اگر کرونا دارید، این دو ادویه را «نخورید»

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: مصرف زنجبیل و دارچین برای مبتلایان به کرونا مناسب نیست اگرچه این ادویه‌ها به خاطر طبع گرمشان اثر پیشگیرانه دارد اما در زمان ابتلا به کرونا به دلیل مشکلات ریوی و تنفسی مصرف آن‌ها توصیه نمی‌شود ...

به گزارش رصد روز ، مریم جوادی با اشاره به تغذیه مبتلایان به کرونا در منزل، تصریح کرد: در دوران ابتلا به کرونا سیستم ایمنی افراد مبتلا ضعیف می‌شود بنابراین با بهبود سبک زندگی و با تأکید بر تغذیه صحیح و خواب کافی می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرد، در این میان با توجه به این‌که برخی از افراد مبتلابه کرونا به مدت دو هفته در منزل بستری و قرنطینه هستند بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای اهمیت بالایی دارد.

وی افزود: در روزهای ابتدایی ابتلا به کرونا فرد دچار بی‌اشتهایی می‌شود و تمایل به خوردن غذا در فرد کاهش می‌یابد درنتیجه شاهد کاهش وزن وی خواهیم بود، برای جلوگیری از کاهش وزن مبتلایان، اطرافیان باید به تغذیه بیماران توجه و مبتلایان به کرونا را مانند کودکی تصور کنند که هر ساعت نیاز به خوردن تغذیه دارد.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: در طول روز باید هر ساعت، مقداری سوپ به فرد مبتلا داده شود، توجه کنیم که فرد تمایلی به خوردن ندارد بنابراین در هر وعده نمی‌تواند یک‌کاسه سوپ بخورد بلکه باید سوپ در حجم کم و در ساعت‌های متوالی به وی داده شود، همچنین در سه روز اول ابتلا که فرد شرایط مساعدی ندارد حتماً پیشنهاد می‌شود که سوپ را با دستگاه خردکن یا مخلوط‌کن به ریزترین حالت ممکن تبدیل کنید و با نی به فرد بدهید.

وی بیان کرد: انواع سوپ مثل سبزیجات، جو، ورمیشل و سیب‌زمینی برای این افراد مفید است، آب‌گوشت، سبزی، میوه له‌شده نیز برای سه روز اول توصیه می‌شود، همچنین برای تقویت فرد مبتلا می‌توان از جوانه گندم، عدس و ماش استفاده کرد، برای تهیه جوانه مانند سبزه عید عمل کنید اما اجازه ندهید که گندم یا جو سبز شود بلکه همان جوانه را باید مصرف کرد.

 

جوادی یادآور شد: اگر فرد تمایل به مصرف شیرینی دارد می‌تواند عسل و شیره انگور را همراه با آب ولرم مصرف کند، همچنین مصرف زیتون، روغن‌زیتون، نان کنجدی، پوره بادام، نان به همراه سیاه‌دانه در این ایام توصیه می‌شود، در تغذیه مبتلایان به کرونا توجه داشته باشید که مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید اما می‌توان مرغ و تخم‌مرغ مصرف کرد همچنین می‌توان ماهی را بدون روغن پخته و به همراه برنج مصرف کنید.

وی تأکید کرد: برای نوشیدنی نیز توجه داشته باشید که نوشیدنی حتماً باید ولرم باشد می‌توان از آب ولرم، چای، چای سیب، چای به و چای سبز استفاده کرد، مصرف خودسرانه دم‌نوش درست نیست فرد مبتلا به کرونا سیستم ایمنی آسیب‌دیده دارد و اگر دم‌نوشی بدون مشورت با پزشک استفاده شود ممکن است براثر تداخل دارویی مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند، دم‌نوش‌ها ممکن است به‌خودی‌خود تأثیر مثبتی داشته باشند اما گاهی تداخل آن با یکدیگر یا تداخل دارویی آثار سویی برای بیمار دارد.

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قزوین یادآور شد: بعد از گذشت سه روز فرد تقریباً اشتها دارد و می‌توانیم از انواع فرنی، سوپ و آش استفاده کنیم، باید توجه کنیم که مصرف زنجبیل و دارچین در این ایام مناسب نیست اگرچه این ادویه‌ها به خاطر طبع گرمشان اثر پیشگیرانه دارد اما در زمان ابتلا به کرونا به دلیل مشکلات ریوی و تنفسی مصرف آن‌ها اصلاً توصیه نمی‌شود و نباید استفاده شود.

وی تصریح کرد: انجمن متخصصین غدد سال گذشته با صدور دستورالعملی تأکید کردند هر بزرگ‌سال در ماه و افراد زیر ۱۲ سال هر دو ماه یک‌بار یک مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D مصرف کنند، می‌توان گفت این مکمل در درمان کرونا نیز تأثیر مثبت دارد.

جوادی اظهار کرد: استعمال سیگار و مصرف ادویه تند، غذاهای چرب، فست فود و شیرینی نیز در این ایام به‌شدت ممنوع است، درنهایت افراد با داشتن آرامش خاطر، استراحت و خوابی کافی در کنار تغذیه مناسب می‌توانند زودتر به بهبودی برسند.

 

 

 

 

 

 

برنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار