بهترین پیشنهاد کار در روزهای کرونایی

با وجود آنکه آمار دقیقی از وضعیت فعالان مشاغل خانگی در دست نیست اما پیش بینی می شود بیش از ۱۰ درصد از اشتغال کشور مربوط به حوزه مشاغل خانگی باشد.

به گزارش رصد روز، درحال حاضر کسب و کارهای خانگی به عنوان یک منبع مهم درآمد و اشتغالزایی مورد استقبال قرار گرفته و افراد با کار در خانه علاوه بر افزایش سطح درآمد و توسعه کسب و کار، به اقتصاد خانوار نیز کمک می کنند.

برابر آمارها سهم مشاغل خانگی از نرخ اشتغال کل کشور ۴ تا ۶ درصد است که این رقم در تولید ناخالص داخلی ۲ تا ۲.۵ درصد پیش بینی می شود.

کارشناسان با توجه به شرایط کرونا در کشور بر لزوم تقویت و ارتقای سهم مشاغل خانگی تاکید دارند و معتقدند اشتغال خانگی یکی از بهترین فرصتها و ساز وکارهای برای ایجاد اشتغال در شرایط کرونا به شمار می رود.

حمید حاج اسماعیلی کارشناس حوزه کار بر ضرورت احیای مشاغل خانگی و استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی در دوران کرونا تاکید کرده و می گوید: در شرایطی که بازار کار به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و بیشتر کسب و کارها از جمله مشاغل خدماتی دچار آسیب شدند باید از ظرفیت اشتغال خانگی به نحو شایسته بهره ببریم.

به اعتقاد وی راه اندازی کسب و کار خانگی نیاز به بودجه و سرمایه زیادی ندارد و  به راحتی در درون خانه ها قابل انجام است.

حاج اسماعیلی با بیان اینکه باید از فرصت کرونا برای شکل گیری و بهره مندی از مشاغل خانگی استفاده شود، می گوید: برای این منظور باید زیرساختهای لازم در حوزه مشاغل خانگی به وجود آید و محصولات خانگی از طریق فضای مجازی فرصت عرضه پیدا کنند و در اختیار خریداران قرار گیرند.

اگرچه آمار دقیقی از وضعیت شاغلان مشاغل خانگی در دست نیست ولی طبق پیش بینی ها رقمی بیش از۱۰ درصد از اشتغال کشور به مشاغل خانگی اختصاص دارد. بر این اساس در صورتی که اشتغال خانگی مورد حمایت جدی واقع شود بخش اعظمی از نیاز اشتغال کشور را برطرف کرده و به کاهش نرخ بیکاری در کشور منجر می شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید: هم اکنون بیش از سه میلیون نفر تولید کننده محصولات مشاغل خانگی هستند که آمار حقیقی فعالان این حوزه قطعا بیشتر از این رقم است چرا که افراد بسیاری به طور غیر رسمی در این مشاغل فعالیت دارند.

وی از تصویب ۲۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای توسعه مشاغل خانگی طی سال جاری خبر داده و می گوید: در هشت ماهه سال ۹۹ بیش از پنج هزار نفر از تسهیلات مذکور استفاده کردند که به ایجاد بیش از ۶۷۰۰ شغل در کشور منجر شده است.

گزارش سازمان‌های بین‌المللی حاکی از آن است که مشاغل خانگی ۳۰ درصد کسب ‌وکارهای خرد و متوسط را به خود اختصاص داده است.

امروزه مشاغل خانگی یکی از راهکارهای مهم برای اشتغال و درآمدزایی در سراسر جهان به شمار می رود و آنچه کسب و کارهای خانگی را نسبت به دیگر مشاغل متمایز ساخته، خلق فرصتهای شغلی با هزینه ای به مراتب پایین تر است.

در شرایطی که ویروس کرونا و پیامدهای اقتصادی آن بر بسیاری از مشاغل و کسب و کارهای تولیدی و خدماتی سایه افکنده، توسعه کسب و کارهای خانگی به عنوان یک منبع جدید درآمد و راهکار خلق فرصتهای شغلی کم هزینه بهترین پیشنهادی است که فارغ التحصیلان، زنان و جوانان جویای کار می توانند از آن استفاده کنند.

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید   

 

 

 

 

 

ایسنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار