تصمیم اپراتورها برای خاموشی شبکه ۳G

در حالی که اکنون در دنیا صحبت از نسل پنجم ارتباطات (۵G) است و در ایران نیز ادعا می‌شود که گام‌هایی در این زمینه برداشته شده است، اپراتورهای تلفن همراه ایرانی با تاخیر نسبت به همتایان خارجی خود، به ‌دنبال خاموش کردن شبکه ۳G و جایگزینی آن ب...

به گزارش رصد روز، در حالی که اکنون در دنیا صحبت از نسل پنجم ارتباطات (۵G) است و در ایران نیز ادعا می‌شود که گام‌هایی در این زمینه برداشته شده است، اپراتورهای تلفن همراه ایرانی با تاخیر نسبت به همتایان خارجی خود، به ‌دنبال خاموش کردن شبکه ۳G و جایگزینی آن با شبکه ۴G هستند.

زومیت ضمن اشاره به این موضوع افزوده است که البته نیاز نیست به این زودی نگران این موضوع باشیم؛ چرا که ایران دست ‌کم تا دو سال دیگر با نسل سوم ارتباطات خداحافظی نمی‌کند.

اپراتورهای تلفن همراه در دنیا همچون ودافون، در سال‌های اخیر در حال خداحافظی با شبکه ۳G بوده‌اند تا از فرکانس‌های این فناوری برای ۴G یا حتی ۵G استفاده کنند.

وضعیت شبکه ۳G در ایران به ‌سبب تعداد بالای مشترکان آن و گرانی تلفن همراه اندکی متفاوت است. آمارهای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نشان می‌دهد که تا پایان پاییز امسال، حدود ۲۱ میلیون نفر از شبکه ۳G استفاده می‌کنند؛ این آمار در برابر بیش از ۵۵ میلیون مشترک شبکه ۴G قرار دارد.

در این میان، همراه اول بیش از ۱۱ میلیون و ایرانسل بیش از ۷ میلیون مشترک دارد که از نسل سوم ارتباطات استفاده می‌کنند.

معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول می‌گوید این اپراتور از چند ماه پیش، مطالعات خود برای خاموش کردن شبکه ۳G را آغاز کرده است. به‌ گفته‌ مرتضی طاهری‌بخش، این اتفاق در سال ۱۴۰۲ یا ۱۴۰۳ می‌افتد.

در سوی دیگر، ایرانسل می‌گوید در حال بررسی خاموش کردن شبکه ۳G است. مدیرعامل ایرانسل در این باره توضیح می‌دهد: الان ترافیک دیتا روی این شبکه بسیار کم است و روز‌به‌روز کمتر هم می‌شود. ما در شبکه بررسی کردیم که کدام راه بهتر است. مشکل اینجا است که حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد گوشی‌های داخل شبکه هنوز گوشی‌هایی هستند که شبکه ۴G را پشتیبانی نمی‌کنند. به همین دلیل هنوز تیم فنی و مارکتینگ ما به این نتیجه نرسیده‌اند که توسعه‌ فنی را فقط روی این شبکه انجام بدهند یا یکی از تکنولوژی‌ها را کنار بگذارند.

 

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

 

 

تجارت نیوز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار