به پرداخت ملت در جایگاه نخست شاخص اثربخشی

به پرداخت ملت در پایان اسفند سال گذشته علاوه بر اینکه بیشترین سهم از مبلغ تراکنشهای کارتخوان فروشگاهی را به دست آورد بلکه در شاخص اثربخشی در بین شرکتهای PSP در جایگاه نخست ایستاد.

به گزارش رصد روز، دو شاخص تعداد کارتخوا ن های فروشگاهی و مبلغ تراکنشهای آن در کنار یکدیگر میتوانند تعیین کننده عملکرد شرکت و توزیع مناسب این ابزارها توسط شرکتها باشند که برای این منظور  میتوان شاخص اثربخشی مبلغ کارتخوان فروشگاهی را تعریف نمود.

این شاخص بیانگر نسبت سهم هر شرکت از مبلغ تراکنشهای کارتخوان فروشگاهی به سهم آن شرکت از ابزار کارتخوان فروشگاهی است  . عدد حاصل میزان اثربخشی مبلغ کارتخوان های یک شرکت در شبکه پرداخت الکترونیک را نشان  میدهد و مقدار آن بیانگر میزان توانایی یک شرکت در جذب تراکنشها است.

در واقع چنانچه مقدار این شاخص برای شرکتی برابر یک باشد، بدین معنی است که آن شرکت توانسته است دقیقا به اندازه سهمی که در ابزارها دارد، از بازار تراکنشها به دست آورد و چنانچه مقدار شاخص بالاتر از یک باشد یعنی شرکت بیشتر از سهمی که از ابزارها دارد، موفق به جذب تراکنش شده است . بنابراین میتوان چنین گفت که شاخص اثربخشی مبلغ کارتخوان فروشگاهی، کارایی توزیع کارتخوانهای شرکتهای PSP از نظر مبلغی و تعداد کارتخوان بررسی نموده و از این رو شرکتها به سبب کاراتر بودن توزیع، میبایست با جایابی مناسب کارتخوانها برای جذب تراکنشهای بیشتر، شاخص اثربخشی این ابزار پذیرش را بهبود بخشند .

در اسفند ماه ۱۴۰۲ شرکتهای “به پرداخت ملت”، “پرداخت الکترونیک سامان”، “پرداخت الکترونیک سداد”، “آسان پرداخت پرشین” و “تجارت الکترونیک پارسیان ” به رقمی بالاتر از یک در شاخص اثربخشی دست یافته اند. دارا بودن عدد بالاتر از یک در شاخص اثربخشی مبلغ به این معناست که جذب مجموع مبلغ تراکنشهای این شرکتها بر روی کارتخوانها بیشتر از سهم تعداد کارتخوانهایشان از کل کارتخوانهای کشور بوده است. به عبارت دیگر نحوه توزیع کارتخوانهای فروشگاهی این شرکتها به گونه ای بوده که در جذب بیشتر مبلغ تراکنشها به نسبت سایر شرکتها موفق تر عمل نموده اند.

در این میان شرکت به پرداخت ملت در پایان اسفند ۱۴۰۲ با شاخص اثربخشی ۱.۸۵ در جایگاه نخست دیده می شود و پس از آن شرکتهای پرداخت الکترونیک سامان و پرداخت الکترونیک سداد قرار دارند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار