بدون فولاد مبارکه، ایران باید حداقل سالانه حدود ۸ میلیارد یورو ورق فولادی وارد می‌کرد

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: اگر شرکت فولاد مبارکه امروز وجود نداشت برای تامین ورق و کالاهای مورد نیاز کشور مجبور به واردات سنگینی بودیم. در واقع اثر مستقیم شرکت فولاد مبارکه بر توسعه کشور، خودکفایی در تولید انواع ور...

به گزارش رصد روز، نادر سلیمانی با بیان این مطلب افزود: اگر بخواهیم نقش شرکت فولاد مبارکه را در توسعه کشور بدانیم، باید در ابتدا اشاره شود که امروز فولاد مبارکه به تنهایی ۵۰ درصد ظرفیت تولید فولاد کشور را در دست دارد. مجموعه فولاد مبارکه و دیگر گروه‌های فعال زیرمجموعه آن، امروز بین ۱۴ تا ۱۵ میلیون تن از تولید در زنجیره فولاد کشور را به خود اختصاص داده اند؛ بنابراین امروز اگر شرکت فولاد مبارکه وجود نداشت برای واردات این مقدار ورق که نقش موثر در توسعه کشور دارد باید حداقل سالانه حدود ۸ میلیارد یورو هزینه می‌کردیم تا ورق و کالای مورد نیاز کشور تامین شود.

به گفته وی، اولین اثر مستقیم شرکت فولاد مبارکه در توسعه کشور این است که امروز در مجموعه تولیدات انواع ورق تقریباً به مرز خود کفایی رسیده است و ۴ تا ۵ درصد از ورق مورد نیاز صنایع نیز که در داخل تولید نمی‌شود به دلیل عدم داشتن صرفه اقتصادی برای تولید آنهاست.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ادامه داد: یکی دیگر از نقش‌های مهم شرکت فولاد مبارکه پوشش صنایع خودروسازی و تامین نیاز آنها به انواع ورق است. همچنین این شرکت اکنون روی تولید ورق با عرض ۱۰۰۰ تا ۱۷۵۰میلیمتر کار می‌کند که بیشترین مصرف آن در خودروسازی است.

سلیمانی ادامه داد: اکنون شرکت فولاد مبارکه به سمت تولید محصولات خاص رفته است که ضخامت آنها ۰.۱۸ تا ۰.۲۵ میلی‌متر است که مورد نیاز در صنایع کنسروسازی و قوطی سازی است و در نهایت در صنایع غذایی کشور مصرف می شود . در واقع مجموع تمام محصولات نام برده شده در صورتی که فولاد مبارکه ای وجود نداشت باید تمام آنها را از دیگر کشورها وارد می کردیم و با دلار ۲۵ هزارتومانی هم حتی نمی توانستیم به راحتی آنها را تهیه کنیم.

وی افزود: هر اندازه که به مسائل مربوط به شرکت فولادمبارکه توجه خاص داشته باشیم به همان اندازه به توسعه کشور توجه کرده ایم. امروز شرکت فولاد مبارکه یکی از شرکت‌هایی است که در توسعه معدن در حال نقش آفرینی است و بعد از آن در تولید اسلب و صادرات نقش پررنگی دارد.

به گفته سلیمانی، همچنین با توجه به سیاست‌های جدید وزارت صمت برای تنظیم بازار داخل و برای کنترل بازار ورق، شرکت فولاد مبارکه یکی از تعیین کننده ترین شرکت‌ها و اعضایی است که می‌تواند در متعادل کردن قیمت ورق نقش موثری داشته باشد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

ایراسین

مطالب مرتبط