تقلای وزارت جهاد برای افزایش قیمت مرغ و مقاومت مردم و تولیدکنندگان!

تقلای وزارت جهاد برای افزایش قیمت مرغ و مقاومت مردم و تولیدکنندگان! را باید شگفتانه جدید ساداتی نژاد در دولت سیزدهم دانست.

به گزارش رصد روز، تقلای وزارت جهاد برای افزایش قیمت مرغ و مقاومت مردم و تولیدکنندگان! را باید شگفتانه جدید ساداتی نژاد وزیر پرحاشیه در دولت سیزدهم دانست. زیرا قیمت ذرت دامی را درحالی ۱۲ هزار تومان اعلام کرد که بررسی های میدانی اعداد دیگری را نشان می دهد.

قیمت ذرت دامی وارداتی از کشور روسیه که تراریخته نیست و کیفیت بالاتری نیز دارد، ۳۵۰ دلار در هر تن و یا ۳۵ سنت در هر کیلو قیمت دارد که با هزینه حمل به ۳۶۵ تا ۳۷۵ دلار در تن و یا ۳۶ تا ۳۷ سنت در هر کیلو می رسد. اگرچه با فعال شدن کریدورهای حمل و نقل که باید وزارت راه انجام دهد شاهد صرفه جویی قابل توجه در هزینه های حمل نیز خواهیم بود که تاکنون روی نداده است.

معادل ریالی قیمت ذرت وارداتی از کشور روسیه(۳۵۰ دلار در هر تن) ۹۰۰۰ تا ۹۲۵۰ تومان در هر کیلو است که فاصله زیادی تا ارقام اعلام شده به وسیله وزارت جهاد کشاورزی با میدان داری سیدجواد ساداتی نژاد دارد.

در ابتدای حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی، قیمت هر کیلو ذرت از طرف جهاد کشاورزی ۱۲ هزار تومان برای تحویل در بندرعباس اعلام شد! که خود بازار از آن کاست و به ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان رسانید که به وسیله وزارت کشاورزی رسمیت داده شد. این رقم هنوز واقعی نیست و باید به حدود ۹ هزار تومان برسد و هر عدد دیگری غیر از آن نشان می دهد که مسئولان مربوطه کفایت لازم را برای اداره موضوع ندارند.

قیمت ذرت و سایر نهاده های دامی در قیمت تمام شده گوشت مرغ، تخم مرغ، گوشت گاوی، بخشی از لبنیات و گوشت آبزیان اثر دارد و دولت باید با وزیر کارنابلد خود برخورد کرده و فکری اساسی کند.

این تنها شاهکار وزارت جهاد کشاورزی نیست و قیمت مرغ را نیز پس از حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی؛ ۵۹ هزار ۸۰۰ تومان اعلام کردند که واکنش بازار متفاوت بود و آنرا به پایینتر از ۴۰ هزار تومان و تقریبا معادل زمان پرداخت دلار ۴۲۰۰ تومانی رسانیده است که معنای ساده ای دارد. یعنی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلاری که در ۴ سال پیش به بهانه حفظ قیمت کالاهای اساسی پرداخت شده عملا دور ریخته شده و از زندگی ملت ایران زده شده است که اثر آنرا در معیشت دشوار مردم می توان مشاهده کرد.

ذی نفعان رانتی گیرنده دلار ۴۲۰۰ تومانی برای موجه جلوه دادن پرداخت دلار ۴۲۰۰ تومانی در ۲ هفته اخیر اقدام به دستکاری بازار ارز کرده اند که با بی تفاوتی بانک مرکزی به نوساناتی انجامیده است، اما تداوم نخواهد داشت و شاهد کاهش آرام و مستمر قیمت ارزهای خارجی خواهیم بود.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار