تداوم نابسامانی‌های بازار جوجه یکروزه

رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی از استمرار نا به سامانی‌های بازار جوجه یکروزه خبر داد و گفت: قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه بالای ۶ هزار و ۵۰۰ تومان است.

به گزارش رصد روز، حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به نابه سامانی‌های بازار جوجه یکروزه اظهار کرد: هم اکنون قیمت هر قطعه جوجه یکروزه بالای ۶ هزار و ۵۰۰ تومان است که کماکان بالاتر از نرخ مصوب بدست مرغدار می‌رسد.

وی قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده را ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به قیمت مولفه‌های تولید، نرخ تمام شده مرغ زنده افزایش یافته است که با این وجود انتظار می‌رود با اعمال نظارت دقیق از سو استفاده حلقه‌های واسط جلوگیری شود چرا که مرغداران همچنان مرغ را با نرخ مصوب عرضه می‌کنند.

اسداله نژاد ادامه داد: با افزایش نرخ مصوب ذرت، کنجاله سویا و حمل و نقل، ریزمغذی، دارو و جوجه یکروزه انتظار می‌رود که هر چه سریع‌تر قیمت مصوب اصلاح شود چرا که هم اکنون مرغداران در فروش هر کیلو مرغ ۲ هزار و ۴۰۰ تومان زیان می‌کنند که استمرار این روند به زیان تولید تمام می‌شود.

این مقام مسئول با انتقاد از تاخیر در بارگیری نهاده‌های دامی بیان کرد: برخی واحد‌های مرغداری به رغم گذشت ۳۰ روز از سن گله و خرید نهاده‌های دامی، اما هنوز ذرت و کنجاله مورد نیاز به دستشان نرسیده که با این وجود چاره‌ای جز تامین از بازار آزاد ندارند، در حالی که استدلال مرغداران بر آن است که دولت به گونه‌ای برنامه ریزی کند که نهاده در مواقع نیاز در اختیارشان قرار گیرد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی تاخیر در بارگیری نهاده‌های دامی را عامل اصلی ایجاد بازار سیاه برشمرد و گفت: اگر نهاده با نرخ مصوب در زمان مقرر در اختیار مرغدار قرار نگیرد، چاره‌ای جز تامین دان از بازار آزاد و فروش سهمیه در این بازار را ندارد که در این میان تنها عده‌ای دلال و واسطه سود می‌برند، در حالیکه با تامین به موقع نهاده و کاهش هزینه‌های تولید، سود به جیب تولیدکننده و مصرف کننده می‌رود.

وی علت گرانی مرغ و عرضه با نرخ‌های بالا را ناشی از عدم نظارت دستگاه‌های متولی برشمرد و گفت: عدم نظارت از کشتارگاه تا بازار مصرف موجب شده مرغ بالاتر از نرخ مصوب ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان در اختیار مصرف کننده قرار گیرد، در حالیکه قیمت مرغ درب واحد‌های مرغداری ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان است.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در پایان با اشاره به آینده بازار مرغ گفت: با گرمای هوا در فصل تابستان شاهد کاهش تولید خواهیم بود که این امر در کنار عدم تحقق برنامه جوجه ریزی اردیبهشت ماه در سایه نبود نظارت از واحد صنفی تا کشتارگاه منجر به التهاب بازار مرغ خواهد شد.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط