تامین مالی ۳۰ شرکت دانش‌بنیان در بورس و فرابورس

مدیر عامل شرکت فرابورس ایران به آخرین وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: بالغ بر ۳۰ شرکت دانش‌بنیان در بورس و فرابورس تامین مالی شده‌اند و حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های دانش‌بنیان در فرابورس درحال معامله...

به گزارش رصد روز، به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، امیر هامونی موضوع تهدیدها و فرصت‌های ورود استارتاپ‌ها به بورس پرداخت و ارقامی در خصوص وضعیت تامین مالی حوزه نوآوری و دانش‌بنیان از مسیر فرابورس را مورد بررسی قرار داد و افزود: به شیوه سنتی برای ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه و پذیرش آن‌ها در بورس و فرابورس بحث شفافیت اطلاعاتی، کیفیت افشای اطلاعات، رعایت الزام‌های حاکمیت شرکتی و ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها مهم‌ترین موارد مدنظر است و این مساله در دنیای استارتاپ‌ها به ویژه پررنگ‌تر است.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های اینترنتی که طی دو تا سه سال گذشته درخواست پذیرش خود را به فرابورس ارائه کرده‌اند تا حدود زیادی پیشرفت کرده‌اند، افزود: این شرکت‌ها شاید از شرکت‌هایی که به شکل سنتی وارد بازار می‌شوند نیز شفاف‌تر شده‌اند اما نحوه ارزش‌گذاری آنها یکی از مهم‌ترین چالش‌های ورود این قبیل شرکت‌ها به بازار به شمار می‌رود.

هامونی ضمن یادآوری اینکه شرکت‌های تامین سرمایه و نهادهای مالی دارای مجوز از سازمان بورس می‌توانند در زمینه ارزش‌گذاری این قبیل کسب‌وکارها می‌توانند فعالیت کنند، گفت: این شرکت‌ها شاید از چندین روش مختلف استفاده کنند و در نهایت از نتایج آنها میانگین بگیرند یا حتی از نظرات خبرگان در این زمینه استفاده کنند.

به گفته وی، برای ما مهم است که مدیران شرکت نگاهی با ثبات به تیم مدیریتی و رهبری خود داشته باشند، همچنین سهامداران عمده به راحتی اقدام به خروج از مجموعه نکنند و در واقع جانشین‌پروری به خوبی در این کسب‌وکار انجام شود.

هامونی با یادآوری اینکه نگاه بورس نگاهی مبتنی بر تداوم فعالیت است، خاطرنشان کرد: امروز در حوزه تامین مالی نوآوری ابزارهایی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه داریم که عمر محدودی دارند که از ابتدا هم در امیدنامه آن‌ها دوره فعالیت و عمرشان ذکر می‌شود، اما در حوزه شرکت‌های نوآور، کسب‌وکارهای اینترنتی و استارتاپ‌ها نگاه گردانندگان آن‌ها باید عمیق و بلندمدت باشد.

وی اضافه کرد: چنانچه شرکتی موازین حاکمیت شرکتی را به خوبی رعایت کرده باشد و با جابه‌جایی مدیر این مجموعه خللی در روند فعالیت‌های آن ایجاد نشود، برای پذیرش در بازار قابلیت بررسی خواهند داشت.

مدیرعامل فرابورس ایران همچنین در مورد آخرین وضعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه عنوان کرد: تعداد ۱۰ صندوق جسورانه اکنون در فرابورس وجود دارد که اندازه آنها حدود یک‌هزار میلیارد تومان است و مبلغ تادیه آنها ۳۰۰ میلیارد تومان و مبلغ ارزش بازار نیز ۳۰۰ میلیارد تومان است.

هامونی خاظرنشان کرد: همچنین ۶ صندوق جسورانه دیگر نیز در حال پذیرش در فرابورس است که ارزش آنها ۵۶۰ میلیاردتومان بوده و صندوق پیشگام به ارزش ۲۴۰ میلیاردتومان بزودی در فرابورس پذیره‌نویسی خواهد شد.

مدیرعامل فرابورس ایران در عین حال به صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی اشاره و اعلام کرد: به شش صندوق خصوصی مجوز فعالیت داده‌ایم و در حال ورود به بازار هستند که مجموع ارزش آن‌ها بیش از ۳ هزار میلیاردتومان است.

هامونی تاکید کرد: پول به اندازه کافی برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها در بازار وجود دارد، اما هنر این کسب‌وکارها و صندوق‌هاست که به زبان مشترکی با یکدیگر برسند و تزریق و جذب منابع از جانب استارتاپ‌ها به خوبی انجام شود.

با توجه به این که بیشتر شرکت های تولیدی به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور برای تامین سرمایه مشکل دارند، با ورود آنها به بورس این مساله حل می شود و اجازه رشد و پیشرفت آنها فراهم خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در آذرماه گفت: فاصله گرفتن از دلاریزه بودن اقتصاد ایران منوط به توسعه شرکت‌های دانش بنیان و ایفای نقش محوری آن‌ها در اقتصاد است. یکی از برنامه‌های ما برای جهش تولید بهبود فضای کسب‌وکار است و اقداماتی در زمینه کاهش زمان ثبت شرکت‌ها انجام داده‌ایم .

 

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

 

ایرنا

مطالب مرتبط