به نام دفاتر اسناد رسمی به کام دیگران / قوانین اشتباه و آدرس های غلط + اسناد

به گزارش اختصاصی رصد روز ، از سال ۹۹ زمزمه حذف نقل و انتقال سند خودرو از دفاتر اسناد رسمی شنیده می شد و در نهایت در دی ماه سال قبل این تصمیم اجرایی و ابلاغ گردید. مسائل مالیاتی و حذف هزینه های زاید محورهای اصلی این تصمیم بودند. از طرفی بر...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، از سال ۹۹ زمزمه حذف نقل و انتقال سند خودرو از دفاتر اسناد رسمی شنیده می شد و در نهایت در دی ماه سال قبل این تصمیم اجرایی و ابلاغ گردید. مسائل مالیاتی و حذف هزینه های زاید محورهای اصلی این تصمیم بودند. از طرفی برخی از مقایسه ها نیز بر حساسیت ماجرا می افزود تا موضوعی که برخی از زوایای آن پنهان ماند تبدیل به قانون شود. درج اعداد عجیب و غریب در خصوص هزینه نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی موجی از مطالبه گری را ایجاد کرد و این سؤال به ذهن متبادر می شد که چرا در شرایط سخت اقتصادی باید مردم چنین هزینه هایی را پرداخت کنند؟

به نام دفاتر اسناد رسمی به کام دیگران / قوانین اشتباه و آدرس های غلط + اسناد

 

بدون شک دفتر اسناد رسمی مانند هر جای دیگری ملزم به اجرای قانون است قانونی گه باعث می شد تا علاوه بر اینکه عده ای نسبت به برخی از هزینه ها در دفاتر اسناد رسمی گلایه مند باشند اما توضیح نمی داد که آیا همه این هزینه ها به جیب سردفترداران می رود یا خیر؟

سامانه های آنلاین محاسبه هزینه های نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی نشان می دهد که برآوردهای اشتباه برخی رسانه ها نتایجی را رقم زده که نه تنها خوشایند نبود بلکه تبعات اقتصادی زیادی را بر دوش خانواد ه ها گذاشت.

به عنوان مثال در جدولی که مدتی قبل توسط چند رسانه معتبر منتشر شد هزینه نقل و انتقال ۹ خودرو در آن دیده می شود که تفاوت زیادی با مراکز تعویض پلاک دارد. بررسی ها در سامانه آنلاین دفاتر اسناد نشان میدهد که این رقمها هرگز به واقعیت نزدیک هم نیست برای روشن شدن موضوع به بررسی چند مورد از آن جدول معروف می پردازیم و تفاوت آن را در سامانه های آنلاین محاسبه هزینه نقل و انتقال در دفترخانه مشاهده می کنیم.

جدولی که برخی رسانه ها منتشر کردند

 

از انواع  تیبا مدل ۱۴۰۰ شروع می کنیم که رقم آن در دفاتر خانه ۲ میلیون و ۳۷۹ هزار تومان درج شده اما رقم آن در مرکز تعویض پلاک ۱ میلیون و ۳۰۲ هزار تومان دیده می شود. محاسبه هزینه این خودرو در سامانه آنلاین نشان میدهد که با سه روش محاسباتی هزینه های نهایی آن در بیشترین حالت به یک میلیون و ۴۶۳ هزار تومان می رسد که با رقم درج شده در جدول فوق فاصله ۶۳ درصدی دارد.

برلیانس h330 اتومات مدل ۹۶ که در این جدول هزینه نقل و انتقال آن ۳ میلیون و ۲۹۵ هزار تومان دیده می شود با یک جستجوی ساده خلاف آن ثابت می سود. بررسی ها نشان میدهد که این رقم در دفاتر اسناد رسمی ۱ میلیون و ۶۸۱ هزار تومان بوده و با رقم محاسباتی این جدول تفاوت فاحش ۹۶ درصدی دارد

سهم سایر سازمانها از درآمد دفاتر اسناد رسمی

 

همانطور که مشاهده می شود این هزینه ها نه تنها فاصله بسیار کمی با مراکز تعویض پلاک دارد بلکه جزئیات بعدی نشان می دهد که عملاً مبلغ بسیار ناچیزی از این هزینه ها به حساب دفترخانه ها واریز می شد. برای نمونه هزینه نقل و انتقال یک دستگاه برلیانس h330 اتومات مدل ۹۶ برای یک دفترخانه تنها ۷۵ هزار تومان درآمد ایجاد می کند و سایر درآمدها به حساب سازمانهای دیگر وایز می شد.

در این میان اداره ثبت و دارایی بیشترین سهم را از یک نقل و انتقال داشتند تنها در درآمد مربوط به ردیف ۴ این به حساب سر دفتر واریز می شد که از این مقدار نیز ۱۰ درصد به حساب کانون ، ۱۵ درصد به حساب کارکنان ، ۱۵ درصد به حساب دفتریار واریز می شد و عملا سردفترها از چنین نقل و انتقالی تنها ۷۵ هزار تومان بهره مند می شدند.

 

مطالبه ای که در این میان به دنبال پاسخ منطقی آن هستیم این است که نقش دفتر اسناد رسمی و سر دفترها در چنین تعیین تکلیفی کجاست که همه کاسه کوزه ها بر سر آنان شکست؟

اگر قانونی در خصوص واریز این مبالغ به حساب سایر سازمانها نبود آیا چنین هزینه هایی را شاهد بودیم؟ بهتر نیست به جای مقصر جلوه دادن بقیه و دادن آدرس غلط یکبار روند اشتباهی را مرور کنیم که نتایج این چنینی را رقم زده؟ و در پایان باید پرسید چه کسانی پاسخ تعدیل نیروهایی را که از زمان شروع این قانون در دفاتر اسناد رسمی رخ داده خواهند داد؟

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط