بالاترین راندمان صنعت و معدن کشور متعلق به «شرکت فولاد مبارکه » است/اصفهان پیشتاز تعداد معدن در کشور

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان اصفهان با اشاره به جایگاه نخست استان اصفهان از نظر تعداد معدن گفت: بالاترین راندمان صنعتی و معدنی کشور متعلق به «شرکت فولاد مبارکه» است و امیدواریم در تامین سنگ معدن پایدار این شرکت چاره اندیشی اساسی شود...

به گزارش رصد روز به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه ، شهرام مبصر در گفت و گویی به مناسبت روز صنعت و معدن، اظهار کرد: حدود هزار و ۲۰۰ معدن در استان اصفهان وجود دارد که بیش از ۷۴۰ مورد از آنها، معادن غیر از شن و ماسه است. معادن از نظر نوع به شش گروه فلزات، غیرفلزات، سنگ‌های تزیینی، سنگ آهک، خاک رس و شن و ماسه و سنگ آهک لایه تقسیم بندی می‌شوند که تمام این شش گروه در استان اصفهان وجود دارد.

مبصر اضافه کرد: تمام معادن موجود در استان خصوصی هستند به استثنای معدن طلای موته، سرب نخلک و سنگ آهک پیربکران که زیر نظر «شرکت تهیه و تولید» تحت نظارت ایمیدرو است.

۳۰ درصد معادن استان اصفهان غیرفعال است

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان اصفهان به معادن غیرفعال استان اصفهان تصریح کرد: استان اصفهان بالاترین جایگاه صنعتی کشور را دارد و از نظر تعداد معادن جایگاه نخست و در تولید در رتبه سوم قرار داریم که نشان دهنده جایگاه ویژه این استان در حوزه صنعت و معدن کشور است.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۰ درصد معادن استان اصفهان غیرفعال است، اظهار کرد: رتبه ایران در میان کشورهای صادرکننده مواد معدنی بالا نیست و این جای تاسف دارد. کشوری مانند ترکیه که یک دهم کشور ایران نیز معدن ندارد، از لحاظ صادرات مواد معدنی از ایران بالاتر است. رکود سرمایه گذاری حاکم بر صنایع معدنی، نگاه جزیره ای و نگاه یک جانبه از آسیب های وارده به این صنعت است.

چین و ایتالیا؛ پیشتاز خام فروشی مواد معدنی

مبصر پیرامون خام فروشی مواد معدنی، گفت: اگر سنگ از دل کوه استخراج شود و بدون هیچ گونه فرآوری صادر شود، خام فروشی محسوب می‌شود، اما اگر یک سنگ استخراج و به صورت شش وجهی برش داده شود (کوبیک شود) و این گونه صادر شود، خام فروشی نیست و کشورهایی نظیر چین و ایتالیا در این زمینه پیشتاز هستند.

تاثیر ماشین آلات معدنی فرسوده بر تولید و صادرات

وی از به روز نبودن ماشین آلات معدنی هم یاد کرد و گفت: این معضل در روند تولید و صادرات بخش معدن استان اصفهان تاثیر سوء گذاشته است و این موضوع ما را از رقابت پذیری با دنیا دور می کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان اصفهان با اشاره به اینکه اجماعی در صادرات مواد معدنی وجود ندارد، گفت: بخش خصوصی نسبت به صادرات مواد معدنی اقدام می کند و پس از آن اعلام می شود؛ همین موضوع بر صادرات کمی و کیفی مواد معدنی تاثیر می گذارد.

نقش برجسته «شرکت فولاد مبارکه» در معدن و صنعت کشور

وی به نقش ارزنده و برجسته شرکت فولاد مبارکه در بخش صنعت و معدن کشور تاکید کرد و توضیح داد: شرکت فولاد مبارکه نقطه عطف و مهمترین جایگاه صنایع و معادن کشور را به خود اختصاص داده است؛ چراکه در حال حاضر با مدیریت دقیق مطابق با استاندارهای جهانی در عرصه تولید و صادرات کشور به فعالیت تولیدی مشغول است.

مبصر کمبود معادن معدنی پایدار از جمله سنگ آهن را یکی از چالش های صنایع فولادی برشمرد و تصریح کرد: شرکت فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان در تامین مواد معدنی پایدار در مضیقه هستند که نیاز است به عنوان متولیان این بخش، چاره اندیشی کنیم؛ چراکه بالاترین راندمان و بازده تولید متعلق به شرکت فولاد مبارکه است.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار