸۰ هزار تومان به ۱۸۷ هزار و ۵۰۰ ریال افزایش یافت. با وجود افزایش عوارض از مبلغ ثابت از ۵ هزار تومان به ۲۵ درصد، به استثنای کامیون‌های حمل سوخت و آرد که رایگان بوده و در اصلاح جدید هم رایگان هستند.

ماده ۱۳ این لایحه هم به این شکل اصلاح شد که تأکید بر اختصاص ۴۰ درصد از سهم شهرداری تهران به نوسازی ناوگان فرسوده دارد و با وجود اینکه تاکنون این سهم ۴۰ درصدی پرداخت نمی‌شده و نوسازی تاکسی به همین دلیل متوقف شده بود و با تخصیص مستقیم این سهم، مشکل حل می‌شود.

 

مسجدجامعی در مخالفت با طرح افزایش عوارض تردد ترافیکی تهران گفت: شهرداری ۲۰ درصد پیشنهاد داده است و ما آن را به ۲۵ درصد افزایش داده‌ایم و در عوارض حوزه شهری که جزو درآمد‌های پایدار می‌دانیم خیلی افزایش داشته‌ایم؛ اما به هر حال ۲۵ درصد افزایش یافته و رقم‌ها بسیار بالا رفته است و در دوره‌های پیشین در سال انتخابات شورای شهر رفتاری داشت که منجر به استقبال مردم از انتخابات می‌شد. تا فشار اقتصادی به مردم نیاید و ما هم نباید در سالی که سال انتخابات است این‌چنین رفتار کنیم و این افزایش عوارض در سال انتخابات، مخالف مشی جاری شورا بوده است.

دولت ۲ هزار میلیارد سهم شهرداری از محل تخلفات رانندگی را گروگان گرفته است

رسولی در موافقت با این اصلاحیه گفت: نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه دی‌ماه امسال ۳۸٫۵ درصد است و پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم سالیانه امسال نسبت به سال قبل بالای ۴۰ درصد باشد و هزینه‌های اداره شهر بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته؛ درحالی‌که تحقق درآمد‌های شهرداری به ۷۰ درصد نرسیده و دولت مقتدرانه از اختصاص سهم شهرداری از ماده ۲۳ قانون جلوگیری می‌کند و ۲ هزار میلیارد تومان حق شهرداری از سوی دولت گروگان گرفته شده است.

ما در سال گذشته برای سالیانه ۱۰ هزار نوسازی تاکسی فرسوده که از اقشار مستضعف هستند نتوانستیم عمل کنیم و عوارض ۲۵ درصد با توافق معاون شهردار صورت گرفته و در مقایسه با نرخ تورم عددی نیست و اگر بنای بر افزایش مشارکت باشد شورای نگهبان، دولت و مجلس که تصمیم‌گیرنده است و صداوسیما باید فعالیت کنند.

این عوارض برای کسانی است که ماشین دارند و در محدوده طرح آلودگی هوا تردد کنند وضع می‌شود نه مستضعفین.

خداکرمی با اشاره به اینکه این لایحه در دو کمسیون بررسی شده و شهرداری هم موافق است، به خبرنگاران گفت:کسی که وارد طرح ترافیک می‌شود از فضای متعلق به همه شهروندان استفاده می‌کند و باید عوارضش را بدهد. این شهر احتیاج به منابع پایدار دارد. درحالی‌که نمی‌توانیم جذب درآمد خارجی داشته باشیم، شهروندان پولدار باید به اداره شهر کمک کنند و برای رعایت حقوق همه شهروندان باید عوارض را از کسانی که منابع بیشتری می‌برند گرفته شود.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

 

مهر

مطالب مرتبط

آخرین اخبار