بانکداری دیجیتال هدف اصلی بانک ایران زمین

طرح تحول بانک ایران زمین از سال 96 به صورت جدی آغاز و با تبیین نقشه راه و تلاش مدیران و مسئولان مربوطه، اهداف این طرح طی سال های گذشته محقق شده که یکی از آن ها بانکداری دیجیتالی است.

در طرح تحول بانک ایران زمین، به سامانه شعب، بهبود ترکیب منابع، نرخ موثر، بهای تمام شده و اصلاح ساختار توجه و برای آن ها برنامه ریزی شده که نهایتاً همه این موارد در سطوح مختلف طی این سال ها ارایه شده است.
ظواهر امر نشان می دهد که تمامی زیر ساخت های لازم جهت اجرای بانکداری دیجیتال در بانک ایران زمین فراهم شده و به زودی اولین بانک دیجیتال به معنای واقعی توسط این بانک در کشور رونمایی خواهد شد.
به اعتقاد مسئولان بانک ایران زمین در بانکداری دیجیتال به عنوان یک بانکداری مردم محور، زمین بازی را مشتری مشخص می کند و بانک باید خدمت را آنجایی ارائه کند که او می خواهد.
به گفته این مسئولان، در حال حاضر برخی بانکداری دیجیتال را بانکداری همراه یا همان بانکداری آنلاین می دانند، در حالی که باید توجه داشت که برخط بودن تنها یک مزیت از مزایای بی شمار بانکداری دیجیتال است.
در بانکداری دیجیتال، مشتری به عنوان سهم ویژه و ارزش افزوده بانک تلقی شده و به جای آن که، بانک در موقعیت سنتی خود از بالا به او بنگرد، در کنار او قرار گرفته و خواست های او را طبق نیازهایش برآورده می کند.
عبدالمجید پورسعید مدیرعامل بانک ایران ‌زمین در تشریح بانکداری دیجیتال، بهبود تجربه مشتری را نخستین هدف این بانک در این نوع بانکداری عنوان کرد و گفت: رقابت در عرصه بانکداری تغییر کرده و رضایت مشتری از ارائه سطح مطلوب خدمات به شرط اصلی موفقیت در انتخاب یک بانک تبدیل شده است.
وی با اشاره به این که، در عصر حاضر بزرگ‌ ترین هدف بانکداری، احساس خوب مشتری است، افزود: بانکداری وارد دوره جدیدی از حیات خود شده و ‌ما نیز در حال ایجاد تجربه‌های جدید برای مشتریان و کسب‌ و کارها هستیم.
مدیرعامل بانک ایران زمین با بیان این که، امروزه رقابت حوزه مشتریان است، اظهار داشت: در گذشته دنبال کردن رفتار تعداد زیادی از مشتریان کار بسیار دشواری بود، اما در حال حاضر با بررسی اطلاعات آنها و تحلیل داده‌ها می ‌توان خدمات بهتر و جامع‌ تری به آنان ارائه کرد و در مواقعی که مشتریان از ارائه خدمات راضی نیستند به سرعت آنها را اصلاح و بهبود بخشید.
وی افزود: رویکرد ما در بانکداری دیجیتال شناخت هر چه بیشتر مشتریان، بهبود تجربه مشتری و ارائه خدمات شخصی شده است که در نهایت به رضایت و خلق ارزش افزوده منجر خواهد شد.
پور سعید با اشاره به رویکرد بانک ایران زمین در پیاده ‌سازی پلت ‌فرم بانکداری دیجیتال گفت: نکته اساسی این است که آنچه در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد، یک بانک تمام دیجیتال است.
وی افزود: ما به دنبال پیاده ‌سازی یک بانک دیجیتال با تمام شرایط و استانداردهای روز دنیا هستیم و آنچه به زودی در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت، تجربه آنها را نسبت به انجام خدمات بانکی تغییر خواهد داد.
وی با بیان این که، امروز برخی از بانک‌ها تنها تعدادی از خدمات خود را به‌ روز‌رسانی کرده ‌و سعی دارند آن را با پوسته جدید به عنوان بانکداری دیجیتال به مشتری ارائه کنند، گفت: پیاده ‌سازی بانکداری دیجیتال برای ما یک مزیت رقابتی در مقابل رقبا ایجاد خواهد کرد، چرا که پنج سال تلاش کردیم و آنچه در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت، تجربه آنها در خصوص خدمات بانکی را تغییر می ‌دهد.
پورسعید پیاده ‌سازی بانکداری دیجیتال در کشور را یک ضرورت دانست و افزود: بانکداری دیجیتال همان ‌قدر که برای مشتریان سود‌آور است و برای آنها یک تجربه متفاوت خواهد بود، باعث کاهش هزینه‌ های بانک ‌ها و همچنین باعث حضور هوش مصنوعی در بانک‌ها خواهد شد.
مجتبی شیروانی قائم ‌مقام بانک ایران ‌زمین نیز با تاکید بر رویکرد مخاطبان به استفاده از فضای ایجاد شده گفت: شبکه‌های اجتماعی به راحتی ارتباط ما با مخاطبان را فراهم کرده اند و این فرصت را در اختیار همگان قرار داده اند که سطح فکری و اطلاعاتی مخاطبان خود را برای ایجاد تحول در بانکداری آماده کنیم.
وی تاکید کرد: در واقع باید گفت نگاه جامع به بانکداری دیجیتال بدون در نظر گرفتن مباحثی همچون شبکه‌های اجتماعی و رشد و محبوبیت آنها در بین کاربران و همچنین رفع مشکلات در حوزه قانون‌ گذاری امکان‌ پذیر نخواهد بود.
فرهاد اینالوئی معاون فناوری اطلاعات بانک ایران ‌زمین نیز با اشاره به نزدیک بودن اجرای پروژه بانکداری دیجیتال و تحقق چشم ‌انداز بانک در این زمینه گفت: چهار سال سخت، همراه با تلاش همه مجموعه بانک را پشت سر گذاشتیم و امروز به جرأت می ‌توانیم، ادعا کنیم به زودی تغییرات زیادی در ارائه خدمات به مشتریان و تغییر در نحوه ارائه خدمات را شاهد خواهیم بود.
وی با بیان این که، بانکداری سنتی دیگر پاسخگوی شرایط امروز کسب ‌و کارها و مشتریان نیست، افزود: در وضعیت بانکداری موجود، مشتریان تمایزی در ارائه خدمات توسط بانک‌ ها نمی ‌بینند و تمامی بانک‌ها تقریبا مشابه یکدیگر هستند، اما آنچه تفاوت دارد، نوع خدمات ‌دهی و سرویس ‌دهی توسط کاربران است.
اینالوئی با اشاره به این که، در بانکداری دیجیتال سرویس‌ ها شخصی ‌سازی می ‌شود و به افراد و گروه‌های مختلف خدمات متمایزی ارائه می‌ شود، گفت: در بانکداری دیجیتال نیاز مشتری در مرکز قرار دارد، بنا براین بانک‌ها با ایجاد زیرساخت‌ های لازم این امکان را برای شرکت‌ های فناوری مالی فراهم می ‌کنند که خدماتی متنوع و متمایز برای مشتریان خود فراهم کنند.
وی در ادامه ،بانکداری باز(Open Banking) را یکی از گرایش‌های جدید بانکداری دیجیتال در جهان عنوان کرد و افزود: حرکت بانک‌ ها به سوی بانکداری باز به‌ دلیل مساله پیدایش و حضور کسب‌ و کارهای دیجیتال به صورت مرسوم در جامعه است که باعث شده بانک‌ ها برای تغییر مدل تحت فشار قرار بگیرند.
اینالوئی گفت: ارائه خدمات با محوریت تجربه مشتری و تغییر نگرش نسبت به فرآیندهای تولید محصول، جاری ‌سازی خلاقیت در مجموعه بانک، ارتباط موثر با فین تک‌ها و استارت‌آپ‌ها و‌… از مواردی است که امروز در بانک ایران ‌زمین تحقق یافته است.
امروز شبکه‌های اجتماعی موقعیت ایده ‌‌آلی را برای موسسات پولی و مالی ایجاد کرده اند تا آن ها فرهنگ بانکداری دیجیتال را در بین مخاطبان خود گسترش دهند، زیرا آینده بانکداری به این سمت حرکت می‌ کند.
در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی تغییرات زیادی را در سبک زندگی مردم، روش تبلیغات و فعالیت های تجاری ایجاد کرده ‌اند و اگر خدمات دهندگان هوشمندانه رفتار نکنند، از رقبای خود عقب خواهند ماند و مشتریانشان به سمت رقبای آن ها خواهند رفت.
از اینرو است که بر اساس اعلام مدیران ارشد بانک ایران زمین، سال ۱۴۰۰ سال تولدی دیگر برای بانک ایران زمین در حوزه بانکداری دیجیتال خواهد بود و در آینده ای نزدیک خبرهای جذاب تری از بانکداری دیجیتال این بانک رونمایی خواهد شد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط