با بررسی عملکرد سه ساله؛

بیمه دانا مرزهای تحول در صنعت بیمه را جابجا کرد

بیمه دانا با تغییرات گسترده در سیاستهای مدیریتی طی سه سال گذشته تحولات اساسی را در شاخصهای سودسازی و عملیات بیمه گری به وجود آورد که ظرفیت های پیدا و نهان صنعت بیمه در آن قابل مشاهده است.

به گزارش رصد روز، بدون شک بیمه دانا در سال گذشته با توجه به کسب نتایج قابل توجه در گزارشات مالی و افزایش سهم از بازار موفق ترین شرکت بیمه ای کشور بود که استمرار موفقیت آن در طول یکسال تحلیلی متفاوت از بیمه دانا را ارائه می دهد که در آن پارامترهایی مانند توانایی ارائه خدمات متفاوت، جلب رضایت حداکثری، افزایش اعتماد عمومی به خدمات بیمه ای و درک نیازهای واقعی بیمه گران ارکان موفقیت این شرکت بیمه ایرا تشکیل می دهد.

سال ۱۴۰۲ در شرایطی برای بیمه دانا به پایان رسید که سهم قابل توجه آن در مجموع حق بیمه های صادر شده در صنعت بیمه در کنار میانگین سودآوری بالاتر نسبت به شرکتهای بیمه ای ظرفیت های بازار بیمه را باز تعریف کرد و نشان داد نقشه راه شرکتهای بیمه ای با در نظر گرفتن میزان ضریب نفوذ و تعدیل برخی از پرتفوهای زیان ده و توجه به رشته های بیمه ای خاص می تواند مسیر دستیابی به موفقیت را برای شرکتهای بیمه ای هموار کند.

بیمه دانا رکورددار صدور حق بیمه در سال ۱۴۰۲

بیمه دانا در پایان سال گذشته با صدور بیش از ۳۲۷ هزار ۸۹۱ میلیارد ریال حق بیمه تولیدی در جایگاه نخست شرکتهای بیمه از این حیث ایستاد بررسی ها تا در مقایسه با سال ۱۴۰۱ رشد ۵۹ درصدی و در مقایسه با سال ۱۴۰۰ اقزایش ۲۷۸ درصدی را محقق کرده باشد.

افزایش قابل توجه بیمه شدگان و بیمه گذاران

جلب رضایت حداکثری که یکی از ارکان اصلی دستاوردهای قابل بیمه دانا در سال گذشته بود در آمار تعداد بیمه شدگان و بیکه گذاران این شرکت بیمه ای طی سالهای ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۲ مشهودست. بنا به آمارهای رسمی تعداد بیمه شدگان و بیمه گذاران بیمه دانا در سال ۱۴۰۰ هفت میلیون و ۴۴ هزار فقره بود که این میزان با رشد ۳۸۵ درصدی در سال ۱۴۰۱ به ۳۴ میلیون و ۲۱۱ فقره و در پایان سال گذشته به ۳۴ میلیون و ۳۹۶ فقره رسید.

رسیدن به بالاترین سهم در بین شرکتهای بیمه بخش خصوصی طی ۳ سال

بیمه دانا در سال ۱۴۰۰ در شرایطی سهم ۷.۷ درصدی از بازار ا دراختیار داشت که که حاشیه سود این شرکت در شرایط مناسبی قرار نداشت اما این مسئله در سال ۱۴۰۱ با قرار تعدیل برخی سیاستهای مدیریتی خصوصاً در پرتفوهای بیمه ای جبران شد تا علاوه با رشد ۳۱۳ درصدی در حاشیه سود خالص و رسیدن به ۶۰ هزار و ۴۳۲ میلیارد ریال رشد ۳۱۳ درصدی را در این شاخص رقم بزند و سهم خود را در بازار بیمه به ۱۱.۸ درصد افزایش دهد. بیمه دانا در پایان سال گذشته پس از سالها با کسب سهم ۱۲ درصدی از بازار موفق ترین شرکت بیمه ای بخش خصوصی بود و بعد از بیمه ایران در جایگاه دوم صنعت بیمه کشور ایستاد.

پرداخت منظم خسارت به بیمه گذاران با هدف جلب رضایت حداکثری  

موفقیت بیمه دانا در پرداخت خسارت به بیمه گذاران و بیمه شدگان که سبب افزایش تقاضا برای این شرکت بیمه ای طی سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شد یادآوری می کند که اهم شاخص های سودآفرینی در این شرکت با محور اولویت تکریم به مشتریان است.  براساس این گزارش میزان خسارت پرداختی بیمه دانا در سال ۱۴۰۰ بیش از ۶۶ هزار و ۵۲۷ میلیارد ریال بود که این میزان با رشد ۶۲ درصدی در پایان ۱۴۰۱ به ۱۰۷ هزار و ۷۶۶ میلیارد ریال رسید و در پایان ۱۴۰۲شاهد پرداخت ۱۹۲ هزار و ۵۹۱ میلیارد ریال خسارت در این شرکت بیمه ای بودیم که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ افزایش ۷۹ درصدی را ثبت کرد.

رشد ۱۸۹ درصد رسیدگی به پرونده های خسارتی

از دیگر شاخص های قابل توجه در ارزیابی عملکرد بیمه دانا میزان رسیدگی به پرونده های خسارت طی سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ بود. بررسی ها مشخص می کند در میزان رسیدگی به پرونده های خسارت در سال ۱۴۰۰ حدود ۳ میلیون و ۶۲۷ هزار پرونده بود که این مقدار با ۴۷.۶ درصد رشد در سال ۱۴۰۱به ۵ میلیون و ۳۵۴ پرونده در سال ۱۴۰۱ رسید و در پایان سال ۱۴۰۲ تعداد پرونده های خسارت رسیدگی شده در بیمه دانا با ۳۹ درصد شد نسبت به سال ۱۴۰۱ به ۷ میلیون و ۴۵۴ پرونده رسیدگی شده افزایش یافت.

کنترل پایدار نسبت خسارت

مدیریت پرتقوهای بیمه ای که یکی از مهمترین پارامترهای عملیات بیمه گری در صنعت بیمه است تعدیلات قابل توجهی را در  بیمه دانا رقم زد تا نسبت خسارت این شرکت طی سالهای ۱۴۰۰تا ۱۴۰۲ با تغییراتی همراه شود. نسبت خسارت بیمه دانا در سال ۱۴۰۰ هفتاد و هفت درصد نشان می دهد که این مقدار برای سال ۱۴۰۱ به ۵۲ و در پایان سال ۱۴۰۲ به ۵۹ درصد رسید.

صفر شدن کسری ذخایر معوق طی سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲

از دیگر دستاوردهای قابل توجه در بیمه دانا به صفر رساندن کسری ذخایر معوق طی سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بود. این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که در سال ۱۴۰۰ شاهد ۳۳ هزار و ۸۶۱ میلیارد ریال کسری ذخایر معوق در این شرکت بیمه ای بودیم که تلاش مدیران بیمه دانا و اهتمام به تقویت ارکان مالی شرکت حاشیه امن خوبی را برای بیمه شدگان و بیمه گذاران خلق کرد.

کاهش ضریب خسارت با تغییر شیوه های بازاریابی و فروش

کاهش ضریب خسارت با توجه به بار مالی فزاینده بر شرکتهای بیمه ای از دیگر تدابیری بود که در بیمه دانا به کار گرفته شد تا با تحول در شیوه های بازاریابی و فروش شاهد کاهش این ضریب سرنوشت ساز در تراز مالی بیمه دانا باشیم. ضریب خسارت ۱۲۸.۱ درصدی این شرکت در سال ۱۴۰۰ به ۷۸.۹ درصد در سال ۱۴۰۱ و ۷۶ درصد در سال ۱۴۰۲ کاهش پیدا کرد تا همزمان بهبود وضعیت مالی در بیمه دانا استحصال شود.

افزایش بیش از ۲ هزار و چهارصد درصدی سرمایه گذاریها

از دیگر نکات قابل اهمیت در میزان سودآفرینی بیمه دانا در سال های گذشته را باید رصد دقیق بازار و و شناسایی فرصت های سرمایه گذاری دانست که سرمایه موجود شرکت را در مسیر خلق ارزش افزوده و سرمایه در گردش قرار داد. سرمایه گذاری در دارائیهای سرمایه ای که یکی از پلن های درآمدزایی شرکتهای خصوصیست در بیمه دانا با حساسیت بالایی با توجه به سهامداران آن دنبال شد. نتایج حاکی از آن است که میزان این نوع سرمایه گذاری در بیمه دانا در سال ۱۴۰۰ چهارصد و هفتاد و نه میلیارد و ۲۶۶ میلیون ریال بود. تغییر سیاستهای مدیریتی با هدف انتفاع بیشتر سهامداران از فعالیت شرکت این میزان را با رشد ۲۰۴ درصدی در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۱ هزار و ۴۵۵ میلیارد ریال افزایش داد. یکی از مهمترین تغییرات شاخص های مالی در بیمه دانا در سال گذشته بهبود ۷۲۴ درصدی سرمایه گذاری ها بود تا ارزش ریالی سرمایه گذاری های این شرکت بیمه ای به ۱۲ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ برسد. گفتنیست میزان تغییر سرمایه گذاریهای بیمه دانا در سال گذشته در مقایسه با سال ۱۴۰۰ بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ درصد نشان می دهد.

رشد مستمر سرانه تولید در جهت عمل به منویات رهبر انقلاب

رشد مستمر سرانه تولید در بیمه دانا در جهت عمل به منویات رهبر انقلاب ظرفیت های بیمه دانا در سطح ملی را یادآور می شود و می توان اذعان کرد با توجه به تحقق این امر از سوی بیمه دانا صنعت بیمه در چهارچوب سیاستهای اقتصادی دولت و همسو با استراتژیهای کلان آن می تواند نقش آفرینی کند. بررسی ها مشخص می کند سرانه تولید در بیمه دانا طی ۳ سال رشد ۳۱۳ درصدی داشته که در مقایسه با میانگین صنعت بیمه رشد بالایی تلقی می شود. سرانه تولید بیمه دانا در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۷ میلیارد ریال بود. سال ۱۴۰۱ سرانه تولید در این شرکت با جهش ۱۴۶ درصدی به ۹۰ میلیارد و ۷۹۶ میلیون ریال رسید و در پایان سال گذشته سرانه تولید بیمه دانا با رشد ۶۸ درصدی ۱۵۲ میلیارد و ۴۳۷ میلیون ریال بود.

افزایش نرخ توانگری و قرارگیری در سطح یک توانگری مالی در سالهای گذشته

نرخ توانگری بیمه دانا که مهمترین بحث رقابتی شرکتهای بیمه ایست در سال ۱۴۰۰ صد درصد نشان می دهد و این مقدار برای سال ۱۴۰۱ به ۱۱۰ درصد و برای سال گذشته ۱۲۰درصد بود تا بیمه دانا در این بخش هم با نمره قبولی بالا انتظارات سهامداران و بیمه شدگان را برآورده کند. ضمن اینکه قرارگیری در سطح ۱ توانگری مالی در سالهای اخیر از دیگر دستاوردهای بیمه دانا بود که قطعاً با تلاشی بی وقفه در بیمه دانا حاصل شد.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

منبع : رصد روز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار