الیاس نادران: لایحه بودجه دولت،بودجه فروپاشی است نه اداره کشور

رییس کمیسیون تلفیق با بیان اینکه لایحه بودجه دولت، بودجه فروپاشی است بیان کرده بود که این کمیسیون در پی کاهش کسری بودجه دولت است.اما با مصوبات کمیسیون تلفیق هزینه‌های دولت به ۹۲۶ هزار میلیارد تومان می‌رسد که نسبت به لایحه مدنظر دولت ۴۷ در...

به گزارش رصد روز، با توجه به رشد فزاینده هزینه‌ها و غیرقابل تحقق بودن درآمدهای پیش‌بینی شده، لایحه بودجه ۱۴۰۰  با انتقادات گسترده‌ای مواجه شد. در لایحه بودجه سال آینده در حالی هزینه‌های جاری بیش از ۴۶ درصد افزایش یافت که درآمدها تنها ۱۰ درصد رشد نشان می‌دهد. به بیان دیگر  کسری تراز عملیاتی در لایحه بودجه مد نظر دولت به حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. دولت برای سال آینده حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی پیش‌‌بینی کرده که به معنای صادرات ۲.۳ میلیون بشکه‌ای در روز است.

 

الیاس نادران، رییس کمیسیون تلفیق مجلس در ابتدای دی‌ماه بیان کرد لایحه بودجه ۱۴۰۰ به هر چیزی شبیه است غیر از بودجه! به گفته نادران «تعبیر مجلس درباره بودجه ۱۴۰۰ آن است که این لایحه برای فروپاشی تنظیم شده، نه برای اداره کشور.» نادران اهداف اصلی کمیسیون تلفیق را اصلاح ساختار بودجه، کاهش وابستگی به نفت، شفاف نمودن منابع و مصارف و حداقل نمودن کسری بودجه دانست. هرچند بسیاری از نمایندگان لایحه بودجه را غیرقابل اصلاح می‌دانستند اما در نهایت کمیسیون تلفیق کلیات بودجه را در ۹ دی تصویب کرد.

با وجود این انتقادات انتظار می‌رفت که مصوبات کمیسیون تلفیق در راستای اصلاح لایحه بودجه دولت باشد اما ….

بنابر مصوبه تلفیق، بودجه عمومی به ۱۱۹۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافت که نسبت به لایحه دولت افزایش ۴۱.۹ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین هزینه‌ها‌ و درآمدهای دولت نیز با افزایش ۴۷  و ۴۳ درصدی به ۹۳۶ و ۴۵۵ هزار میلیارد تومان رسیده‌است. این یعنی کسری تراز عملیاتی بودجه از ۳۲۰ به بیش از ۴۸۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. همچنین درآمدهای نفتی دولت با تغییر ارز محاسباتی از ۱۱۵۰۰ به ۱۷۵۰۰ تومان به بیش از ۲۱۵ هزار میلیارد تومان رسید.

 

پس از یکماه بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق خروجی آن اگر فروپاشی نباشد، قطعاً بودجه ونزوئلایی شدن است. با این وجود رد کلیات بودجه در صحن علنی امروز مجلس روزنه امید را برای جلوگیری از یک اشتباه تاریخی باز کرد

دولت و مجلس باید بدانند که در برهه حساس کنونی، آینده اقتصاد ایران نباید قربانی دعواهای سیاسی و منفعت‌طلبی‌های جناحی شود.

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

 

اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط