ماهیت دگردیسی سبز انرژی

به گزارش اویل‌‌‌‌‌‌‌پرایس، درک صحیح از مفهوم انتقال سبز انرژی مستلزم روشنگری و آموزش بوده و در نوع خود یک فرآیند مستمر و حیاتی است که شامل دور‌شدن از منابع انرژی متعارف وابسته به سوخت‌های فسیلی به‌سوی جایگزین‌‌‌‌‌‌‌های پاک‌‌‌‌‌‌‌تر و تجدیدپذیر است. این انتقال بر پایه عوامل متعددی از جمله ضرورت توجه هرچه بیشتر به تغییرات آب‌و‌هوایی، به حداقل رساندن انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌‌‌‌ای و تضمین آینده انرژی پایدار، ایجاد می‌شود. در شرایطی که کشورهای سراسر جهان در بازه زمانی مشخص، متعهد به‌دستیابی به خالص کربن‌صفر هستند، می‌توان پیش‌بینی کرد که تقاضا برای نفت و گاز، دستخوش تغییرات قابل‌توجهی خواهد شد.

تاثیرات دگردیسی انرژی ‌بر تجارت نفت

کاهش تقاضا: بر اساس شواهد آماری مستدل، با افزایش پذیرش منابع انرژی تجدیدپذیر، تقاضا برای اقسام سوخت‌‌‌‌‌‌‌ فسیلی با محوریت نفت، با کاهش محسوس روبه‌رو شده‌است. با رواج هرچه بیشتر وسایل نقلیه الکتریکی، بخش حمل‌ونقل که به‌شدت به نفت متکی است، به‌تدریج به سمت جایگزین‌‌‌‌‌‌‌های سبزتر خواهد رفت. علاوه‌بر این، پیشرفت‌‌‌‌‌‌‌ در فناوری‌های کارآمد در بهینه‌سازی مصرف انرژی، میانگین مصرف در صنایع مختلف را کاهش داده‌است؛ امری که به نوبه خود بر کاهش تقاضای نفت تاثیر بیشتری گذاشته‌است. گذار به‌سوی انرژی‌های سبز نوسانات قیمتی بیشتری را در بازار نفت ایجاد‌کرده است. نوسانات تقاضا و عرضه، همراه با عوامل ژئوپلیتیکی، فضای تجاری غیرقابل پیش‌بینی را دربازار بین‌المللی انرژی ایجاد‌کرده است. از آنجا‌که دولت‌ها مقررات سختگیرانه زیست‌محیطی و مشوق‌‌‌‌‌‌‌هایی را برای توسعه و بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر اجرا می‌کنند، قیمت جهانی نفت پتانسیل این را دارد که نوسانات شدیدتری را تجربه‌کند.

 ظهور عوامل محیطی، اجتماعی و حاکمیتی

چندی است عوامل محیطی، اجتماعی و حاکمیتی یا به اختصار ای‌‌‌‌‌‌‌اس‌‌‌‌‌‌‌جی، در چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی برجسته شده‌اند. سرمایه‌گذاران در حال‌حاضر تاثیرات زیست‌محیطی، مسوولیت اجتماعی و شیوه‌‌‌‌‌‌‌های حاکمیت شرکتی را هنگام تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری درنظر می‌گیرند. شرکت‌های نفتی تحت‌فشار هستند تا با شیوه‌‌‌‌‌‌‌های نوین تجارت هماهنگ شده و حداقل بخشی از تعهدات خود به کاهش انتشار کربن را عملی‌کنند.

استراتژی‌‌‌‌‌‌‌های موفقیت در تجارت نفت

برای عبور از چالش‌ها و استفاده از فرصت‌ها در عصر انتقال به انرژی‌های سبز، کسب‌وکارهای مرتبط با تجارت سوخت‌های فسیلی باید استراتژی‌های جامعی را اتخاذ کرده تا به تلفیقی موفق از پایداری، نوآوری و هوشمندی بازار دست پیدا کنند. راهبردهایی که در ادامه به آنها اشاره می‌شود می‌توانند به معامله‌گران نفت در این چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز رو به تغییر، کمک کنند.

الف-تنوع‌بخشی: با توجه به کاهش مداوم تقاضای بلندمدت نفت، برای معامله‌گران عاقلانه آن است که در سبد سرمایه‌گذاری خود با گنجاندن دارایی‌های مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر، تنوع‌‌‌‌‌‌‌بخشی کنند. با تخصیص منابع مالی به پروژه‌های بادی، خورشیدی و برق-آبی، تاجران انرژی می‌توانند سپر حفاظتی در ‌برابر کاهش درآمدهای نفتی خود ایجاد کنند. تنوع‌بخشیدن در حوزه‌های سرمایه‌گذاری، معامله‌گران را قادر می‌سازد تا در بازار در حال گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کرده، درحالی‌که در این مسیر و به‌صورت همزمان خطرات مرتبط با صنعت نفت  را کاهش ‌‌‌‌‌‌‌دهند.

ب- نوآوری‌‌‌‌‌‌‌های فناورانه: برای بازرگانان نفت که خواسته یا ناخواسته، هدفشان در بلند‌‌‌‌‌‌‌مدت انتقال به اقسام انرژی‌‌‌‌‌‌‌ سبز تعریف شده‌است، استقبال از پیشرفت‌‌‌‌‌‌‌های تکنولوژیکی از اهمیت بالایی برخوردار است. با استفاده از قدرت هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل داده‌ها، معامله‌گران بازار انرژی در معنای عام، قادر خواهند بود به داده‌های ارزشمندی در مورد پویایی بازار دسترسی داشته باشند، زنجیره تامین خود را بهینه کرده و فرصت‌های دست‌نخورده بازار انرژی را کشف کنند. علاوه‌بر این، کاوش و سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوظهور مانند جذب و ذخیره کربن، به معامله‌گران انرژی اجازه می‌دهد تا خود را به‌عنوان پیشگامان در حوزه راه‌‌‌‌‌‌‌حل‌‌‌‌‌‌‌های تامین و دستیابی به منابع انرژی پایدار معرفی کنند. با استقبال از این پیشرفت‌‌‌‌‌‌‌ها، تاجران فعلی نفت می‌توانند فعالانه خود را با چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز در حال تغییر انرژی جهانی وفق داده و از این مسیر به تحقق آینده‌‌‌‌‌‌‌ای سبزتر و پایدارتر برای نوع بشر، کمک شایانی کنند.

ج- همکاری و مشارکت: برای رقابتی‌ماندن بازار انرژی، تاجران نفت چاره‌‌‌‌‌‌‌ای ندارند جز آنکه همکاری و مشارکت در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر را تقویت کنند. مشارکت در سرمایه‌گذاری‌های مشترک، اتحادهای راهبردی و همکاری‌های تحقیقاتی می‌تواند اشتراک‌‌‌‌‌‌‌گذاری دانش را تسهیل کرده و در پایان مسیر، به معامله‌گران کمک کند تا در فناوری‌های مرتبط با توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، تخصص لازم را کسب کنند. همکاری‌‌‌‌‌‌‌ مشترک همچنین می‌تواند راه‌‌‌‌‌‌‌هایی را برای جریان‌های درآمدی متنوع باز کرده و دسترسی به بازارهای جدید را امکان‌پذیر کند.

د- اقدامات کارآمد و پایدار: گنجاندن شیوه‌‌‌‌‌‌‌های پایدار در تجارت روزانه نفت برای معامله‌گران بازار انرژی که درپی ارتقای اعتبار زیست‌محیطی خود هستند، از ضروریات به‌حساب می‌آید. اجرای تمهیدات و اقدامات کارآمد در حوزه انرژی، به حداقل رساندن انتشار کربن و اتخاذ شیوه‌‌‌‌‌‌‌های مدیریت مسوولانه پسماند، از گام‌های کلیدی به‌سوی پایداری به‌شمار می‌آیند. علاوه بر‌‌‌‌‌‌‌این‌‌‌‌‌‌‌ها، انتشار گزارش‌های منصفانه و شفاف در مورد عملکرد زیست‌محیطی، به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا در بازار اعتماد ایجاد‌کرده و تقاضای روبه‌رشد برای سرمایه‌گذاری‌های متمرکز بر عوامل محیطی، اجتماعی و حاکمیتی را برآورده و تامین کنند.

می‌‌‌‌‌‌‌توان نتیجه گرفت با حرکت جهان به‌سوی آینده‌‌‌‌‌‌‌ای سبزتر، تجارت نفت به ناچار با نوعی از تغییر پارادایم ساختاری روبه‌رو خواهد شد. کاهش تقاضای نفت، افزایش نوسانات قیمت و افزایش عوامل محیطی، اجتماعی و حاکمیتی، تطبیق استراتژیک توسط معامله‌گران نفت را ضروری می‌کند. ایجاد بستر تنوع، نوآوری تکنولوژیک، همکاری و شیوه‌‌‌‌‌‌‌های پایدار برای پیمایش موفقیت‌‌‌‌‌‌‌آمیز به‌سوی این چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز در حال تغییر، حیاتی است. با پذیرش این استراتژی‌ها، معامله‌گران نفت می‌توانند خود را به‌عنوان رهبران عصر انتقال انرژی سبز معرفی کرده و درمیان پویایی‌‌‌‌‌‌‌های بازار در حال تحول، به رشد خود ادامه دهند.

منبع:دنیای اقتصاد