تامین اجتماعی رباخوارتر از بانک‌ها!

سازمان تامین اجتماعی در اقدامی عجیب بابت هر روز تاخیر در پرداخت اقساط خرید خدمت سربازی، مبلغ ۵۰ هزار تومان از بیمه‌شدگان خود دریافت می‌کند، سودی که بیشتر به رباخواری می‌ماند و سیستم بانکی را نیز انگشت به دهان گذاشته است.

به گزارش رصد روز، سازمان تامین اجتماعی در اقدامی عجیب بابت هر روز تاخیر در پرداخت اقساط خرید خدمت سربازی، مبلغ ۵۰ هزار تومان از بیمه‌شدگان خود دریافت می‌کند، سودی که بیشتر به رباخواری می‌ماند و سیستم بانکی را نیز انگشت به دهان گذاشته است.

در ۴۰ سال اخیر همواره از مسئولان به خصوص مسئولان اقتصادی و بالاخص مدیران سیستم بانکی شنیده‌ایم که مدعی استقرار بانکداری اسلامی در کشور شده‌اند، بانکداری که نباید هیچ رگه‌ای از ربا و آنچه در سیستم بانکی نظام‌های لیبرالی می‌گذرد، مشاهده شود.

اما همگان می‌دانیم و می‌دانند که این، ادعای گزافی بیش نیست، به طوری که صدای علمای اعلام و مراجع تقلید قم را هم درآورده است. اما گویی گوش شنوایی برای اصلاح این وضعیت نیست، چون سود در رباخواری بیشتر است و برای این رباخواری چه رقابت‌ها که در سیستم بانکی شکل نگرفته است.

حالا در این میان برخی سازمان‌ها نیز به تاسی از سیستم بانکی، خدمات خود را به صورت اقساط در اختیار مخاطبان و کاربران خود قرار می‌دهد، اما در این میان دست بانک‌ها را در رباخواری از پشت بسته‌اند.

سازمان تامین اجتماعی یکی از این سازمان‌ها است، سازمانی که چند سالی است که خرید خدمت سربازی را به صورت اقساطی برای بیمه‌شدگان خود فراهم کرده است، اما با کوچکترین تاخیر در پرداخت اقساط، جریمه‌ای سنگین لحاظ می‌کند جریمه‌ای که ورژن جدید و عجیبی از رباخواری و آن چیزی است که بانک‌ها از آن به عنوان «جریمه تاخیر در پرداخت اقساط» از آن نام می‌برند.

آماده//// تامین اجتماعی رباخوارتر از بانک‌ها!/ جریمه عجیب تامین اجتماعی برای عدم پرداخت اقساط خرید خدمت سربازی

نگاهی به تصویری که یکی از کاربران  برایمان ارسال کرده مشخص می‌کند سازمان تامین اجتماعی تنها برای ۴ روز تاخیر در پرداخت اقساط خرید خدمت سربازی، جریمه‌ای به میزان ۱۹۳ هزار تومان درنظر گرفته است، یعنی تقریبا برای هر روز تاخیر در پرداخت اقساط جریمه‌ای در حدود ۵۰ هزار تومان از بیمه‌شدگان خود اخذ می‌کند، جریمه‌ای که اگرچه اخذ آن از آرزو‌های سیستم بانکی است، اما این سیستمِ رباخوار هم تاکنون چنین جریمه سنگینی را از تسهیلات گیرندگان خود اخذ نکرده است.

این کاربر با ارسال این عکس از قول یکی از اپراتور‌های سازمان تامین اجتماعی اینچنین نقل می‌کند که، چون این سازمان برای خرید خدمت سربازی توسط بیمه‌شدگانش یارانه درنظر گرفته است، اگر چنانچه پرداخت اقساط آن با تاخیر مواجه شود عملا این یارانه از آن برداشته شده و با قیمت بالاتری به بیمه شده ارائه می‌شود! توجیهی که مخاطبان این سازمان را قانع نمی‌کند.

به نظر می‌رسد سازمان تامین اجتماعی که از سازمان‌های زیرمجموعه وزارت رفاه محسوب می‌شود در این شرایط سخت اقتصادی که مردم به سختی معیشت حداقلی خود را تامین می‌کنند باید تجدیدنظر اساسی در این رویه غلط خود کند و «رفاه اجتماعی» را به معنی اخص آن برای بیمه شدگان خود فراهم کند نه آنچه با ترفند‌های مختلف جیب آن‌ها را خالی کند.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

منبع: جامعه ۲۴

مطالب مرتبط

آخرین اخبار