تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها؛ معمای سر به مهر شبکه بانکی

بررسی‌ها نشان می‌دهد علاوه بر اینکه بخش صنعت و معدن یکی از بزرگترین بخش‌های دریافت‌کننده تسهیلات بانکی هستند، عمده تسهیلات اعطا شده با هدف تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی در این بخش بوده که در مقایسه با سال گذشته نیز سهم آن بزرگتر ...

به گزارش رصد روز، بررسی‌ها نشان می‌دهد از کل تسهیلات پرداخت شده از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا انتهای دی ماه، مجموعا ۳۶.۴ درصد کل تسهیلات به بخش صنعت و معدن اعطا شده است. مقایسه آمارهای سال جاری با ده ماهه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد سهم بخش صنعت و معدن از کل تسهیلات حدودا یک درصد در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته و معادل هزار و ۲۷۶ همت به ثبت رسیده است.

به طور کلی توزیع اعتبارات میان بخش‌های اقتصادی می‌تواند تاحدی تعیین‌کننده سیستم هدایت‌کننده اقتصاد در یک کشور باشد به‌گونه‌ای که هرقدر سهم یک بخش افزایش پیدا کند، به معنای تامین مالی و حمایت بیشتر از آن بخش بوده و انتظار می‌رود بخش مذکور در مقایسه با گذشته نقش بیشتری در رشد اقتصادی ایفا کند.

اختصاص بیش از ۸۱ درصد وام‌های صنعتی به تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها
مطالعات جزئی‌تر بخش‌ها، نشان می‌دهد در سال جاری ۸۱.۶ درصد تسهیلات پرداخت شده به این بخش با هدف تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های بخش صنعت صورت پذیرفته است. علاوه بر این موضوع حدود ۱۱.۹ درصد تسهیلات پرداختی نیز با هدف ایجاد واحد جدید در این حوزه بوده و تنها ۵.۴ درصد با هدف توسعه واحدهای فعال پرداخت شده است.

این درحالیست که مشاهده می‌شود سهم وام‌های تخصیص یافته بابت تامین سرمایه در گردش واحدهای صنعتی در سال جاری بیش از ۴ درصد افزایش یافته است. همچنین وام‌های اعطایی بابت توسعه واحدها حدود ۱ درصد بیشتر از ۱۰ ماهه ابتدایی ۱۴۰۱ بوده و در مقابل، سهم وام‌های بخش صنعت با هدف ایجاد واحدهای جدید از ۱۷ درصد به ۱۱.۹ درصد افت کرده است.

علاوه بر این موضوع، مشاهده می‌شود از ابتدای ۱۴۰۲ تا انتهای دی، سهم وام‌های توزیع شده بابت اهدافی جز موارد مذکور نیز حدود ۱.۲ درصد بوده که در قیاس با بازه مشابه در سال گذشته، با مقداری افزایش مواجه بوده است.
برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط