افزایش قیمت دلار تنها عامل جذاب شدن بازار

به گزارش رصد روز، افزایش قیمت دلار تنها عامل جذاب‌شدن کلان بازار خواهد بود، چون به دلیل تحریم‌های هوشمندانه و همین‌طور افزایش مشکلات صنایع داخلی در شرایط فعلی بحث فروش و صادرات شرکت‌های داخلی به‌صورت گسترده منتفی است. احسان مدنی کارشناس ب...

به گزارش رصد روز، افزایش قیمت دلار تنها عامل جذاب‌شدن کلان بازار خواهد بود، چون به دلیل تحریم‌های هوشمندانه و همین‌طور افزایش مشکلات صنایع داخلی در شرایط فعلی بحث فروش و صادرات شرکت‌های داخلی به‌صورت گسترده منتفی است.

احسان مدنی کارشناس بازار سرمایه در خصوص شرایط کنونی بازار سرمایه عنوان کرد: به شخصه نه نقطه اوجی را برای بازار سرمایه تصور می‌کنم و همچنین ریزش قابل توجه و خطرناکی را برای بازار پیش‌بینی نمی‌کنم. به نظرم بازار از لحاظ قیمتی بسیار ارزنده هست؛ ولی به لحاظ زمانی و وضعیت ورود خروج پول ظاهراً در حال حاضر رونق خاصی را نخواهیم داشت.

البته این موضوع برای تمامی بازار‌های موازی نیز صادق است؛ اما جنس بازار مالی به‌طوری است که حساسیت بیشتری را نسبت به اخبار و شرایط مختلف نشان می‌دهد، بنابراین با چند خبر مثبت می‌شود انتظار تحرک خوبی در تقاضای بازار سرمایه داشت.

وی ادامه داد: کم‌رونق شدن بازار سرمایه، به دلیل سیاست انقباضی بانک مرکزی و دخالت‌های قانونی و فراقانونی دولت در سود و بهای تمام شده شرکت‌ها است. از طرفی به دلیل عدم سرمایه‌گذاری کلان در ۱۰ سال اخیر، شرکت‌هایی که در بازار حضور دارند عمده مزایای رقابتی خود را از دست داده‌اند، و البته بیشتر صنایع پایین دستی و شرکت‌های کوچک نسبت به صنایع مادر برای سهامداران جذاب هستند.

آیا دولت از نرخ خوراک فعلی عقب‌نشینی می‌کند؟

در حال حاضر سؤالاتی که در ذهن من هست مربوط به قیمت بنزین کی احتمالاً افزایش خواهد داشت و سؤال دیگر مربوط به این است که آیا دولت از نرخ خوراک فعلی عقب‌نشینی خواهد داشت یا به قیمت جبران کسری بودجه شرکت‌ها را واقعاً قربانی خواهد کرد؟

این کارشناس در پایان خاطر نشان کرد: نرخ ارز با اخبار آزادسازی دلار و سیاست‌های تنش‌زدایی انجام شده و فعلاً کنترل شده است؛ ولی افزایش قیمت دلار تنها عامل جذاب‌شدن کلان بازار خواهد بود، چون به دلیل تحریم‌های هوشمندانه و همین‌طور افزایش مشکلات صنایع داخلی در شرایط فعلی بحث فروش و صادرات شرکت‌های داخلی به‌صورت گسترده منتفی است؛ بنابراین انتظار افزایش فروش از محل افزایش کمیت و تعداد محصولات فروش رفته در بازار‌های جدید رو برای صنایع متصور نیستیم. افزایش قیمت ارز می‌تواند سود ریالی شرکت‌ها رو افزایش دهد که تنها درایور بازار در شرایط فعلی می‌تواند باشد.

منبع: بورس نیوز

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط