تا یک هفته دیگر ارز ۴۲۰۰ از گمرک خارج می‌شود

سخنگوی گمرک در این رابطه گفت که با توجه به ابلاغ اخیر وزارت صمت، باید ابتدا تغییرات لازم در سامانه‌ها پیاده‌سازی شود؛ به طوری که سود بازرگانی و نحوه محاسبه آن در سامانه جامع تجارت و سامانه جامع گمرکی اعمال شده و در ادامه واردکنندگان بتوان...

به گزارش رصد روز ، نامه‌ای که اخیرا از سوی عباسپور- مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت- به وکیلی- مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران- اعلام شده بیانگر ابلاغیه مصوبه هیات وزیران در خصوص اصلاح  ۴۴۰ ردیف تعرفه شامل کاهش و افزایش سود بازرگانی، تفکیک، ایجاد، حذف و اصلاح شرح ردیف تعرفه‌ها، طبقات سود بازرگانی سال جاری، موارد استثناء و اعمال اصلاحات سیستم هماهنگ شده توصیف و کدگذاری کالا، است.

مصوبه، دیروز به گمرک رسید

با وجود اهمیت تسریع در تعیین تکلیف نرخ ارز محاسباتی در حقوق ورودی که طبق قانون بودجه امسال باید انجام شود، گر چه کاهش سود بازرگانی در ۱۷ اردیبهشت ماه در دولت مصوب و جهت اجرا به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد ولی نامه وزارت صمت  در ۲۱ اردیبهشت ماه صادر  و آن طور که گمرک به ایسنا اعلام کرده روز گذشته یعنی ۲۴ اردیبهشت به گمرک ایران ابلاغ شده است.

احتمالا تا یک هفته دیگر ارز ۴۲۰۰ از گمرک خارج می‌شود

لطیفی – سخنگوی گمرک – در این رابطه گفت که با توجه به ابلاغ اخیر وزارت صمت، باید ابتدا تغییرات لازم در سامانه‌ها پیاده‌سازی شود؛ به طوری که سود بازرگانی و نحوه محاسبه آن در سامانه جامع تجارت و سامانه جامع گمرکی اعمال شده و در ادامه واردکنندگان بتوانند با تغییرات جدید اقدام کنند.

وی گفت: به نظر می‌رسد تا اواخر هفته جاری برای اعمال تغییرات سود بازرگانی در محاسبات گمرکی در سیستم زمان لازم باشد و بعد از آن تغییر نرخ ۴۲۰۰ به نرخ ETS اعمال خواهد شد.

کاهش حقوق گمرکی آماده ورود به دولت

اما در رابطه با کاهش حقوق گمرکی سایر کالاها که پیش از آن قرار بود اتفاق بیفتد، سخنگوی گمرک گفت: ظاهرا بررسی‌ها در وزارت صمت انجام شده و برای ارائه به دولت آماده است که در صورت موافقت دولت، در مجلس و یا سران قوا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

واردکنندگان مابه التفاوت را بپردازند

جریان تغییرات اخیر به تبصره ۷ قانون بودجه سال جاری بر می‌گردد که طبق آن، نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی اعم از اساسی و غیراساسی (عمده آن اقلام مرتبط با تولید است) از ۴۲۰۰ تومان به نرخ سامانه معاملات الکترونیک(ETS) که نرخ حاشیه بازار و حدود پنج برابر است، افزایش یافت. برای کالاهای اساسی، حقوق گمرکی از چهار درصد تعیین شده در قانون امورگمرکی به یک درصد کاهش یافت ولی برای سایر کالاها بدون تغییر باقی ماند.

بر این اساس با توجه به آثار تورمی حذف ارز ۴۲۰۰ از محاسبات حقوق ورودی، مقرر شد سود بازرگانی به همراه حقوق گمرکی سایر کالاها کاهش پیدا کند. چندی پیش با پیشنهاد وزارت صمت، سود بارزگانی در ۴۴۰ ردیف تعرفه کاهش پیدا کرد و به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد که باید در گمرک و وزارت صمت پیاده سازی شود. با این حال تکلیف حقوق گمرکی سایر کالاها هنوز مشخص نشده است.

طبق قانون، حذف ارز ۴۲۰۰ و جایگزینی نرخ جدید در حقوق ورودی از ابتدای امسال اعمال خواهد شد و کالاهایی که تاکنون ترخیص شده‌اند نیز در برخواهد گرفت، گمرک از ابتدای سال از صاحبان کالا تعهد دریافت کرده و به محض اعمال نرخ های جدید مابه‌التفاوت را دریافت می‌کند. این درحالی است که گذشت دوماه از سال و عدم تعیین تکلیف نرخ ارز، موجب بلاتکلیفی واردکنندگان و گلایه‌های آنها شده است.

این در حالی است که در نیمه فروردین ماه امسال و با ابلاغ قانون بودجه، گمرک ایران از حوزه  فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی خود خواسته بود که با توجه به الزام قانون بودجه، برای اعمال نرخ ETS در سامانه جامع گمرکی جهت محاسبه ارزش گمرکی کالای وارداتی اقدام کند.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار