این افراد از مستمری فرد متوفی بهره‌مند می‌شوند

ارث افرادی که وارثی ندارند یکی از مسائل مهم جامعه است. حالا سوالی که برای بسیاری از افراد مطرح بوده، تکلیف حقوق بازنشستگی فرد بدون وارث است. به گزارش رصد روز، حقوق فرد بازنشسته بدون وارث یک دغدغه برای بسیاری از افراد است. این اصل که اموال...

ارث افرادی که وارثی ندارند یکی از مسائل مهم جامعه است. حالا سوالی که برای بسیاری از افراد مطرح بوده، تکلیف حقوق بازنشستگی فرد بدون وارث است.

به گزارش رصد روز، حقوق فرد بازنشسته بدون وارث یک دغدغه برای بسیاری از افراد است. این اصل که اموال فرد فوت شده بعد از فوت او به نزدیکان وی منتقل شود یک اصل قدیمی است که در قانون وجود دارد. بااین‌وجود، گاه وضعیتی پیش می‌آید که در آن، فردی فوت کرده؛ اما خویشاوندی از وی بر جای نمی‌ماند تا به‌عنوان وارث، اموال او را به ارث ببرد.

نحوه برخورداری از حقوق متوفی چگونه است؟

اعضای خانواده فرد بازنشسته یا از کار افتاده مستمری بگیر پس از فوت وی اگر شرایطی که در قانون بیان شده است را داشته باشند، می‌توانند از حقوق وی استفاده کنند.

چه افرادی از مستمری فرد متوفی بهره‌مند می‌شوند

همسر دائم بیمه شده متوفی: “زوجه دائم متوفی، از حقوق متوفی برخوردار خواهد شد و ازدواج وی، مانع دریافت حقوق مذکور نمی‌شود”.

 

شوهر بیمه‌ شده زن متوفی: مرد در شرایطی از مستمری زن خود بهره‌مند می‌شود که که تحت تکفل زن بوده و سن او از شصت سال بیشتر باشد یا ازکارافتاده بوده و درهرحال، مستمری دریافت نکند.

 

فرزند پسر متوفی: درصورتی‌که سن وی حداکثر، ۲۰ سال باشد و پس از آن، چنانچه مشغول به تحصیل در مقاطع دانشگاهی داشته باشد یا اینکه معلول ازکارافتاده نیازمند شناخته شود.

 

فرزند دختر متوفی: درصورتی‌که شغل و شوهر نداشته باشد.


فرزندخوانده متوفی: طبق قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست، فرزندخوانده، در حکم فرزند حقیقی بوده و از کلیه حقوق و مزایای قانونی بهره‌مند خواهد شد.

 

پدر و مادر متوفی: درصورتی‌که تحت تکفل او بوده، سن پدر از شصت سال و سن مادر از پنجاه و پنج سال، بیشتر باشد یا آنکه به تشخیص کمیسیون پزشکی ازکارافتاده باشند. در این مورد نکته مهم آن است که مستمری دریافت نکند.

 

مستمری فرد متوفی
حقوق فرد بازنشسته بدون وارث طبق قانون مدیریت خدمات کشوری
درباره حقوق فرد بازنشسته بدون وارث که طبق قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق از صندوق بازنشستگی دریافت می‌کند، باید این نکته را ذکر کنیم که قانون تکلیف حقوق وی را برای ورثه‌اش مشخص کرده است.

 

 

این وراث شامل همسر وی، اولاد دختر تا زمانی که ازدواج نکرده باشد و اولاد پسر تا زمانی که اشتغال به تحصیل یا ۲۵ سالگی تعیین کرده است.

 

 

حالا در مورد کارمندی که هیچ وارثی ندارد باید گفت صندوق به محض اطلاع پیدا کردن از فوت فرد بازنشسته بدون وارث باید حقوق او را قطع کنند.

 

درصورتی‌که صندوق از این موضوع اطلاع پیدا نکند، کارت بانکی فرد متوفی نزد هر کسی باشد و آن فرد از آن کارت استفاده کند، رفتار این فرد که از کارت استفاده می‌کند مصداق جرم تصرف در اموال دولتی و تحصیل مال نامشروع است. صندوق بازنشستگی می‌تواند تحت این عنوان فرد را تحت تعقیب قرار دهد.

 

 

ناگفته پیداست هر کسی از حقوق فرد بازنشسته بدون وارث مطلع شد باید هر چه سریعتر برای جلوگیری از تضییع حقوق عمومی به سازمان بازنشستگی مربوطه اطلاع دهد.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار