بازار فولاد در خطر از دست دادن منابع مالی / شرکتهای کوچک و متوسط را دریابید

افزایش قیمتها در بازار ارز، مصالح ساختمانی، خودرو و لوازم خانگی در کنار تحولات بین المللی و بهم ریختگی بازار سرمایه قوای اقتصادی شرکتهای فولادی را با تهدید روبرو کرده و در این میان شرکتهای کوچک و متوسط بیشترین خطر را احساس می کنند

به گزارش اختصاصی رصد روز، تحولات بین المللی و اثرگذاری آن بر صنعت فولاد بازار این محصول را در کشور دچار سردرگمی کرده است به طوریکه باید گفت شرکتهای داخلی از ابتدای سال تاکنون به صورت مستمر مجبور به تجدید ارزیابی سیاستهای اتخاذ شده حوزه تولید شدند و آن طور که بسیاری از فعالان بازار فولاد اعتقاد دارند تبعات منفی اتفاقات امسال در پایان سال مالی شرکتهای فولادی ظهور و بروز پیدا می کند.

افزایش ۵۰ درصدی قیمت مصالح ساختمانی عملاً بازار انبوه سازی را در کشور با رکود روبرو کرده که همین مسئله به تنهایی بسیاری از محصولات شرکتهای فولادی را با عدم اقبال روبرو می کند. عدم نظارت کافی بر قیمت لوازم خانگی و افزایش چندباره قیمت این محصولات بر تقاضای مشتریان اثر منفی گذاشته و به گفته فروشندگان لوازم خانگی از ابتدای سال تاکنون انبار فروشگاهها به ندرت کالای جدید را تجربه کرده و این موضوع هم به معنای کاهش فروش محصولاتی مانند ورقهای فولادیست. از طرف دیگر خلف وعده های مکرر و افزایش ناگهانی قیمت خودرو بسیاری از مصرف کنندگان را به سمت خرید و فروش خودروهای دست دوم کشانده که این مسئله هم عملاً بر توان فروش ورقهای فولادی در بورس کالا اثر منفی داشته و باید گفت شرکتهای فولادی در سال جاری جدا از مسئله تحریم ها سوءمدیریت تصمیم گیرانی را تجربه می کنند که در نوع خود بی نظیرست.

موج روانی حاصل از جنایات رژیم جعلی و موقت اسرائیل بازار دلار را با کمی کاهش روبرو کرد هرچند که این وضعیت موقت و گذراست اما عملاً در هفته آخر مهرماه روی قیمت محصولات جهانی فولاد تأثیر منفی گذاشت که این موضوع سبب شد تا بازار داخلی هم کاهش را تجربه کند. وجه تمایز اساسی اتفاقات نیمه نخست سال با سال گذشته اینجاست که در سالهای گذشته افزایش قیمت سبب افزایش تقاضا می شد در حالیکه همانطور که در ابتدای گزارش گفته شد سردرگمی حاصل از چندوجهی بودن اتفاقات بازار فولاد باعث عدم واکنش بازار به افزایش قیمت شده به طوریکه بازار مقاطع فولادی باید به انتظار یک نتیجه از جریاناتی باشد که بسیاری از آنها در اراده مدیران شرکتهای فولادی نیست.

به هم ریختگی و عدم اتخاذ تصمیمات مناسب در بازار سرمایه باعث شده تا بسیاری از شرکتهای بزرگ فولادی سال سختی را پیش رو داشته باشند به طوریکه در یکماهه گذشته میانگین ورود پول حقیقی به گروه فلزات به منفی ۳۷۹ میلیارد ریال رسید که نشان از عدم اقبال نمادهای بزرگ از سوی معامله گران حقیقی و سهامداران خرد دارد.

سه مسئله بالا در کنار موضوعاتی مانند سرکوب قیمتها در بورس کالا، قیمت گذاری دستوری، نرخ انرژی کارخانجات و مسئله قدیمی توزیع مواد معدنی در زنجیره فولاد شرکتها و کارخانجات فعال در این زمینه را در فضایی قرار داده که هر نوع تصمیمی می تواند تبعاتی جدی داشته باشد. در این میان شرکتهای کوچک و متوسط بیشتر در معرض تهدید قرار دارند و به نظر می رسد که تاب آوری این شرکتها روز به روز در حال کاهش است.

با این وضعیت در تحلیل وضعیت فولاد باید گفت: عدم انتفاع شرکتها از روند واقعی بازار و آسیب هایی که بعضاً جبران نمی شود قوای اقتصادی شرکتهای فولادی را با تهدید روبرو می کند و وزن تصمیمات غیرکارشناسانه روی دوش یکی از مهمترین کارترهای اقتصادی کشور سنگینی خود را بیش از تحمل واحدهای تولیدی نشان می دهد.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط