بالا رفتن ارزش دلار بر اقتصاد آمریکا تاثیر منفی می‌گذارد.

اقتصاددان‌ها عقیده دارند بالا رفتن ارزش دلار، طی ۱۸ ماه آینده به خود آمریکا برمی‌گردد و سیاست پولی آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به گزارش رصد روز، اقتصاددان‌ها عقیده دارند بالا رفتن ارزش دلار احتمالاً بر دورنمای اقتصاد آمریکا تاثیر منفی می...

اقتصاددان‌ها عقیده دارند بالا رفتن ارزش دلار، طی ۱۸ ماه آینده به خود آمریکا برمی‌گردد و سیاست پولی آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش رصد روز، اقتصاددان‌ها عقیده دارند بالا رفتن ارزش دلار احتمالاً بر دورنمای اقتصاد آمریکا تاثیر منفی می‌گذارد و می‌تواند سیاست پولی آمریکا در بالا بردن نرخ بهره‌ را هم تحت تاثیر قرار دهد.

تقریباً نیمی از اقتصاددان‌هایی که بلومبرگ از آن‌ها نظرسنجی کرده عقیده دارند پیامدهای بین‌المللی بالا رفتن ارزش دلار، طی ۱۸ ماه آینده به خود آمریکا برمی‌گردد و سیاست پولی آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. فقط ۲۸ درصد از این اقتصاددان‌ها قدرت گرفتن دلار را مؤثر در اقتصاد آمریکا نمی‌دانند.

ارزش دلار در سال جاری میلادی در بحبوحه تنش‌های بوجودآمده پس‌از حمله روسیه به اوکراین و سیاست افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو جهت مهار تورم، ۱۳ درصد در برابر سایر ارزهای بزرگ دنیا بالا رفته‌است. تورم در آمریکا به بالاترین رقم طی ۴۰ سال گذشته رسیده‌است.

انتظار می‌رود مقامات آمریکا روند افزایش نرخ بهره را ادامه دهند و در اجلاس روز چهارشنبه ۷۵ واحد دیگر بر آن بیفزایند. پیش‌بینی می‌شود نرخ بهره در آمریکا تا پایان سال جاری میلادی از ۳ درصد فعلی به ۴.۴ درصد برسد و در ۲۰۱۳ تا ۴.۶ درصد افزایش یابد.

جروم پاول، رییس فدرال‌رزرو آمریکا و همکارانش تلاش می‌کنند با سخت‌تر کردن شرایط مالی فشار تورم و افزایش قیمت‌ها را که ارزش دلار یکی از مؤلفه‌های اصلی آن است پائین بیاورند. بالا رفتن ارزش دلار با کاهش هزینه واردات و پایین آوردن تولید داخلی به‌خاطر بالا رفتن قیمت صادرات، تورم را مهار می‌کند.

بانک مرکزی آمریکا و سایر اقتصادهای دنیا در شرایط نامساعدی برای کاهش تقاضا قرار دارند تا بتوانند با کمبود عرضه مقابله کنند.

اقتصاددان‌های بلومبرگ می‌گویند کسری تجاری معمولاً با افزایش ارزش دلار تا سطحی که در سال جاری شاهد آن بودیم تشدید می‌شود و این به ضرر اقتصاد است. البته آمریکا تا به امروز توانسته با افزایش صادرات محصولات انرژی با این مشکل مقابله کند.

برخی اقتصاددان‌ها هشدار داده‌اند مشکلات بوجود آمده در بازارهای مالی فدرال‌رزرو و سایر بانک‌های مرکزی دنیا را مجبور می‌کند از مبارزه با تورم دست بکشند، مانند آنچه در انگلیس اتفاق‌افتاده و باعث استعفای نخست‌وزیر آن شده‌است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط