انتشار اوراق سلف برق صادراتی برای نخستین بار در بورس انرژی

مدیرعامل بورس انرژی انتشار اوراق سلف موازی استاندارد برق صادراتی شرکت برق منطقه‌ای گیلان در بورس انرژی را یک رویداد مهم برای بازار سرمایه ایران برشمرد و عنوان کرد: این نوع اوراق برای نخستین بار در بازار سرمایه ایران منتشر می شود و می توان...

به گزارش رصد روز، از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، «علی نقوی» با اشاره به عرضه ۱۵هزار میلیارد ریال اوراق سلف موازی استاندارد برق صادراتی شرکت برق منطقه ای گیلان در بورس انرژی، گفت: فردا یکشنبه ( ۲۴ اسفندماه) بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد ریال اوراق سلف موازی استاندارد برق صادراتی شرکت برق منطقه ای گیلان در بازار مشتقه بورس انرژی ایران و در نماد «سبرق۰۲۱» عرضه خواهد شد .

وی در ادامه با اظهار این مطلب که شرکت توانیر برای نخستین بار اقدام به تامین مالی از طریق انتشار اوراق سلف از بازار سرمایه می کند، گفت: همچنین در خصوص برق صادراتی نیز اولین تجربه را خواهیم داشت و پیش از این اوراقی مبتنی بر این موضوع منتشر نشده است.

نقوی در ادامه به برخی ویژگی های اوراق سلف موازی استاندارد اشاره کرد و گفت: مبتنی بودن بر دارایی و نقدشوندگی بالا از جمله مزایای این اوراق است. همچنین اوراق مزبور، ابزاری مناسب برای پوشش ریسک تولیدکنندگان به شمار می آید.

مدیرعامل بورس انرژی ادامه داد: بنگاه های اقتصادی و بخش خصوصی می توانند با توجه به تنوع بالای ابزارهای موجود در بازار سرمایه، تامین مالی مناسبی را از این بازار داشته باشند. به طوریکه در این میان هدف اصلی شرکت توانیر از انتشار اوراق سلف موازی استاندارد برق صادراتی، تامین نقدینگی مورد نیاز برای احیای خطوط است.

به گفته وی، انتظار می رود عرضه مزبور ، دروازه ای جدید برای تامین مالی پیش روی شرکت ها باز کند و در سال ۱۴۰۰ بتوانند استفاده بهینه از فرصت های موجود در بورس ها و بازار سرمایه ایران داشته باشند.

در همین زمینه سخنگوی صنعت برق از انتشار اوراق سلف موازی استاندارد برق صادراتی برای نخستین بار در تاریخ این صنعت خبر داد.

«مصطفی رجبی مشهدی» با بیان این خبر گفت: این اوراق قرار است فردا یکشنبه ۲۴ اسفندماه جاری ، توسط شرکت برق منطقه ای گیلان به نیابت از همه شرکت های برق منطقه ای منتشر شود.

به گفته رجبی مشهدی این اوراق بر اساس مجوز شورای اقتصاد و با استناد به موضوع بند ط تبصره ۵  قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور به مبلغ ۱۵ هزار میلیارد ریال منتشر خواهد شد.

سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: براساس مجوز شورای اقتصاد، منابع حاصل از این فروش اوراق صرف اجرای طرح های انتقال نیروی برق در سراسر کشور خواهد شد.

رجبی مشهدی با اشاره به این که  سررسید این اوراق دو ساله است خاطرنشان ساخت: دارنده اوراق هنگام سررسید می تواند، در صورت دارا بودن شرایط تحویل، معادل برق پیش خرید شده را جهت صادرات به کشور ترکیه تحویل بگیرد یا نسبت به تسویه نقدی آن اقدام کند.

 اوراق سلف موازی استاندارد ابزار تأمین مالی کوتاه مدتی است که بر مبنای قرارداد سلف (آینده )منتشر می شود و بر اساس آن عرضه کننده مقدار معینی از دارایی پایه رامطابق مشخصات قرارداد سلف استاندارد در ازای بهای نقد به فروش می رساند تا در دوره تحویل به خریدار تسلیم نماید. دارنده اوراق می تواند معادل دارایی پایهخریداری شده را طی قرارداد سلف موازی استاندارد به فروش رساند، یا در سررسید با شرایط از پیش تعیین شده تسویه نقدی کند و یا در دوره تحویل اقدام بهدریافت فیزیکی دارایی نماید.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

ایرنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار