بیوگرافی فرشته طائرپور مادر غزل شاکری

به گزارش رصد روز ، فرشته طائرپور تهیه کننده و فیلم نامه نویس سینما و تلویزیون امروز ۲۶ مرداد بر اثر ابتلاء به کرونا و عوارض جانبی آن درگذشت. این چهره فعال در حوزه هنری متولد ۱۶ بهمن ۱۳۳۱ و دانش آموخته ادبیات انگلیسی بود. سینمای کودک حوزه ...

به گزارش رصد روز ، فرشته طائرپور تهیه کننده و فیلم نامه نویس سینما و تلویزیون امروز ۲۶ مرداد بر اثر ابتلاء به کرونا و عوارض جانبی آن درگذشت. این چهره فعال در حوزه هنری متولد ۱۶ بهمن ۱۳۳۱ و دانش آموخته ادبیات انگلیسی بود. سینمای کودک حوزه مورد بارها شاهد حضور این چهره به عنوان کارگردان ، فیلم نامه نویس و تهیه کننده بود. بیوگرافی فرشته طائرپور مادر غزل شاکری نشان میدهد که او به عنوان اولین بانو و سینماگر توانست  به عضویت هیئت رئیسه سازمان بین‌المللی فیلم سازان کودک وابسته به یونسکو (سیفژ) درآید. بیوگرافی فرشته طائرپور را در ادامه می خوانیم؛

 

بیوگرافی فرشته طائرپور

 

همسر فرشته طائرپور منوچهر شاهسواری است که از چهره های شناخته شده سینما و تلویزیون است. البته او در سالهای دور ازدواج کرده بود و ماحصل آن ازدواج سه فرزند به نامهای غزل شاکری ، عسل شاکری و علی شاکری است.

او مدتی را به عنوان نویسنده و عضو هیئت تحریریه در مجله زن مشغول به کار شد و در سال‌های بعد ضمن مدیریت مرکز نگارش ویرایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (۱۹۹۱–۱۹۸۲) با گروه‌های کودک و نوجوان شبکه‌های اول و دوم سیما در مقام مشاور و نویسنده همکاری داشته‌است. طائرپور به دنبال فعالیت ادبی در حوزه کودکان و نوجوانان از سال ۱۳۶۶ در زمینه سینمای کودک نیز به کار پرداخت.

 

بیوگرافی فرشته طائرپور مادر غزل شاکری

بیوگرافی فرشته طائرپور مادر غزل شاکری

 

طائرپور سابقه داوری جشنواره فیلم فجر را در کارنامه خود دارد و در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر نیز نخستین داور زن از مجموعه سینمای ایران محسوب می‌شود.

این تهیه کننده و فیلمنامه نویس سینما، در سال ۱۳۳۱ در تهران متولد شد و در کارنامه حرفه‌ای وی می‌توان به تهیه‌کنندگی آثاری چون «گلنار»، «پاتال و آرزوهای کوچک»، «مدرسه پیرمردها»، «وقتی همه خواب بودند»، «زن دوم»، «خاله قورباغه» و «آینه های روبرو» اشاره کرد.

بیوگرافی فرشته طائرپور

 

[highlight color=”blue”]فیلم شناسی (کارگردانی ، تهیه کننده ، مدیر تولید)[/highlight]

سازهای ناکوک (۱۳۹۶)

خداحافظ دختر شیرازی (۱۳۹۷)
آینه‌های روبرو (۱۳۸۸)
نخودی (۱۳۸۸)
نیلوفر (۱۳۸۷)
زن دوم (۱۳۸۶)
وقتی همه خواب بودند (۱۳۸۴)
یکی بود یکی نبود (۱۳۷۹)
پسر مریم (۱۳۷۷)
نان و شعر (۱۳۷۲)

نخودی (۱۳۸۸)

مدرسه پیرمردها (۱۳۷۰)
سکوت (۱۳۶۹)
پاتال و آرزوهای کوچک (۱۳۶۸)
گلنار (۱۳۶۷)

سایه‌های هجوم (۱۳۷۱)

زمستان است (۱۳۸۴)
بابا عزیز (۱۳۸۲)
ایلیا، نقاش جوان (۱۳۷۰)

[highlight color=”red”]تالیفات[/highlight]

ماجرای احمد و سارا
ماجرای احمد و ساعت
زن دوم،
پینه‌دوز بداخلاق (مترجم)
آرزوی فیل خاکستری (مترجم)
ماهی تنها (مترجم)

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار