افزایش قیمت جهانی نفت / نفت برنت ۱۱۱ دلار و ۶۳ سنت

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲ دلار و ۶۰ سنت معادل ۲.۳۸ درصد افزایش به ۱۱۱ دلار و ۶۳ سنت رسید.

به گزارش رصد روز، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲ دلار و ۶۰ سنت معادل ۲.۳۸ درصد افزایش به ۱۱۱ دلار و ۶۳ سنت رسید.

 در شرایطی که ترس از توقف عرضه نفت در لیبی و انتظار تعطیلی تولید در نروژ بر نگرانی در مورد کند شدن رشد اقتصاد و تاثیر آن بر تقاضا پیشی گرفته، قیمت نفت بیش‌از ۲ درصد در روز جمعه افزایش یافت.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲ دلار و ۶۰ سنت معادل ۲.۳۸ درصد افزایش به ۱۱۱ دلار و ۶۳ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۲ دلار و ۶۷ سنت معادل ۲.۵۲ درصد افزایش ۱۰۸ دلار و ۴۳ سنت معامله می‌شود.

قیمت نفت خام برنت ۱.۳ درصد در این هفته کاهش داشت، درحالی‌که نفت آمریکا ۰.۸ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. هر دوی این شاخص‌های نفتی برای اولین‌بار از ماه نوامبر کاهش قیمت ماهانه داشتند.

همچنان عرضه پایین نفت خام و سوخت از بازار نفت حمایت می‌کند. آن‌هم در شرایطی که بازارهای سهام سقوط کرده و دلار آمریکا که معمولاً بر خلاف نفت خام حرکت می‌کند، قدرت‌مندتر شده‌است.

اعتصاب برنامه‌ریزی‌شده بین کارگران نفت و گاز نروژ در پنجم ژوییه می‌تواند کل تولید نفت این کشور را حدود ۸ درصد معادل ۳۲۰ هزار بشکه در روز پائین بیاورد. مگراین‌که در آخرین دقایق توافقی در مورد دستمزدها صورت بگیرد.

شرکت نفت ملی لیبی در روز پنجشنبه در چندین میدان نفتی دیگر شرایط اضطراری اعلام کرد.

تعداد چاه‌های نفت آمریکا که اولین نشانه تولید این کشور در آینده است، یک حلقه در این هفته افزایش‌یافته و به ۵۹۵ رسیده‌است، یعنی بالاترین رقم از مارس ۲۰۲۰. اما با توجه به این‌که تمرکز اکثر شرکت‌های نفت آمریکا بر بازگرداندن سود به سرمایه‌گذاران و پرداخت بدهی‌ها به‌جای افزایش تولید است، تولید نفت آمریکا تغییر چندانی نکرده‌است.

دراین‌بین، دولت اکوادور و سران گروه‌های مخالف در این کشور در روز پنجشنبه به توافق رسیدند تا به دو هفته اعتراضات پایان دهند. این اعتراضات نیمی از تولید نفت این کشور را متوقف کرده بود.

ائتلاف اوپک پلاس در روز پنجشنبه توافق کرد به روند افزایش تولید تدریجی خود ادامه دهد، اما هنوز هیچ تصمیمی در مورد سیاست تولید پس از ماه سپتامبر گرفته نشده‌است. این ائتلاف ۶۴۸ هزار بشکه در روز در ماه‌های ژوییه و اوت به تولید خود می‌افزاید.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا یک دیدار سه‌روزه از خاورمیانه در اواسط ماه ژوییه خواهد داشت که شامل دیدار از عربستان و تاکید بر سیاست‌های انرژی هم می‌شود. آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر با افزایش شدید قیمت سوخت مواجه شده‌اند که تورم را بسیار بالا برده‌است.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار