تنفس کوتاه بانک آینده در سود خالص فصلی

صورت های مالی شش ماهه بانک آینده نشان می دهد که این بانک در تابستان امسال به وسیله رشد چشمگیر سایر درآمد های عملیاتی خود از زیانی که مدت ها تکرار می شود فاصله گرفته و بالاخره توانسته یک فصل را بدون زیان خالص طی کند. با این حال عملکرد بانک...

صورت های مالی شش ماهه بانک آینده نشان می دهد که این بانک در تابستان امسال به وسیله رشد چشمگیر سایر درآمد های عملیاتی خود از زیانی که مدت ها تکرار می شود فاصله گرفته و بالاخره توانسته یک فصل را بدون زیان خالص طی کند. با این حال عملکرد بانک آینده در تابستان امسال به گونه ای است که این بانک تنها برای لحظاتی سود خالص را تجربه می کند و در فصول بعدی نیز درگیر زیان خواهد بود.

به گزارش رصد روز، بانک آینده که با نماد وآیند در بازار سوم فرابورس تهران شناخته می شود در روز های اخیر صورت های مالی شش ماهه خود را منتشر کرده است. این صورت ها با خبرسازی های زیادی همراه بود و تعدادی از فعالان بازار سرمایه با دیدن خروج بانک آینده از زیان فصلی این نماد را سیگنال کردند. خوشبختانه نماد وآیند مدتی است که متوقف شده و این سیگنال های هیجانی باعث زیان سرمایه گذاران نشد اما ما در این گزارش سعی داریم صورت های مالی این بانک را برای مخاطبین تشریح کنیم تا فعالان بازار سرمایه با دید بازتری نسبت به سهام وآیند تصمیم بگیرند.

عملکرد مالی و سودآوری بانک آینده

بانک آینده در شش ماهه سال جاری با افزایش ۱۳۲ درصدی زیان درآمد تسهیلات اعطایی خود ۱۷ هزار و ۵۵۴ میلیارد تومان زیان درآمد تسهیلات به ثبت رسانده است. خالص درآمد کارمزد این بانک به نسبت شش ماهه ابتدایی سال قبل ۸۶ درصد افزایش داشت و به ۱۰۳ میلیارد تومان رسیده است. از طرف دیگر مسئله ای که صورت های مالی شش ماهه امسال بانک آینده را جنجالی کرده است رشد سیزده برابری سایر درآمد ها و هزینه های عملیاتی این بانک است. سایر درآمد ها و هزینه های عملیاتی بانک آینده در شش ماهه سال جاری ۲۰ هزار و ۱۷۴ میلیارد تومان است در حالی که در شش ماهه ابتدایی سال قبل تنها هزار و ۵۰۱ میلیارد تومان بوده است. با این وجود بانک آینده در اطلاعیه شفاف سازی خود در خصوص صورت های مالی شش ماهه به جز این مورد به تمام موارد با اهمیت و غیر مهم اشاره کرده است و به همین دلیل هنوز منبع کسب این درآمد به درستی مشخص نیست.

IMG_20221108_172546_902

هزینه های عملیاتی این شرکت ۳۹ درصد و هزینه مطالبات نیز ۷۲ درصد به نسبت شش ماهه سال گذشته افزایش یافته است که با توجه به عملکرد سایر بانک ها در این شش ماهه منطقی به شمار می رود اما هزینه های مالی این بانک که در شش ماهه سال قبل ۴۰ میلیارد تومان بوده با افزایش ۵۲ برابری به ۲ هزار و ۶۰ میلیارد تومان رسیده است و بانک آینده در شفاف سازی خود این رشد هزینه های مالی بابت تأمین مالی بین بانکی دانسته است که جای تشریح بیشتری دارد. در نهایت زیان خالص این بانک با توجه با افزایش که در سایر درآمد های این بانک شاهد بودیم از ۷ هزار و ۲۲۴ میلیارد تومان به هزار و ۴۱ میلیارد تومان کاهش یافت. سودآوری فصلی بانک آینده نیز نشان می دهد که سایر درآمدهای عملیاتی بانک آینده در تابستان چه تأثیری بر سودآوری فصلی این بانک داشته و بانکی که در بهار امسال ۸ هزار و ۶۲۸ میلیارد تومان زیان خالص داشته است چگونه بعد از مدت ها زیان دهی با سود خالص فصلی در تابستان مواجه شده است.

IMG_20221108_172545_114


برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار