تاریخچه کراوات مردانه از گذشته تا امروز

استفاده از یک کروات زیبا، می‌تواند در استایل شما یک تغییر شگفت‌انگیز ایجاد کند. گاهی به همین سادگی می‌توانید از یک استایل کاملا معمولی، با استفاده از یک کراوات مردانه ظاهری منحصر به فرد بسازید.

به گزارش رصد روز،به‌طورکلی اکسسوری‌های مخصوص به مردان، اگرچه به اندازه بانوان متنوع و پرطرفدار نیستند، اما آن‌ها هم جذابیت‌های خاص خود را دارند و آقایان بسیاری به داشتن این نوع از زیورآلات اهمیت می‌دهند. در این مطلب، شما را با تاریخچه کراوات آشنا می‌کنیم، از دلایلی می‌گوییم که باعث محبوبیت کراوات مردانه شده است.

 تاریخچۀ کراوات مردانه

اسکار وایلد، نویسندۀ زاده ایرلند گفته است:

کراواتی که به‌درستی بسته‌شده باشد، یک گام بزرگ در زندگی است.

اما تاریخچه  کراوات مردانه از کجا و در چه زمانی شروع شد؟

بااینکه کراوات‌ها به شکل امروزی از دهه ۱۹۲۰ میلادی پا به عرصه ظهور گذاشتند اما قدمت واقعی آن‌ها به قرن ۱۷ میلادی و جنگ‌های سی سالۀ فرانسه باز می‌گردد. لویی هشتم، در یکی از این جنگ‌ها، تعدادی سرباز اهل کرواسی را به خدمت گرفته بود. سربازهای کروات برخلاف دیگر سربازها، تکه پارچه‌ای را به گردن می‌بستند که بخشی از یونیفرمشان به‌حساب می‌آمد. لویی هشتم از این تکه پارچه خوشش آمد و برای پاسداشت سربازهای کروات، نام آن را کراوات گذاشت.

بعدازآن و در اواخر قرن هفدهم، نوع راحت‌تری از کراوات مردانه مورداستفاده قرار می‌گرفت که گشادتر بود و به‌نوعی، دستمال‌گردن به‌حساب می‌آمد. این دستمال‌گردن‌ها، در حقیقت از دو پارچه تشکیل می‌شدند که روی هم بسته می‌شد. در قرن ۱۸ میلادی بود که کم‌کم واژۀ کراوات در اروپا به تای (Tie) تغییر کرد اما همان طور که می‌دانید ما ایرانی‌ها همچنان به این پارچۀ بلند که دور گردن بسته می شود، کراوات می گوییم.

کراوات چطور پا به عصر کنونی گذاشت؟

در دهه ۲۰ میلادی، کراوات‌های مردانه با تغییراتی وارد عرصه مد و لباس شدند تا آقایان خوشپوش، اکسسوری مردانه دیگری را هم برای استفاده داشته باشند. این موضوع به ویژه زمانی بیشتر مورد توجه قرار گرفت که یک تولیدکننده کراوات مردانه روشی جدید برای برش پارچه کراوات ابداع کرد. در این روش، یکی از زوایای انتهایی پارچه بریده و سپس به سه نقطه دیگر دوخته میشد تا شکل جدید و شکیل‌تری از کراوات مردانه را ایجاد کند.

در دهه ۳۰، کراوات‌های مردانه کوتاه‌تر و پهن‌تر شدند اما بیشترین تغییر در ساختار این اکسسوری مردانه، در سال ۱۹۳۶ اتفاق افتاد. در این سال، یکی از نجیب‌زادگان انگلیسی با اختراع یک گره تازه مخصوص کراوات، نیاز به داشتن کراوات‌های پهن و کوتاه را در بازار به وجود آورد.

دهه ۴۰ اما جالب‌تر بود. پیراهن‌های هاوایی رنگارنگ و پر نقش و نگار، در این زمان به بازار عرضه شدند. کراوات‌هایی که با این پیراهن‌ها عرضه می‌شدند، بیش از اندازه پهن بودند اما در دهۀ ۵۰ این روند برعکس شد. به معنای دیگر، در این دهه اغلب کراوات‌های مردانه بسیار باریک بودند و اصطلاحا به آن‌ها skinny می‌گفتند.

نیمۀ دوم قرن بیستم و جذابیت‌های کراوات مردانه

دهه ۶۰، دوران بازگشت کراوات مردانه پهن بود و شاید باور نکنید اما حتی در ادامه این روند، طی دهۀ هفتاد میلادی، کراوات‎‌ها حتی از این هم پهن‌تر شدند. در همین سال‌ها بود که بولوتای یا کراوات‌های بولو هم پا به عرصۀ ظهور گذاشتند. این کراوات‌ها، در حقیقت جزو اکسسوری مردانه محسوب می‌شدند که از یک بند به همراه یک قلاب زینتی تشکیل شده بود و بیشتر در میان کابوی‌ها طرفدار داشت. گفته می‌شود که این نوع کروات مردانه ابتدا در آریزونا اختراع شد.

دهۀ ۹۰، برای کراوات مردانه یک تغییر مهم و جدید به همراه داشت. آن‌ها بیشتر به قالب یونیفرم درآمدند. این به معنای آن بود که آن‌ها ابعاد مشخص‌تری پیدا کردند اما به طور مشخص آنچه که باعث می‌شد تا ناگهان کراوات‌های مختلف به بازار بیایند این بود که یکی از ستاره‌های سینمایی، آن کراوات را به گردن می‌بست. برای مثال، زمانی که رجیس فیلبیندر برنامه تلویزیونی «چه کسی می‌خواهد میلیونر شود؟» را در سال ۱۹۹۹ شروع کرد، ناگهان میزان خرید کت و شلوارهای تیره به همراه کراوات‌ مردانه براق بالا رفت!

تحول کراوات مردانه از سال دو هزار تاکنون

با گذشت زمان و شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها، روزبه‌روز از اهمیت لباس‌های کار رسمی کم می‌شود و هرچند که این به معنای حذف کامل کت‌وشلوارهای رسمی برای محیط کار نیست اما طبعاٌ لباس‌های راحت‌تر برای محل کار بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. اکنون مدل‌ها و انواع مختلفی از کراوات مردانه در دسترس است و می‌توان آن‌ها را در موقعیت‌های مختلف به کار برد. در حقیقت، حالا تنوع کراوات‌ها آن‌چنان زیاد است که آقایان معمولا در انتخاب کراوات‌ها برای ست کردن آن با کت و شلوار مناسب دچار تردید می‌شوند.

نمی‌توان انکار کرد که کراوات به استایل شما جذابیت و زیبایی متفاوتی می‌بخشد؛ به‌طوری که کت و شلوار شما بدون کراوات گویی چیزی کم دارد وهرچند که برخی از افراد چندان علاقه‌ای به استفاده از این وسیله ندارند، اما کروات مردانه همچنان به تغییرات خود ادامه می‌دهد. این تغییرات، کروات‌ها را زیباتر و جذاب‌تر از قبل کرده، تا به آنجا که کراوات‌های سال ۲۰۲۱، یکی از بهترین طراحی‌ها را دارد. در این مطلب، شما را با تاریخچۀ کراوات مردانه آشنا کردیم و از سیر تحول این اکسسوری محبوب گفتیم. شما معمولا چقدر از کراوات استفاده می‌کنید؟

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

 

خبر فوری

مطالب مرتبط

آخرین اخبار